El liderazgo pedagógico y la calidad educativaun estudio de caso en la educación superior

  1. Palomino Fernández, José Manuel 1
  2. Cáceres Reche, María Pilar 2
  3. Aznar Díaz, Inmaculada 2
  4. González-Fernández, Raúl 3
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  3. 3 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2025

Issue Title: Educació per a Tothom avui. Diversitat, equitat i inclusió

Volume: 61

Issue: 1

Pages: 159-175

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1836 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

In recent decades, different educational institutions have made a clear commitment to improving the quality of education. There are different elements to consider and which have an impact on the improvement of this quality within a Higher Education institution. The literature, both nationally and internationally, highlights the importance of leadership as well as the key role of ICT in the teaching-learning process as the starting point for e-leadership. Against this background, this paper analyses the case of the Faculty of Education of the UNIR [International University of La Rioja], focusing on understanding the degree of influence that pedagogical leadership has on the improvement of the quality of higher education institutions in online environments. It is based on a descriptive and quantitative methodology, through the application of the VAL-ED questionnaire, translated into Spanish and adapted to the university context, and the analysis of the different indicators of the quality system of the institution itself. It demonstrates that the pedagogical leadership of the leadership team has an impact on the quality of the institution and on the perceptions of the main interest groups, especially students, teaching and research staff, and administrative and management staff.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ, J., CHAPARRO, E. y REYES, D. (2014). Estudio de la satisfacción de los estudiantes con los servicios educativos brindados por instituciones de educación superior del valle de Toluca. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 5-26. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol13num2/art1.pdf
  • BURGOS-VIDELA, C., ALIAGA-PRIETO, V., TESMER-ORELLANA, V. y PAVEZ-BRAVO, K. (2022). Causales del abandono estudiantil, dónde, cómo y cuántos: El caso de la Universidad de Atacama. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 18, 1-17. https://doi.org/10.46661/ijeri.4484
  • CORDIE, L. y LIN, X. (2018). The E-Revolution in Higher Education: E-Learning and E-Leaders. Journal of Leadership Studies, 12(3), 76-78. https://doi.org/10.1002/jls.21602
  • DELENER, N. (2013). Leadership Excellence in Higher Education: Present and future. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 19(1), 19-33.
  • GENTO S., GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., PALOMARES RUIZ, A. y ORDEN GUTIÉRREZ, V. J. (2018). Integración de perspectivas sobre el perfil metodológico de una educación de calidad. Bordón: Revista de Pedagogía, 70(1), 25-42. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.50833
  • GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., KHAMPIRAT, B., LÓPEZ-GÓMEZ, E. y SILFA-SENCIÓN, H. O. (2020). La evidencia del liderazgo pedagógico de directores, jefes de estudios y profesorado desde la perspectiva de las partes interesadas. Estudios sobre Educación, 39, 207-228. https://doi.org/10.15581/004.39.207-228
  • HALLINGER, P. y HECK, R. H. (1996). Reassessing the principal’s role in school effectiveness: A review of empirical research, 1980-1995. Educational Administration Quarterly, EAQ, 32(1), 5-44.
  • LEITHWOOD, K., SEASHORE-LOUIS, K., ANDERSON, S. y WAHLSTROM, K. (2004). How leadership influences student learning. Center for Applied Research and Educational Improvement. Ontario Institute for Studies in Education. https://wallacefoundation.org/sites/default/files/2023-07/How-Leadership-Influences-Student-Learning.pdf
  • LÓPEZ-GÓMEZ, E., GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, R., MEDINA, A. y GENTO, S. (2020). Proposal to promote Quality of Education: A View from Spain. En H. FLAVIAN (ed.), From Pedagogy to Quality Assurance in Education: An International Perspective (pp. 29-44). Emerald Publishing Limited.
  • LORENZO-DELGADO, M. (2005). El liderazgo en las organizaciones educativas: Revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía, 232(63), 367-388.
  • MARCINIAK, R. y GAIRÍN, J. (2018). Dimensiones de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238.
  • MARICHAL-GUEVARA, O. C., RODRÍGUEZ-GARCÍA, A. M. y CÁCERES RECHE, M. P. (2018). Impacto del grupo de discusión en el liderazgo directivo y su «praxis» inclusiva en el contexto educativo cubano. En M. J. LEÓN y T. SOLA (coords.), Liderando investigación y prácticas inclusivas (pp. 177-186). Universidad de Granada.
  • MARTÍNEZ-MALDONADO, P., ARMENGOL ASPARÓ, C. y MUÑOZ MORENO, J. L. (2019). Interactions in the classroom from effective pedagogical practices. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 55-74. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
  • MEGHJI, A., MAHOTO, N., UNAR, M. y SHAIKH, A. (2020). The Role of Knowledge Management and Data Mining in Improving Educational Practices and the Learning Infrastructure. Mehran University Research Journal of Engineering and Technology, 39, 310-323. https://doi.org/10.22581/muet1982.2002.08
  • MURPHY, J. y MEYERS, C. (2008). Turning around failing schools: Leadership lessons from the organizational sciences. Corwin Press, National Staff Development Council and American Association of School Administrators.
  • OROZCO INCA, E. E., JAYA ESCOBAR, A. I., RAMOS AZCUI, F. J. y GUERRA BRETAÑA, R. M. (2020). Retos a la gestión de la calidad en las instituciones de educación superior en Ecuador. Educación Médica Superior, 34(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200019&lng=es&tlng=
  • PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., HINOJO, F. J. y AZNAR, I. (2022a). Hacia un liderazgo pedagógico en la educación superior. En C. A. BARRIENTOS PIÑEIRO, M. del P. CÁCERES RECHE, O. C. MARICHAL GUEVARA y F. J. HINOJO LUCENA, Aportes de investigación derivados de la red iberoamericana de investigación en liderazgo y prácticas educativas (pp. 65-78). RILPE-Dykinson.
  • PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., PÉREZ, L. y RAMOS, M. (2022b). Incidence of Pedagogical Leadership in the students’ performance in Higher Education. The International Journal of Educational Organization and Leadership, 29(2), 103-116.
  • PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., LARA, F. y BERRAL, B. (2023a). Effectiveness of educational leadership through directors’ performance in online higher education. The biggest online university in Spain. Leadership & Organization Development Journal. https://doi.org/10.1108/LODJ-02-2023-0055
  • PALOMINO, J. M., CÁCERES, M. P., AZNAR, I. y LARA, F. (2023b). Evaluation of pedagogical leadership through the Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED). Adaptation to the context of Higher Education in Spain. Cogent Social Sciences, 9(2). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2243720
  • PORTER, A. C., MURPHY, J., GOLDRING, E. B., ELLIOTT, S. N., POLIKOFF, M. S. y MAY, H. (2008). Vanderbilt Assessment of Leadership in Education (VAL-ED) [Registro de base de datos]. APA PsycTests.
  • RODRÍGUEZ, G. y GAIRÍN, J. (2017). Influence of the practices of pedagogical leadership in the educational pedagogical practices: Case in Chile of the Pedagogical Technical Units. International Journal of Educational Leadership and Management, 5(1), 6-29. https://doi.org/10.17583/ijelm.2017.2469
  • ROSALES, A., MONTES, A. y GAMBOA, A. A. (2023). Liderazgo eficaz para la calidad educativa y la acreditación universitaria en el Caribe colombiano. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.98213
  • TINTORÉ, M., CANTÓN, I., QUIROGA, M. y PAREDES, I. (2019). Liderazgo y E-liderazgo en las historias de vida de líderes educativos a través del mundo. Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2), 17-36.
  • TINTORÉ, M. y GAIRÍN, J. (2022). Tres décadas de investigación sobre liderazgo educativo en España: Un mapeo sistemático. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(3), 5-24. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.001
  • UNIR (2021). Manual de Calidad de la Universidad Internacional de la Rioja. https://static.unir.net/calidad/Manual_calidad.pdf
  • VANDERBILT UNIVERSITY (2011). VAL-ED Handbook: Vanderbilt Assessment of Leadership in Education. Discovery Education Assessment.