Integración de perspectivas sobre el perfil metodológico de una educación de calidad

  1. Samuel Gento Palacios 1
  2. Raúl González Fernández 1
  3. Ascensión Palomares Ruiz 2
  4. Vicente Jesús Orden Gutiérrez 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
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    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
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    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2018

Volume: 70

Issue: 1

Pages: 25-42

Type: Article

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Abstract

INTRODUCTION. At a quality educational institution the available resources, implemented processes and achieved results must fall under the ideal theoretical model for perfect performance in an educational setting. It is not required that this particular model be the same for every institution. Instead, it must be aligned to their own specific characteristics and circumstances, while taking into consideration the benchmarks provided by globalisation, which have an impact on today’s educational frameworks. Nevertheless, it is clear that all models share some core quality elements. METHOD. With the intention of offering interested professionals a reference framework for the design of institutional quality profiles, this study proposes a quality model for educational facilities where an educational methodology has been shown to be of particular relevance. During its development, a quantitative methodology has been followed, with the use of a questionnaire designed for this purpose, which had been verified for reliability and duly validated. A total of 1160 of these had been completed and collected from Spain, Latvia and several Latin American countries. RESULTS. The data obtained depicted that the various sectors comprising the educational facilities consider an educational methodology as being an essential component benefiting quality education and these very facilities. The data also place great importance on the various elements or founding principles of this methodology. DISCUSSION. An educational methodology is one of the main quality components for an educational institution and for education. Under the breadth of such methodology, the main elements or principles taken into account are the positive expectations for students and the development of a positive interrelation setting, circumstances that are aligned to current methodological thought, which foster the development of a setting that enhances the students’ ability to behave in accordance with their own personal traits, interests and needs.

Funding information

Los resultados obtenidos en función de los di-versos sectores implicados en el funcionamien-to real de tales instituciones educativas indican que todos ellos otorgan una gran importancia a los diferentes componentes del modelo de cali-dad propuesto. Sin perjuicio de reconocer que todos los sectores consultados consideran que la metodología educativa es de gran importan-cia para la calidad de un centro educativo, re-sulta ser significativamente diferente la estima-ción otorgada por los miembros de los equipos directivos y docentes en relación con la aporta-da por las familias y, especialmente, por los es-tudiantes: la valoración del grupo de profesiona-les es siempre superior a la de las familias y a la de los estudiantes. Este hecho puede ser debido a que, por su formación profesional, docentes y directivos tienen un mayor conocimiento técni-co y pedagógico. Tal hipótesis abre una nueva vía de estudio de cara a posibles futuras investiga-ciones. Asimismo, dado que, en general, estas diferencias son estadísticamente significativas entre estudiantes y el resto de sectores, es nece-sario aumentar la muestra en futuras investiga-ciones para que sea ampliamente representativa en todos ellos y profundizar en el estudio de la mismas, puesto que las diferencias encontradas pueden entenderse como indicios de una cierta intensidad en la mayor o menor consideración de la importancia que se otorga a este compo-nente de calidad y a los elementos y principios constitutivos del mismo.

Funders

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