Explorando el liderazgo pedagógico del docentesu dimensión formativa

  1. González Fernández, Raúl 1
  2. Palomares Ruiz, Ascensión 2
  3. López Gómez, Ernesto 1
  4. Gento Palacios, Samuel 3
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM)
  3. 3 Universidad Camilo José Cela (UCJC)
Journal:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2019

Issue Title: Monográfico: Liderazgo, emprendimiento y empoderamiento docente para generar sociedades inclusivas

Issue: 24

Pages: 9-25

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.3936 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Sustainable development goals

Abstract

International research highlights the importance of leadership as a relevant factor to improve educational quality. Leadership, in the educational context, must be eminently pedagogical, a leadership that goes beyond the management team of the educational institution itself. Currently, emphasis is being placed on teacher leadership, as a key issue for the improvement of teaching-learning processes. The objective of this study is to explore the dimensions of teacher’s pedagogical leadership. For this, the present research is carried out, trough of a quantitative methodology and by applying a questionnaire prepared for this purpose, considering as participants students, teachers and families (n=1196). The data obtained highlights the importance given to the affective, charismatic, professional, participative and formative dimensions of the teaching staff as leaders. In this last –formative dimension–, the relevance of the dedication to the own formation, the collection of materials for the same and the impulse to the continuous improvement of the colleagues of the institution were emphasized. These results show the importance of training for the teacher leadership practice and, therefore, to move towards educational quality.

Bibliographic References

  • Arthur, J., Waring, M., Coe, R. y Hedges, L. V. (2012). Research Methods and Methodologies in Education. London: SAGE.
  • Balduzzi, E. (2015). Liderazgo educativo del profesor en el aula y la personalización educativa. Revista Española de Pedagogía, 260, 141-155.
  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. Phi delta Kappan, 82(6), 443-449.
  • Bernal, A. e Ibarrola, S. (2015). Liderazgo del profesor: objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 55-70.
  • Bernal, A., Jover, G., Ruíz-Corbella, M. y Vera, J. (2013). Liderazgo personal y construcción de la identidad profesional del docente. En J. Argos y P. Ezquerra, P. (Eds.), Liderazgo y educación (pp. 19-42). Santander: Universidad de Cantabria.
  • Best, J. W. y Kahn, J. V. (2003). Research in Education. Boston: Library of Congress.
  • Bishop, H. L., Tinley, A. y Berman, B. T. (1997). A contemporary leadership model to promote teacher leadership. Action in Teacher Education, 19(3), 77-81. https://doi.org/10.1080/01626620.1997.10462880.
  • Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9-33. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112.
  • Bolívar, A. (2011). Aprender a liderar líderes. Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente. Educar, 47(2), 253-275.
  • Bolívar, A., Caballero, K. y García-Garnica, M. (2017). Evaluación multidimensional del liderazgo pedagógico: claves para la mejora escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(95). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=399550706009.
  • Cheung, R., Reinhardt, T., Stone, E. y Little, J. W. (2018). Defining teacher leadership: A framework. Phi Delta Kappan, 100(3), 38-44.
  • Contreras, T. S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: Una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. http://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123.
  • Darling-Hammond, L., Bullmaster, M. L. y Cobb, V. L. (1995). Rethinking teacher leadership through professional development schools. The elementary school Journal, 96(1), 87-106.
  • Day, C. (2006). Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.
  • Day, C., Gu, Q. and Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: how successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/0013161X15616863.
  • Dimas-Rangel, M. I., Torres-Bugdud, A., Palomares-Ruiz, A. y Treviño-Cubero, A. (2016). El liderazgo en la función docente, estrategia pedagógica que acrecienta los índices de eficiencia terminal en educación superior. Revista Sociología Contemporánea, 3(7), 12-19.
  • Gento, S. (2002). Instituciones Educativas para la Calidad Total. Madrid: La Muralla.
  • Gento, S.; González, R., Palomares, A. y Huber, G. (2017). Perfil competencial del profesor en el siglo XXI. En S. Gento y R. González (Coords.), Liderazgo y Calidad de la Educación (pp. 89-140). Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  • Giuliani, R.W. (2002). Leadership. New York: Hyperion.
  • Gómez Delgado, A. M. (2012). Mejor formación, mejor dirección, mejor escuela. Contextos Educativos, 15, 61-78.
  • Gómez, R. y Medina, A. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional, 53(1), 91-113. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127.
  • González, R., Gento, S. y Orden, V. J. (2016). Importancia de la dimensión formativa de los líderes pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación, 70, 131-144.
  • Grabo, A., Spisak, B.R. y Van Vugt, M. (2017). Charisma as signal: An evolutionary perspective on charismatic leadership. The Leadership Quarterly, 28(4), 473-485. http://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.05.001.
  • Hallinger, P. y Heck, R. H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership and Management, 30(2), 95-110.
  • Harrison, C. y Killion, J. (2007). Ten roles for teacher leaders. Educational Leadership, 65(1), 74-77.
  • Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers. New York: Routledge.
  • Hunzicker, J. (2017). From Teacher to Teacher Leader: A Conceptual Model. International Journal of Teacher Leadership, 8(2), 1-27.
  • López, J. y Lavié, J. M. (2010). Liderazgo para sostener procesos de innovación en la escuela. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 71-92.
  • Marcelo, C. y Vaillant, D. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes. Madrid: Narcea.
  • Maulding, W. S., Peters, G. B., Roberts, J., Leonard, E. y Sparkman, L. (2012). Emotional intelligence and resilience as predictors of leadership in school administrators. Journal of Leadership Studies, 5(4), 20-29. https://doi.org/10.1002/jls.20240.
  • Morales Vallejo, P. (2008). Estadística aplicada a las ciencias sociales. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Muijs, D. y Harris, A. (2003). Teacher leadership-Improvement through empowerment? An overview of the literature. Educational Management Administration & Leadership, 31, 437-448. https://doi.org/10.1177/0263211X030314007.
  • Muijs, D. y Harris, A. (2006). Teacher led school improvement: Teacher leadership in the UK. Teaching and Teacher Education, 22, 961-972. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.010.
  • Murgatroid, S. y Morgan, C. (2002). La Gestión de la Calidad total en el Centro Docente. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Nappi, J. S. (2014). The teacher leader: Improving schools by building social capital through shared leadership. The Delta Kappa Gamma Bulletin, 80(4), 29-34.
  • O’Connor, K. E. (2008). “You choose to care”: Teachers, emotions and professional identity. Teaching and teacher education, 24(1), 117-126.
  • Raelin, J. A. (Ed.) (2016). Leadership-as-practice. New York: Routledge.
  • Río Sadornil, D. (2005). Diccionario-glosario de Metodología de la Investigación Social. Madrid: UNED.
  • Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A. y Rowe, K. J. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(4), 13-40.
  • Ruiz Corbella, M. (2013). Liderazgo y responsabilidad educativa: El necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, 14, 85-104.
  • Santiváñez Limas, V. (2017). El reto de formar profesores líderes en el siglo XXI. En S. Gento y R. González (Coords.), Liderazgo y Calidad de la Educación (pp. 27-48). Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  • Sergiovanni, T. J. (2004). Leadership. What’s in it for Schools? Abongdon, Oxon: Routlege Falmer.
  • Sinha, S. y Hanuscin, D. L. (2017). Development of teacher leadership identity: A multiple case study. Teaching and Teacher Education, 63, 356-371. https:doi.org/10.1016/j.tate.2017.01.004.
  • Sugrue, C. (2015). Unmasking school leadership. A Longitudinal Life History of School Leaders. Dordrecht: Springer.
  • Taylor, M., Goeke, J., Klein, E., Onore, C. y Geist, K. (2011). Changing leadership: Teachers lead the way for schools that learn. Teaching and Teacher Education, 27, 920-929.
  • Vernon-Dotson, L. J. (2008). Promoting Inclusive Education through Teacher Leadership Teams: A School Reform Initiative. Journal of school leadership, 18(3), 344-373.
  • Wenner, J. A. y Campbell, T. (2017). The theoretical and empirical basis of teacher leadership: A review of the literature. Review of Educational Research, 87(1), 134-171. https://doi.org/10.3102/0034654316653478.
  • York-Barr, A. J. y Duke, K. (2004).What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74, 255-316.