Estrategias formativas innovadoras en educación ambiental y para el desarrollo sostenible
- Melendro Estefanía, Miguel
- Murga Menoyo, María Ángeles
- Novo Villaverde, María
- Bautista-Cerro Ruiz, María José
ISSN: 1138-2783
Any de publicació: 2008
Volum: 11
Número: 2
Pàgines: 15-39
Tipus: Article
Altres publicacions en: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia
Objectius de Desenvolupament Sostenible
Resum
In this publication we are introducing a research by the UNESCO Chair in Environmental Education and Education for Sustainable Development at the UNED (Spain) team in the framework of the university reform promoted by the European Higher Education Area (EHEA). This reform will help in the organization of the curricula of the university degree programs and establish equality between the EU countries. The research is aimed to improve the teaching-learning processes in the subject of Environmental Education and Education for Sustainable Development, intensifying the use of participative techniques and the collaborative learning on the net. In this publication we are presenting the results of the pilot survey that took place during the 2006-2007 academic years with a small group of students who voluntarily took part in the research. Activities related to two thematic cores of the subject (currently being taught as part of the Pedagogy University Degree) have been designed and implemented, and the results have been evaluated later. In the same line, tools to collect the participant students� points of view have been developed and applied on the groups. The study has allowed us to explore how the students� participation in the collaborative learning groups has influenced their performance. It has also allowed us to confirm the time allowance for teaching and learning in the proposed activities; this information has proved to be capital for the future planning of the new educational program�s design.
Referències bibliogràfiques
- ANECA (2004). Libro Blanco de los Títulos de Grado de Pedagogía y Educación Social (2 vol.). ANECA.
- CEIDA (2002). Educar para la sostenibilidad: Agenda 21 escolar. Departamento de Ordenación del Territorio y Medio Ambiente. Gobierno Vasco. [en línea] Disponible en: http://www.auladesne.net/_ReferenciaBibliografica/Global/ReferenciaBibliografica0000147/agenda21escolar.pdf [consulta 2008, 24 de marzo]
- Comunidad Europea. (1999). El espacio europeo de la enseñanza superior. Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999 (p.1)
- Delors, J. (1996). Libro Blanco del Crecimiento, competitividad y empleo. Retos y pistas para entrar en el Siglo XXI.
- De Miguel Díaz, M. (Dir.) (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.
- Giolitto, P. (Coord.) (1997). La educación ambiental en la Unión Europea. Luxemburgo. Comisión Europea.
- Melendro, M. (2004). Educación y globalización: educar para la conciencia de los límites. Revista Educación XX1, nº 6, 235-247.
- Ministerio de Medio Ambiente (1997). Los documentos de Río. Declaración de Principios. Agenda 21. Convenios Internacionales. Forum Global. Madrid: Dirección General de Calidad y Evaluación Ambiental.
- Ministerio de Medio Ambiente (1999). Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Madrid. Secretaría General de Medio Ambiente.
- Murga, M. A. (Coord.) (2006). Desarrollo local y Agenda 21. Una visión social y educativa. Madrid: Pearson Educación S.L.
- Novo, M. (1998). La Educación Ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: Universitas.
- Novo, M. (2006). El desarrollo sostenible: su dimensión ambiental y educativa. Madrid: Pearsons Educación S.A.
- UNESCO (2008). Década de la Educación para el Desarrollo Sostenible. [en línea] Disponible en: http://portal.unesco.org/education/es/ev.phpURL_ID=27234&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html [consulta 2008, 24 de marzo]
- Zabala, A. (1999). Enfoque globalizador y pensamiento complejo. Barcelona: Graó. Fecha de recepción del artículo: 21/12/07 Fecha de aceptación del artículo: 26/03/08