Impacto de un programa de educación emocional en niños con trastorno por déficit de atención e hiperactividad de educación primariamejoras en el rendimiento académico

  1. Sandra Cabello-Sanz 1
  2. Julián Alfonso Muñoz-Parreño 2
  3. Ana González-Benito 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Spain
  2. 2 Universidad Isabel I de Burgos, Spain
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2025

Issue Title: Marzo 2025_en preparación

Volume: 18

Issue: 37

Pages: 75-88

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V18I37.10121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

Background: Children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) usually show lower academic performance compared to their peers due to a deficit in their executive functions. Objective: We evaluated academic performance (AP) after the application of the Cooking Emotions Emotional Education Programme (PEECE) in primary school students diagnosed with ADHD. Method: A two-group pre-test/post-test quasi-experimental design was used with a sample of 54 subjects belonging to two ADHD associations (21 in the control group and 33 in the experimental group). Emotional competences (emotional awareness, emotion regulation, emotional autonomy, social competence, competences for life and wellbeing, and total emotional competence) were assessed with the Emotional Development Questionnaire (CDE [9-13]) (López-Cassà & Pérez-Escoda, 2009) and the AP by the mean of the sum of the scores in seven areas (Spanish Language and Literature, Mathematics, Natural Sciences, Social Sciences, Art Education, Physical Education, and English). Results: Statistically significant positive results were obtained for the experimental group in Art Education, although a decrease was observed in the area of Mathematics. The cluster analysis indicated the presence of two different groups with respect to AP in terms of the emotional competences studied, both in the pre-test and post-test, indicating that in the group with higher AP in the post-test there was a higher number of subjects in the experimental group, a situation that was not present in the pre-test, thus underlining the importance of the emotional aspect in the teaching-learning process. Conclusions: The PEECE (programme) had a positive impact on the AP of students with ADHD, with special relevance in the area of Art Education

Bibliographic References

  • Abalde Paz, E., Barca Lozano, A., Muñoz Cantero, J. M., & Ziemer, M. F. (2009). Rendimiento académico y enfoques de aprendizaje: una aproximación a la realidad de la enseñanza superior brasileña en la región norte. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 303-319. https://revistas.um.es/rie/article/view/94421
  • Alpízar, A. (2019). Desregulación emocional en población con TDAH; una aproximación teórica. Revista Costarricense de Psicología, 38(1), 17-36. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v38i01.02
  • Arntz, J. & Trunce, S. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios de nutrición. Investigación en Educación Médica, 8(31), 82-91. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18130
  • Benito Moreno, S. C. (2017). Programa V.E.R.A. Educación Emocional. Fundación UNED.
  • Bisquerra, R. (2002). La práctica de la orientación y la tutoría. CissPraxis.
  • Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.
  • Bisquerra, R. & Mateo, J. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Horsori.
  • Bisquerra, R. & Pérez, N. (2007). Las Competencias emocionales. Revista Educación XXI, 10(1), 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C. & García Navarro, E. (2016). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.
  • Broc Cavero, M. A. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1),75-92. https://doi.org/https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
  • Cabello-Sanz, S. (2024). Cocinando Emociones. Programa de Educación Emocional para Educación Primaria. Sanz y Torres.
  • Cabello-Sanz, S., González-Benito, A., & Muñoz-Parreño, J. A. (2024). Analysis of the Impact of an Emotional Competence Programme on Primary Education Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 17(36),1-11. https://doi.org/10.25115/ecp.v17i36.9741
  • Cabello-Sanz, S., Otero-Mayer, A., & González-Benito, A. (2024). Programas de intervención en competencias emocionales y sociales para alumnado con TDAH. Revista Fuentes, 26(3), 267-278. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.22803.https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/preprint
  • Cantero, M. J., Bañuls, R., & Viguer, P. (2020). Effectiveness of an Emotional Intelligence Intervention and Its Impact on Academic Performance in Spanish Pre-Adolescent Elementary Students: Results from the EDI Program. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 17(20), 1-13. https://doi.org/10.3390/ijerph17207621
  • Cejudo, J. (2017). Effects of a programme to improve emotional intelligence on psychosocial adjustment and academic performance in primary education. Infancia y Aprendizaje, 40(3), 503-530. http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2017.1341099
  • Cheema, S., Maisonneuve, P., Abraham, A., Chaabna, K., Tom, A., Ibrahim, H., Mushannen, T., Yousuf, W., Lowenfels, A. B., & Mamtani, R. (2021). Factors associated with perceived stress in Middle Eastern university students. Journal of American College Health, 1-8. https://doi.org/10.1080/07448481.2020.1865979
  • Des Jarlais, D. C., Lyles, C., Crepaz, N., & Trend Group. (2004). Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: the TREND statement. American Journal of Public Health, 94(3), 361-366. https://doi.org/10.2105/ajph.94.3.361
  • Escobar-Pérez, J. & Cuervo Martínez, A. (2008). Validación de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9416/0463/3548/Vol_6._Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
  • González-Carpio, G. &Serrano-Selva, J. P. (2016). Medication and creativity in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Psicothema, 28(1), 20-25. https://doi.org/10.7334/psicothema2015.126
  • Hoagwood, K., Olin, S. S., Kerker, B. D., Kratochwill, T. R., Crowe, M., & Saka, N. (2007). Empirically based school interventions targeted at academic and mental health functioning. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 15(2), 66-92. https://doi.org/10.1177/10634266070150020301
  • Idrogo, D. I. & Asenjo, J. A. (2021). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 26, 69-79. https://doi.org/10.53287/ryfs1548js42x
  • López-Cassà, E. & Pérez-Escoda, N. (16-18 de febrero de 2009). Cuestionario de desarrollo emocional CDE (9-13) [Comunicación de Congreso]. II Congreso Internacional de Inteligencia Emocional, Santander.
  • MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150-186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
  • Navarro-Soria, I., Fenollar, J., Carbonell, J., & Real, M. (2020). Memoria de trabajo y velocidad de evaluado mediante WISC-IV como claves en la evaluación del TDAH. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 23-29. http://dx.doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.3
  • Okumura, Y., Yamasaki, S., Ando, S., Usami, M., Endo, K., Hiraiwa-Hasegawa, M., Kasai, K., & Nishida, A. (2019). Psychosocial burden of undiagnosed persistent ADHD symptoms in 12-year-old children: a population-based birth cohort study. Journal of Attention Disorders, 25(5), 1-10. https://doi. org/10.1177/1087054719837746
  • Otero, S., Lucero-Revelo, S., Paredes-Pita, G., Játiva-Ávila, D., Casanova-Imbaquingo, L., & Suárez-Valencia, C. (2024). Tendencias actuales en la atención y prevención de problemas escolares en la infancia: una revisión integral. Studies In Social Sciences Review, 5(1), 22–38. https://doi.org/10.54018/sssrv5n1-002
  • Pérez de Albéniz, A, Fonseca, E. & Lucas, B. (2019). Implementación y evaluación de la eficacia de un Programa de Educación Emocional en Adolescentes con diagnóstico de TDAH. Revista Summa Psicológica, 16 (2), 98-109 https://doi.org/10.18774/0719-448.x2019.16.413
  • Quintero, J. & Castaño de la Mota, C. (2014). Introducción y etiopatogenia del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Pediatría Integral, 18(9), 600-608. https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2014/xviii09/02/n9-600-608_Javier%20Quintero.pdf
  • Ramírez-Vázquez, R., Escobar, I., Beléndez, A., & Arribas, E. (2020). Factores que afectan el rendimiento académico, Revista REAMEC, 8(3), 210-226. https://doi.org/10.26571/reamec.v8i3.10842
  • Rief, S. (2016). How to Reach and Teach Children and Teens with ADD/ADHD. Jossey Bass.
  • Rodillo, E. (2015). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adolescentes. Revista Médica Clínica las Condes, 26(1), 52-59. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.005
  • Sánchez-Martín, M., Olmedo Moreno, E. M., Gutiérrez-Sánchez, M., & Navarro-Mateu, F. (2024). EQUATOR-Network: a roadmap to improve the quality and transparency of research reporting. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 17(35), 108-116.https://doi.org/10.25115/ecp.v17i35.9529
  • Suárez Manzano, S., Rusillo Magdaleno, A., Martínez Redecillas, T., & Ruíz Ariza, A. (2024). Asociación de la resistencia cardiorrespiratoria con rendimiento académico, concentración y comportamiento hiperactivo-desatento en escolares TDAH. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 51, 1268-1274. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v51.101336
  • Usan, P. & Salavera, C. (2019). El rendimiento escolar, la inteligencia emocional y el engagement académico en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(1), 5-26. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.1879
  • Valiente-Barroso, C., Marcos-Sánchez, R., Arguedas-Morales, M., & Martínez-Vicente, M. (2021). Frustration tolerance, stress and self-esteem as predictors of planning and decision-making among adolescents. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(1), 1-19. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7077
  • Valverde Peralta, G. E., Almeida Monge, E. J., Sumba Bautista, M. C., & Jiménez Vilema, M. G. (2020). Educación emocional y su incidencia en el aprendizaje de Ciencias Naturales en niños con TDAH. Horizontes, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 234-245. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.111
  • Vujnovic, R. K., Fabiano, G. A., Pariseau, M. E., & Pelham, W. E., Jr. (2014). Daily report cards: A feasible and effective intervention for the classroom management of students with ADHD. Journal of Attention Disorders, 18(8), 629-639. https://doi.org/10.1177/1087054712453162
  • Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2004). Treating children with early-onset conduct problems: Intervention outcomes for parent, child, and teacher training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(1), 105-124. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3301_11