Potenciar las capacidades de las personas. Modelo para facilitar la comunicación con estudiantes del espectro autista
- Antonio Medina Rivilla 1
- Crisálida Rodríguez Serna 2
- 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia, España
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1889-4208
Año de publicación: 2016
Volumen: 9
Número: 1
Páginas: 1-12
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de Educación Inclusiva
Resumen
The society of our century is characterized by the accelerated development of Information Technology and Communication (ICT) development. This reality can not ignore the educational processes. We must develop the advantages of Communication Technologies, in situations where communication processes are a challenge for the educational community, specifically to meet the communication needs of those involved in the teaching and learning processes, in cases where communication can be influenced by the characteristics of people who are communicating. The proposal for a model of intervention with autistic students, involves taking essential elements of communication and motivation processes that bring ICT, and incorporate the teaching and learning processes in the classroom. It is part of the reference parameters that give study diagnosed autistic students in the DSM 5 guides, to descend and concrete cases, representing a wide diversity in the classroom. The study autism spectrum and technological interaction processes in the classroom, provide a communication model that can be adapted to different situations and diversity representing communication of students with autism in the classroom. The above processes have a priority benchmark in the faculty, which facilitates teaching and learning processes, thus developing the role of teachers in the communicative model is essential.
Referencias bibliográficas
- Antón Ares, P. y Rodríguez Serna, C. (2014) XIX Congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento y VI de Pizarra Digital: Diversidad, Estrategias y Tecnología. Diálogo entre Culturas. “Desarrollo de Competencias Digitales del Profesorado Del Siglo XXI. Potenciar el cambio metodológico a través de la Pizarra Digital Interactiva”. Madrid.
- DSM 5 (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.) Washington, DC: Author.
- Dewey, J. (1867). Mi credo pedagógico. Madrid: Ed. Bilingüe.
- Emmer, E. T. & Sabornie E.J. (2015). Handbook of Classroom Management (2nd ed.) . New YorK. Routledge.
- Johnson, D. W, Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Mejico.Paidós Editor.
- Medina Rivilla, A. ; Rodriguez Serna, C.; Ansoleaga San Antonio, D. (2014). Desarrollo de las instituciones y su incidencia en la innovacion de la docencia. Madrid: Universitas Editorial S.A.
- Medina, A. (2014) La investigación como base del conocimiento didáctico y de la innovación de la enseñanza. En A. Medina, A. de la Herrán y M.C. Domínguez, Las fronteras de la Investigación Didáctica (pp. 23-72). Madrid: Editorial UNED, (e-book)
- Medina, A. (2012). Competencia comunicativa como base del desarrollo de las competencias de los estudiantes. Retos para el profesorado. En M.C. Domínguez y P. García (Eds.) Tratamiento didáctico de las Competencias Básicas (pp 19-46) Madrid: Universitas.
- Mintz, J. (2013) Additional factors mediating the use a mobile technology tooldesigned to develop social and life skills in children with Autism Spectrum Disorders: Evaluation of the second hands prototype. Computers and education, 63, 17-27.
- Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.ª ed.). Consultado abril de 2014 en http://www.rae.es/
- Rodríguez Serna, C., Gutiez Cuevas, P., López Guinea, C., Del Toro Alonso, V., (2013). Congreso Internacional Euro-Iberoamericano sobre la Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Propuestas sobre la Formación del Profesorado de Educación Secundaria Volumen I, Capítulo 41 “Formación y desarrollo de competencias del tutor de secundaria desde una metodología cooperativa basada en el aprendizaje significativo desde las TIC”. UNED, Madrid.
- Rodríguez Serna, C. (“en prensa”). Atención educativa al alumnado con dificultades de aprendizaje. Innovación y Cualificación. Málaga.