Análisis de las actuaciones de familia y escuela durante la pandemiauna mirada desde la Educación Infantil
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2021
Volume: 32
Issue: 4
Pages: 617-626
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
The situation generated by COVID-19 has shown that, in early childhood education, the care model has lagged behind the educational one. This investigation has analyzed, in the exceptional situation of confinement, the way of dealing with this situation of closing the classrooms from the educational centers and the responses provided by the families, considering the ownership of the centers, the cycle (first cycle, second cycle or both), the year of birth of the minors, or the number of children in the households. Two questionnaires have been developed ad hoc for it and have been answered during the months of April and May by 1235 teachers of this stage, from all the Autonomous Cities and Communities of Spain, and by 1266 parents whose children at infant or preschool level. The collected data has been analyzed by an exploratory examination of the answers and the calculation of the main percentages associated with the variables considered, to subsequently carry out an inferential analysis of the available information, using the Kruskal-Wallis H test to analyze the data from the Likert scales and the Chi-square test for the study of categorical variables. The results show that there are statistically significant differences in the sending of tasks depending on the cycle and the ownership of the center, with the private centers being the ones that have sent the fewest activities. Likewise, almost half of the families surveyed indicate that they need to receive more indications, being those whose children go to public schools the ones that demand it the most. For this reason, it can be concluded that the maxims established in the current legislation have not been met in all cases.
Bibliographic References
- Berasategi, N. (2020). Las voces de los niños y de las niñas en situación de confinamiento por el COVID-19. Bilbao, España. Universidad del País Vasco.
- Beresaluce, R. (2009). Las escuelas reggianas como modelo de calidad en la etapa de educación infantil. Aula Abierta, 37(2), 123-130.
- Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los Niños del Cierre de Escuelas por Covid-19: El Papel del Gobierno, Profesores y Padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-12.
- Clarke-Stewart, A. (1987). Predicting child development from child care forms and features: The Chicago Study, in D. Phillips (Ed.), Quality in Child Care:waht does research tell us? (21-41). Washington DC: NAEYC.
- Comisión Europea. (2000). Informe europeo sobre la calidad de la educación escolar. Dieciséis indicadores de calidad. Bruselas, Dirección General de Educación y Cultura.
- De la Cruz, G. (2020). El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 39-46). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
- Fernández-Freire, L., Martínez-González, R. A., y Rodríguez-Ruíz, B. (2020). Estudio exploratorio sobre la percepción del profesorado acerca de la participación de las madres en los centros escolares de Educación Infantil y Primaria. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria,36, 111-123 DOI: 10.7179/PSRI_2020.36.07
- Fernández-Rodrigo, L. (2020). Alumnado que Fernández-Freire, L., Martínez-González, R. A., y Rodríguez-Ruíz, B. (2020). Estudio exploratorio sobre la percepción del profesorado acerca de la participación de las madres en los centros escolares de Educación Infantil y Primaria. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria,36, 111-123 DOI: 10.7179/PSRI_2020.36.07no sigue las actividades educativas: El caso de una escuela de alta complejidad durante el confinamiento por COVID-19. Sociedad e Infancias,4, 191-194. http://dx.doi.org/10.5209/soci.69266.
- García-Peñalvoa, F.J., Corellb, A., Abella-García, V. Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013
- Gomáriz, M. Á., , Parra, J., García, M. P. y Hernández, M. Á. (2019). De lo formal a lo real: análisis de la participación familiar en asociaciones de madres y padres y consejos escolares. Aula abierta, 48(1), 85-96. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.85-96
- Gútiez, P. (1995). La educación infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación, 6(1), 101-113.
- Heckman, J. (2000). The real question is how to use the available funds wisely. The best evidence supports the policy prescription: Invest in the very young. Chicago: Ounce of Prevention Fund.
- Heckman, J. (2017). Early Childhood Education: Quality and Access Pay Off. Chicago: The Heckman Equation
- Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic inquiry, 46(3), 289-324.
- Heckman, J., & Mosso, S. (2014). The Economics of Human Development and Social Mobility. NBER Working Paper Series, N/a.
- Huh J, Delorme D. y Reid L. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on preventing and banning DTC advertising. Journal of Consumer Affairs, 40, 90-116. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00047.x
- Hong, J., Bales, D. W., & Wallinga, C. R. (2018). Using Family Backpacks as a Tool to Involve Families in Teaching Young Children about Healthy Eating. Early Childhood Education Journal, 46(2), 209–221. https://doi.org/10.1007/s10643-017-0848-8
- Kurtulmus, Z. (2016). Analyzing parental involvement dimensions in early childhood education. Educational Research and Reviews, 11(12), 1149-1153. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2757
- Larrea, I., López de Arana, E., Barandiaran, A., & Vitoria, J. R. (2010). La implicación del niño de 0 a 3 años en las experiencias del aula. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),157-167
- Lera, M.J. (2007). Calidad de la Educación Infantil: instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 343, 301-323.
- Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 106, de 04/05/2006.
- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa BOE núm. 295, de 10 de diciembre de 2013.
- López Martín, R. (2020). Reflexiones Educativas para el posCovid-19. Recordando el Futuro. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 127-140. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.007
- Luengo, F. y Manso, J. (2020). Informe de investigación COVID19. Voces de docentes y familias. Proyecto Atlántida. http://www.proyectoatlantida.eu/wordpress/informe-de-investigacion-covid19
- Mailizar, M., Almanthari, A., Maulina. S. y Bruce, S. (2020) Secondary School Mathematics Teachers’ Views on E-learning Implementation Barriers during the COVID-19 Pandemic: The Case of Indonesia. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education,16(7), 1-9 doi.org/10.29333/ejmste/8240
- Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Sistema estatal de indicadores de la educación. Ministerio de Educación y Formación Profesional. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:627dc544-8413-4df1-ae46-558237bf6829/seie-2019.pdf
- NICHD, National Institute Of Child Health And Human Development Early Child Care Research. (2006). Child care effect sizes for the NICHD Study of early child care and youth development. American Psychologist, 61, 99-116.
- Nunnally, J.C. (1967). Psychometric methods. McGraw-Hill.
- OCDE. (2019). Education at a Glance 2019: OECD Indicators. OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
- OCDE. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Recuperado el 25 de julio de 2020 de https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=126_126988-t63lxosohs&title=A-framework-to-guide-an-education-response-tothe-Covid-19-Pandemic-of-2020
- ONU (2020). Diez recomendaciones para estudiar a distancia durante la emergencia del coronavirus Covid19. ONU. https://news.un.org/es/story/2020/03/1471342
- Paricio, P. y Pando, M.F. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos. Revista de Psiquiatría infanto-juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
- Perlman, M., Fletcher, B., Falenchuk, O., Brunsek, A., McMullen, E., & Shah, P. S. (2017). Child-Staff ratios in early childhood education and care settings and child outcomes: A systematic review and meta-analysis. PLoS One, 12(1), e0170256. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0170256
- Rafalow, M. (2014). The Digital Divide in Classroom Technology Use: A Comparison of Three Schools. International Journal of Sociology of Education, 3(1), 67-100. https://doi: 10.4471/rise.2014.04
- Rivas, S. y Sobrino, A. (2011). Determinación de la calidad de los programas de Educación Infantil en España: un estudio de caso. Revista de Educación, 355, 255-285. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2011-355-024
- Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., y Penado Abilleira, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3),103-125.
- Ruiz, G. R. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003
- Segura, I. (2020). La crisis sistémica provocada por el Covid-19 y su impacto en la universidad. Aula de Encuentro, 22(1), 1-4. https://doi.org/10.17561/ae.v22n1.0
- Setiawan, A. R. (2020). Scientific literacy worksheets for distance learning in the topic of Coronavirus 2019 (COVID-19). Edicatif, 1(2), 28-37. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.80
- Sunkel, G. y Trucco, D. (2010). Nuevas tecnologías de la información y la comunicación para la educación en América Latina: riesgos y oportunidades. Chile: CEPAL.
- UNESCO. (2020a). COVID-19 Impact on Education. Recuperado de https://bit.ly/2yJW4yy
- UNESCO. (2020b). Adverse consequences of school closures. Recuperado el 25 de julio de 2020 en https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
- UNICEF (2019). Un mundo listo para aprender: Dar prioridad a la educación de calidad en la primera infancia. New York: UNICEF
- Zabalza Beraza, M.A y Zabalza Cerdeiriña, M.A. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. CEE Participación Educativa, 16, 103-113.