La influencia de la familia en el desarrollo y adquisición de actitudes violentas y agresivas en la infancia y juventud

  1. Concepción Castro Clemente 1
  2. Francisco Javier García Castilla 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Trabajo social hoy

ISSN: 1134-0991

Year of publication: 2013

Issue: 69

Pages: 21-30

Type: Article

DOI: 10.12960/TSH.2013.0008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Trabajo social hoy

Abstract

In recent years the increase of aggressive behaviour by young people in different social spheres means we can either assume that a change in the values of young people has taken place or attribute these manifestations to current family, school and social settings. It is a complex phenomenon that is difficult to analyse, as it involves the family - the primary frame of reference in a child’s life - and also the school, where most of the child’s education and formation takes place. The aim of this article is three-fold: to examine the research into the spheres that have the most influence on the development of anti-social behaviour in children and youth ( family and school ), to study the agents that may influence this type of behaviour and to suggest lines of research worth studying in future research

Bibliographic References

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Nueva Jersey: Prentice-Hall.
  • Barlovento Comunicación, Universidad CEU San Pablo e Instituto Oficial de Radio Televisión Española. (2004-2007). La Televisión infantil en España. Criterios de contenidos de la programación y pautas de conducta. Madrid: Ministerio de Ciencia y Tecnología.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). (2008). Sondeo sobre la Juventud en España (Tercera Oleada), Estudio 2774. Madrid: Publicaciones del Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Davies, P.T., y Cummings, E. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, 387-411.
  • Del Barrio, V., Carrasco, M.A., Rodríguez, M.A. y Gordillo, R. (2009). Prevención de la agresión en la infancia y adolescencia. International Journal of Psychological Therapy, 9, 101-107.
  • Díaz-Aguado, M. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. Madrid: Instituto de la Juventud, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Díaz-Aguado, M. (2006). El acoso escolar y la prevención de la violencia desde la familia. Madrid: Consejería de Familia y Asuntos Sociales CM.
  • Fernández, T., y Ponce de León, L. (2011). Trabajo Social con familias. Madrid: Ediciones Académicas.
  • Gabinete de Estudios de Comunicación. (2002). Anuario de la Televisión 2000-2001. Madrid: GECA.
  • Gutiérrez, A., y Pernil, P. (2004). Historia de la infancia: Itinerarios educativos. Madrid: UNED.
  • Hernández, M., Gómez, I., Martín, M. J., y González, C. (2008). Prevención de la violencia infantil-juvenil: estilos educativos de las familias como factores de protección. International Journal of Psychology and Psychological, 8, 73-84.
  • Mesa, R. (2002). Medios de comunicación, violencia y escuela. Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 44, 209-222.
  • Olweus, D. (1993). Bullying oat school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Orue, I., y Calvete, E. (2012). La justificación de la violencia como mediador de la relación entre la exposición a la violencia y la conducta agresiva en la infancia. Psicothema, 24, 42-47.
  • Yuste, N., y Pérez, M.C. (2008). Las cuestiones familiares como causa de la violencia escolar según los padres. European Journal of Education and Psychology, 1, 19- 27.