Influencia de las Competencias Emocionales y Financieras en la Formación Universitaria
- Ascensión Palomares-Ruiz
- Isabel Serrano-Marugán
ISSN: 0718-5006
Année de publication: 2016
Volumen: 9
Número: 5
Pages: 25-36
Type: Article
D'autres publications dans: Formación Universitaria
Résumé
The aim of the present work is to analyze the importance of financial competence linked to emotional competencies. The work has a socio-critical approach, based on a fundamentally descriptive methodology in the context of a proposal for innovation and improvement of university teaching at the University of Castilla- La Mancha (Spain). The financial reduction that is occurring in the public aid systems, the changes in demographic profiles and the transformations in the economic world, favor the greater concern about the level of financial competence, not only to improve the quality of education, but also as a generating and co- responsible source of personal and social problems. The results reveal the importance of these competences in the training of university teachers to prepare citizens committed to a more democratic and solidary world. Based on the results of the study it is concluded that a good teacher is that who knows how to capture the emotions of his/her students and is capable of conducting them to have success in their life.
Références bibliographiques
- Ambrona, T, López-Pérez, B, Márquez-González, M. (2012). Eficacia de un programa de Educación Emocional breve para incrementar la competencia emocional de niños de Educación Primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP). 23. 39-49
- Anaya, D, López, R. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04, Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación. 365. 96-121
- Bernal, A, Cárdenas, A.R. (2009). Influencia de la competencia emocional docente en la formación de procesos de motivacionales e identitarios en estudiantes de educación secundaria: Una aproximación desde la memoria autobiográfica del alumnado. Revista de Investigación Educativa. 27. 203-222
- Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 19. 95-114
- Cassasus, J. (2006). La educación del ser emocional. Índigo. Santiago.
- (2013). Plan de Educación Financiera 2013-2017. CNMVBanco de España. Madrid.
- Damasio, A. R. (2000). Sentir lo que sucede: Cuerpo y emoción en la fábrica de la conciencia. Andrés Bello. Santiago.
- Erickan, K, Roth, W.M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative. Educational Researcher. 35. 14-23
- Fernández, Mª D, Lebrero, Mª P. (2015). Investigación sobre educación infantil: La calidad en opinión de su profesorado. Síntesis. Madrid.
- Gardner, H. (1985). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books. New York.
- Gardner, H. (2011). Verdad, belleza y bondad reformuladas. Paidós. Barcelona.
- Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós. Barcelona.
- González, M. (2011). Construcción y Validación preliminar de la Escala de apertura al conocimiento y al Cambio Emocional (EACCE). Estudiantes Universitarios, Terapia Psicológica. 29.
- Guba, E.G. (1989). La enseñanza: su teoría y su práctica (148-165). Akal. Madrid.
- López-Goñi, I, Goñi Zabala, J. (2012). La competencia emocional en los currículos de formación inicial de los docentes. Revista de Educación. 357. 467-489
- Lusardi, A, Mitchell, O.S, Curto, V. (2010). Financial literacy among the Young. The Journal of Consumer Affairs. 44. 358-380
- Marina, J.A. (2005). Precisiones sobre la educación emocional. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. 19. 27-43
- (2006). Ley Orgánica 272006, de 3 de mayo, de Educación, Boletín Oficial del Estado, Nº 106 de 4 de mayo, 17158-17207.
- (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa, Boletín Oficial del Estado, Nº 295 del 10 de diciembre, 97858-97921.
- Congreso Finanzas para la Vida. Madrid, 9 y 10 de Julio de 2014.
- Melgarejo, X. (2014). Gracias, Finlandia. Plataforma actual. Barcelona.
- (2013). Ministerio de Educación, Cultura y Deportes: Informe Español, 2013Objetivos Educativos Europeos y Españoles, Estrategia Educación y Formación 2020. MECD, Secretaría de Estado de Educación, FP y Universidades. Madrid.
- Nelis, D. (2011). Increasing emotional competence improves psychological and physical well-being, social relationships, and employability. Emotion. 11. 354-366
- (2005). Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education. OECD Publishing. Bruselas.
- (2012). High-Level Principles on National Strategies for Financial Education. OECD Publishing. Bruselas.
- (2014). PISA 2012 Results: What Students Know and Can D. Student performance in Mathematics, Reading and science. OECD Publishing.
- Palomares, A. (2007). Nuevos retos educativos: El modelo docente en el Espacio Europeo. Publicaciones de la UCLM. Cuenca.
- Palomares, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación. 355. 591-604
- Palomares, A. (2014). Innovative methodologies to promote teacher’s emotional competences. Journal for Educators, Teachers and Trainers. 5. 116-129
- Palomares, A, Alarcón, Mª C. (2015). Pedagogia social, universidad y sociedad. UNED. Madrid.
- Palomares, A, Serrano, Mª I. (2013). Variables psicológicas y educación para la intervención en el ámbito educativo. Universidad de Almería. Almería.
- Pérez Escoda, N, Filella, G, Soldevila, A, Fondevila, A. (2013). Evaluación de un programa de educación emocional para Profesorado de Primaria. Educación XX1. 16. 233-254
- Pérez Vázquez, P.J, Vila, L. E. (2013). La adquisición de competencias para la innovación productiva en la universidad española. Revista de Educación. 361. 492
- Popkewitz, TH. S. (1988). Paradigma e ideología en investigación educativa, Las funciones sociales del intelectual. Mondadori. Madrid.
- Suberviola-Ovejas, I. (2012). Competencia emocional y rendimiento académico en el alumnado universitario. Revista de Comunicación Vivat Academia, Año XIV. 1-17
- Schuchardt, J. (2009). Financial Literacy and Education Research Priorities. Journal of Financial Counseling and Planning. 20. 84-95