Escuela Inclusivaun desafío para la educación a distancia

  1. Anguita Acero, Juana María 1
  2. Navarro Martínez, Óscar 1
  3. Vieira Barros, Daniela Melaré 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha, UCLM, España
  2. 2 Universidad Aberta de Lisboa, Portugal
Journal:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Year of publication: 2025

Issue Title: Inclusive School: a challenge for distance education

Volume: 18

Issue: 35

Pages: 139-142

Type: Article

DOI: 10.55777/REA.V18I35.8037 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Abstract

The inclusion of all those who need and want to be educated has become a major concern and one of the greatest challenges in recent educational history (Daniels and Garner, 1999). Unfortunately, in the past, not all individuals who were at the age of compulsory education and not all those who wished to access post-compulsory education were able to do so, as the education systems of the most advanced countries did not consider students as a whole from the point of view of attention to diversity (Araque and Barrio, 2010). Until well into the 20th century, education systems viewed their potential students from a totally inflexible and homogenising perspective. In this scenario, the teacher occupies a prominent place, especially in distance education. Within distance education, teachers play an essential role since, in addition to providing content and knowledge to their students, they must be able to motivate them in a complex environment that requires not only empathy, but also a great mastery of technology and methodology that leads them to be in constant training without neglecting their basic functions (Peinado, 2022; Centeno-Caamal et al., 2023). In other words, distance learning teachers have the obligation to constantly adapt to the virtual environment. Their quality will be measured by taking all these parameters into account. Thus, the quality of distance education, where its levels of inclusion are also measured, is subject to strict evaluation processes in which its teaching staff must meet highly demanding standards that go beyond the strictly academic.

Bibliographic References

  • Alvarado, P., Bravo, Santos, O. M., García, A. E., Poveda, G. H. y Navarrete, G. (2022). Educación virtual vs educación presencial ventajas y desventajas para los estudiantes en universidades públicas: Caso UG. Polo del Conocimiento Revista científico-profesional, 7(7), 843-860. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4259
  • Araque, N. y Barrio, J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma Social, 4, 1-37. https://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/pdf/13_N4_PrismaSocial_natividad_joseluis.pdf
  • Barrio, J. L. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31.
  • Bernate, J. A. (2021). Tendencias en los sistemas educativos del siglo XXI. Sophia, 17(1), 58-66. Epub July 28, 2021.https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1015
  • Centeno-Caamal, R., Acuña-Gamboa, L. A. y Peña Estrada, C. C. (2023). Revisión sistemática de modalidades educativas y diseño instruccional en educación a distancia. IE Revista de Investigación Educativa de la Rediech, 14, 1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1668
  • Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 9-45. http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol1-num1/art1.pdf
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L. y Tsai, C. C. (2016). A review of the quantitative measures of technological pedagogical content knowledge (TPACK). En M. C. Herring, M. J. Koheler y P. Mishra (eds). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators, (pp. 87-106). Routledge.
  • Constitución Española. Boletín Oficial del Estado, 311, de 29 de diciembre de 1978, pp. 29313-29424. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1978-31229
  • Daniels, H. y Garner, P. (eds.) (1999). Inclusive Education. Routledge.
  • Espino-Díaz, L y Fernández-Caminero, G. (2018). Attention to Diversity in the Formation of Future Teachers: Forming in Inclusion from Higher Education. International Journal of Environmental & Science Education, 13(2), 125-129. http://www.ijese.net/makale/2012.html
  • Hidalgo-Cajo, B. G., Hidalgo-Cajo, I. M., Mayacela-Alulema, Á. G. y Satán-Gunza, L. G. (2024). Modelo de aula ubicua en el entorno de aprendizaje mixto con enfoque social en la educación universitaria. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 34(2), 199-211. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-409
  • Mayo, M. E. (2022). Formación docente para la atención a la diversidad en el grado en maestro/a en Educación Infantil y Primaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 15(2), 166-182. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/828
  • Meza, E. F., Soledispa, F. G., Criollo, B. M. y Rodríguez, L. J. (2023). La educación a distancia y sus desafíos: un análisis de las mejores prácticas y estrategias para superar las barreras en el aprendizaje en línea. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 6126-6147. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5777
  • ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
  • ONU. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
  • Ortiz, E., Benito, J., Solano, J. C. y Bote, M. A. (Coords.) (2021). Panorámica general de la equidad, educación y género en el siglo XXI. Consejería de Mujer, Igualdad, LGTBI, Familia y Política Social.
  • Pedroza, R. (2021). Estudios del futuro para comprender la posibilidad de la universidad ubicua. Interdisciplina, 9(25), 209-231. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2021.25.79974
  • Peinado, J. J. (2022). Funciones, roles y competencias de los (as) tutores (as) en la educación a distancia en el Instituto Politécnico Nacional. RMIE Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 537-556. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000200537&lng=es&tlng=es