Rendimiento de los titulados en Psicología en las pruebas de acceso al PIR

  1. Expósito-Casas, Eva 1
  2. López-Martín, Esther 1
  3. González-Benito, Ana
  4. Moreno-Pulido, Alexis 2
  1. 1 Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación II. Facultad de Educación, Universidad Nacional de Educación a Distancia
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Year of publication: 2016

Issue Title: Monográfico sobre drogas

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 145-158

Type: Article

DOI: 10.5944/AP.13.1.17429 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Acción psicológica

Abstract

The university degree in Psychology is one of the most popular among prospective university students. As a result, Spanish public and private universities have increased the amount of places and the number of university graduates in Psychology. Access to the National Health System is one professional possibil­ity for these graduates. Applicants must pass an exam to obtain an Internship in Clinical Psychology at the National Health System. This paper analyses the graduate’s exam performance during the period 2013-2016, and also possible differences depending on the size or the ownership of their universities of origin. The objectivity of the national call makes it possible to evaluate the educational and labor impact of universities in society. This perspective incorpo­rates a social dimension to the accountability ap­proach

Bibliographic References

  • Carrobles, J. A. (2012). Psicólogo clínico y/o psicólogo general sanitario, Behavioral Psychology/ Psicología Conductual, 20(2), 449-470.
  • Casilla, D. y Camacho, H. (2012). Evaluación de la Responsabilidad Social Universitaria, Opción, 28(69), 452-465. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31025702004.pdf
  • Consejo General de la Psicología (2015). Los Psicólogos Clínicos reclaman su presencia en los centros de Atención Primaria. Recuperado de http://www.cop.es/infocop/pdf/2651.pdf
  • CRUE (2005). La rendicion de cuentas (accountability). Boletín Electrónico, 28. Recuperado de ima.uni.edu.pe/fweb05/dic05/cuentas.doc.
  • Garde Sánchez, R., Rodríguez Bolívar, M. y López- Hernández, A. M. (2013). Online Disclosure of University Social Responsibility: A Comparative Study of Public and Private US Universities, Environmental Education Research, 19(6), 709- 746. http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2012.749976
  • Dill, D. D. (2001). The regulation of public research universities: changes in academic competition and implications for university autonomy and accountability. Higher Education Policy, 14(1), 21- 35.
  • González-Blanch, C. (2015). La psicología clínica después de la psicología general sanitaria en España: una propuesta razonada. Papeles del Psicólogo, 36(1), 9-18. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2485.pdf
  • Larrán-Jorge, M. y Andrades-Peña, F. J. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(15), 91- 107. http://dx.doi.org/10.1016/S2007- 2872(15)30005-6
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Estadística de universidades, centros y titulaciones. Curso 2015-2016. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areas-educacion/universidades/estadisticas- informes/estadisticas/universidades-centros- titulaciones/curso-2015-2016.html
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Conferencia de Consejos Sociales (2014). Inserción laboral de los egresados universitarios. La perspectiva de la afiliación a la Seguridad Social 2014. Recuperado de http://ccsu.es/content/inserci%C3%B3n-laboral-de- los-egresados-universitarios-la-perspectiva-de-la- afiliaci%C3%B3n-la
  • Pacenza, M. I. y Silva Peralta, I. S. (2013). Análisis bibliométrico sobre responsabilidad social universitaria, Psychology, Society, & Education, 5(2), 125-138. Recuperado de http://www.psye.org/articulos/Maria_Ines_Pacenza. pdf
  • Ramallo, M. (2015). La evaluación de la Responsabilidad Social Universitaria. Debate Universitario, 4(7), 25-37. recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/debate-universitario/article/viewFile/6413/pdf
  • Sanz Díaz-Palacios, J. A. (2015) La aportación académica al progreso: Hacia una auténtica responsabilidad social universitaria. Encuentros Multidisciplinares, 17(21), 7-18. Recuperado de http://www.encuentros-ultidisciplinares.org/revista- 51/jose_alberto_sanz_diaz-palacios.pdf
  • Vallaeys, F. (2006). La Responsabilidad Social Universitaria. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. World Health Organization (2014). Mental Health Atlas. WHO: Geneva.