La dimensión social del proceso de Bolonia: apoyos y servicios para grupos de estudiantes poco representados en las universidades españolas

  1. Egido Gálvez, Inmaculada
  2. Fernández-Díaz, María José
  3. Galán González, Arturo
Revue:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Année de publication: 2014

Volumen: 17

Número: 2

Pages: 57-81

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17.2.11479 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The social dimension of EHEA (European Higher Education Area) is one of the less known aspects of the Bologna Process, although it is a key element for equality of opportunities in the higher education level. This dimension im - plies that all students, irrespective of their personal or social circumstances, have the same opportunity to access and successfully finish their studies. This article, after a brief analysis of the social dimension concept, reviews the situation of Spanish universities for three under-represented groups: adults, immigrants and people with disabilities. The main conclusion is that it is ne cessary to continue increasing support for these students, increasing the efforts made in this respect in recent years

Références bibliographiques

  • Alcedo, M.A., Aguado, A.L., Real, S., González, M., Rueda, B., Una revisión actualizada de la situación de los estudiantes con discapacidad en la Universidad (2007) Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 3, pp. 7-18
  • Ariño, A., Llopis, R., (2011) ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV), , Madrid: Ministerio de Educación
  • Ariño, A., Llopis, R., (2011) Primera encuesta de Condiciones de Vida y Participación de los Estudiantes Universitarios en España, , http://www.campusvivendi.com/servicios/ecovipeu/, (ECoViPEU).
  • BFUG - Bologna Process Working Group on Social Dimension and Data on Mobility of Staff and Students in Participating Countries (2007). Key issues for the European Higher Education Area – Social Dimension and Mobility. Stockholm: Government Offices of Sweden.
  • Cachón, L., (2003) Inmigrantes jóvenes en España. Sistema educativo y mercado de trabajo, , Madrid: Injuve
  • CERMI (2004). Atención educativa a las personas con discapacidad. Madrid: Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2001). Towards the European Higher Education Area. Communiqué of the meeting of European Ministres in charge or Higher Education en Prague on May 19th 2001.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2003). Realising the European Higher Education Area. Communique of the Conference of Ministers responsable for Higher Education in Berlin on 19 September 2003.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2005). The European Higher Education Area - Achieving the Goals. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education. Bergen, 19-20 May.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2007). Towards the European Higher Education Area: Responding to Challenges in a Globalised World. London, 18 May.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2009). The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. Leuven, 28-29 Apr.
  • Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior (2012). Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area. Bucharest, 26-27 Apr.
  • Council Conclusions of 11 May 2010 on the Social Dimension of Education and Training (2010) Official Journal of the European Union, Council of European Union, C 135/2 26.05.2010.
  • Declaración Conjunta de los Ministros de Francia, Alemania, Italia y el Reino Unido (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo de 25 de mayo de 1998: Declaración de la Sorbona.
  • Declaración Conjunta de los Ministros Europeos de Educación (1999). El Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación reunidos en Bolonia el 19 de Junio de 1999: Declaración de Bolonia.
  • Delors, J., (1996) La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, , Madrid: Santillana-UNESCO
  • ESIB - The European Students´ Union (2003). European Student Handbook on Equality and Equal Access in Higher Education.
  • ESIB - The European Students´ Union (2007). Bologna with Student Eyes.
  • ESU - The European Students´ Union (2012). Bologna with Student Eyes.
  • European Agency for Development in Special Needs Education (2011). Planificación de políticas para implementar la educación inclusiva. Análisis de los retos y oportunidades en la elaboración de indicadores.
  • European Association for Quality Assurance in Higher Education (2005). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Helsinki: European Association for Quality Assurance in Higher Education.
  • European Commission (2001). Lifelong Learning: the implications for universities in the EU. Brussels: European Commission
  • European University Association (2005). Glasgow Declaration: Strong Universities for a strong Europe: Brussels: EUA.
  • Eurostat-Eurostudent, (2009) The Bologna Process in Higher Education in Europe. Key Indicators on the Social Dimension and Mobility, , European University Association, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Commission
  • Eurydice, (2011) Modernisation of Higher Education in Europe: Funding and the Social Dimension., , Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
  • Fernández Fernández, F., (2008) La vida académica de los estudiantes universitarios españoles en el contexto del Espacio Superior de Educación Europeo
  • Forteza, D., Ortego, J.L., Los servicios y programas de apoyo universitarios para personas con discapacidad. Estándares de calidad, acción y evaluación (2003) Revista de Educación Especial, 33, pp. 9-26
  • Fundación BBVA (2003). Encuesta sobre los estudiantes de enseñanza superior. Bilbao: Departamento de Estudios Sociales y Opinión Pública
  • Fundación BBVA (2005). Estudio sobre los universitarios españoles. Bilbao: Departamento de Estudios Sociales y Opinión Pública
  • Fundación BBVA (2006). Estudio sobre los universitarios españoles. Bilbao: Departamento de Estudios Sociales y Opinión Pública
  • Fundación BBVA (2010). Estudio internacional sobre estudiantes universitarios de seis países europeos. Bilbao: Departamento de Estudios Sociales y Opinión Pública.
  • González-Badía, J., Molina, C., Situación de los estudiantes con discapacidad en las universidades españolas (2006) Fiapas, 111, pp. 30-33
  • Hernández Armenteros, J., (2002) Información académica, productiva y financiera de las Universidades públicas de España, , (coord.), Madrid: CRUE
  • Hernández Armenteros, J., (2004) Información académica, productiva y financiera de las Universidades españolas. Indicadores universitarios., , (coord.), Madrid: CRUE
  • Hernández Armenteros, J., (2006) La universidad española en cifras, , (coord.), Madrid: CRUE
  • Hernández Armenteros, J., (2008) Información académica, productiva y financiera de las universidades españolas. Indicadores universitarios, , (coord.), Madrid: CRUE
  • INJUVE (2008): Informe de la Juventud 2008. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Lebrero, M.P., Quicios, M.P., El estudiante inmigrante y su inclusión en la Universidad española (2010) Educación XX1, 13 (2), pp. 241-262
  • McMillan, J., Schumacher, S., (2005) Investigación Educativa. Una introducción conceptual., , Madrid: Pearson
  • Michavila, F., (2012) La Universidad española en cifras, , (dir.), Madrid: CRUE
  • Montero, I., León, O.G., A guide for naming research studies in Psychology (2007) International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, pp. 847-862
  • Orr, D., Gwosc, C., Netz, N., (2011) Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. Synopsis of Indicators. Final report Eurostudent IV: 2008-2011, Bielefeld: HIS Hochschul-Information-System.
  • Pena, M.A., Galindo, A., (2005) Inmigración y universidad. Acogida del inmigrante desde el ámbito universitario español., , (eds.), Salamanca: Publicaciones de la Universidad Pontificia de Salamanca
  • Real Patronato sobre Discapacidad (2007). Libro Blanco sobre Universidad y discapacidad. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
  • Ramos-Álvarez, M., Moreno-Fernández, M.M., Valdés-Conroy, B., Catena, A., Criteria of the peer review process for publication of experimental and quasi-experimental research in Psychology: A guide for creating research papers (2008) International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, pp. 751-764
  • Ruesga, S.M., (2006) Condiciones sociales y económicas de vida de los estudiantes universitarios en España, Proyecto subvencionado por el Ministerio de Educación y Ciencia en el Programa de Estudios y Análisis (Ref. EA 2006-0002).
  • Ruesga, S.M., (2007) Estudiantes universitarios en España: Características y competencias en la dimensión Internacional: EUROSTUDENT 2007
  • Ruesga, S.M., Heredero, M.I., (2008) Los estudiantes universitarios en España: Rendimiento académico en relación con el empleo y la movilidad internacional
  • Secretaría General de Universidades (2011): Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2010- 2011. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Skager, R., (1984) Organizing Schools to Encourage Self-Direction in Learners., , Hamburg: Pergamon/UNESCO Institute for Education
  • Susinos, T., Rojas, S., Los servicios de apoyo universitarios y la orientación para el acceso a la universidad (2003) Revista de Educación Especial, 33, pp. 27-38
  • Villa, A., Villa, O., El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades (2007) Educar, 40, pp. 15-48