Análisis de la percepción que tienen los profesores y las familias de los valores en los jóvenes en vulnerabilidad social

  1. García Llamas, José Luis 1
  2. Quintanal Díaz, José 1
  3. Cuenca París, María Elena 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Year of publication: 2016

Volume: 74

Issue: 263

Pages: 91-108

Type: Article

More publications in: Revista española de pedagogía

Abstract

Vulnerable youth in general are perceived as a group whose hierarchy of values differs from the whole of the population of young people. This article, based on our research, studies the immediate environment of young people and analyses the perception that families and teachers have of their values. The specific study takes as samples families that meet the criteria of vulnerability (n=393); nonvulnerable families (n=419) and teachers that teach different subjects to young people (n=516). The study analyses the degree of concern of these groups with respect to certain characteristics of young people which portray specific values or conducts that demonstrate those values. The results display a high concern of all groups for future employment and consumption of drugs and alcohol; whereas significant differences were revealed regarding concerns about the lack of values, lack of motivation, lack of life expectations, lack of responsibility, criminal behaviour and school failure.

Funding information

El texto presentado se vincula al subproyecto De los tiempos educativos a los tiempos sociales: Ocio, formación y empleo de los jóvenes en dificultad social (EDU2012-39080-C07-07) incluido dentro del Proyecto de Investigación De los tiempos educativos a los tiempos sociales: La construcción cotidiana de la condición juvenil en una sociedad de redes. Problemáticas específicas y alternativas pedagógico-sociales (proyecto coordinado EDU2012-39080-C07-00), cofinanciado en el marco del Plan Nacional I+D+i con cargo a una ayuda del Ministerio de Economía y Competitividad, y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER, 2007-2013).

Funders

Bibliographic References

  • Ristegui, I., Silvestre, M., (2012) El Ocio Como Valor en la Sociedad Actual, ARBOR Cien- Cia, Pensamientoy Cultura, 188 (754), pp. 283-291
  • Arremendi, P., Ayerve, P., (2007) Aprender a Convivir: Un Reto Para la Education Secundaria Obligatoria, , (coords.), (Madrid, Walters Kluwer
  • Avalos, D., Thomas, E., (2007) Medicion de la Vulnerabilidad Social, , http://www.infocap.cl/web/pdf/Informe_Final_Medicion_Vulnera-bilidad_Social.pdf, Ver, Consultado el 20.V.2015
  • Balsels, M.A., (2003) La Infancia en Riesgo Social Desde la Sociedad del Bienestar, Teoria de la Education: Education Y Cultura en la Sociedad de la Information, , http://hdl.handle.net/10366/56459, Ver, (Consultado el 20.V.2015
  • Beltran, J.A., (2013) La Educacion Como Cam- Bio, Revista Espanola de Pedagogfa, 254, pp. 101-118
  • Bisquerra, R., (2004) Metodologia de la Investigation Educativa, , Coord., (Madrid, La Muralla
  • Castro, L., Cano, R., (2013) Pobreza Y Vulnerabilidad: Factores de Riesgo en El Proceso Educativo, Contextos Educativos, 16, pp. 55-72
  • Celidoni, M., (2011) Vulnerability to Poverty: An Empirical Comparison of Alternative Measures, , http://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/33002, Ver, (Consultado 15.V.2015
  • (2007) Preocupaciones Sociales Sobre la Infancia Y la Adolescencia. Comparativa Entre Andalutia Y Espana, , http://centrodeestudiosandalu-ces.es/biblio/imagendoc/00000501_00001000/00000568/00000568_090h0101.PDF, CENTRO DE ESTUDIOS ANDALUCES, (Consultado 05.XI.2015
  • Cuenca, M.E., Goig, R.M., Goig, J.M., Jovenes en dificultad social. Educacion, empleo y participacion como instrumentos de proteccion frente a la exclusion social (2015) Revue Europeene Du Droit Social, 3 (28), pp. 181-202
  • Roja, C.R.U.Z., (2014) Informe Sobre Vulnerabilidad Social 2013, , http://www.sobrevulnerables.es/sobrevulnerables/informes.do?method=ini-cio, Ver, (Consultado 20.V.2015
  • (2010) Juventud Y Empleo. Ocupacion Juvenil Y Per- Cepciones de la Poblacion Joven Ante la Prime- Ra Experiencia Laboral, , DIRECCION GENERAL DE JUVENTUD, (Murcia, Consejeria de presidencia y Administraciones publicas
  • Estevez, E., Jimenez, T., Musitu, G., (2007) Relaciones Entre Padres E Hijos Adolescentes, , Valencia, NauLlibres
  • (2014) Jovenes Y Valores. Un Ensayo de Tipolo- Gia, , FAD, (Madrid, Centro Reina Sofia sobre adolescencia y juventud
  • (2009) Federacion Internacional De Socie- Dades De La Cruz Roja Y La Media Luna, , http://www.ifrc.org/es/in-troduccion/disaster-management/sobre-desas-tres/que-es-un-desastre/que-es-la-vulnerabili-dad/, Ver, Consultado el 20. V.2015
  • (2008) VI Informe Sobre Exclusion Y Desarrollo Social en Espana 2008, , FUNDACION FOESSA, (Madrid, Caritas Espanola Editores
  • Garcia Llamas, J.L., Quintanal, J., Cuenca, M.E., Caracteristicas de los jovenes en dificultad social (2014) Education Y Jovenes en Tiempos de Cambio, pp. 63-70. , en PEREZ SE-RRANO, G. y DE JUANAS, A. (coords.), (Madrid, UNED
  • Gento, S., (2010) Tratamiento Educativo de la Di- Versidad de Personalidad, Problemas de Disci- Plina Y Desadaptacion Social, , Madrid, UNED
  • INJUVE, (2010) Valores Y Actitudes. Ministerio de Sanidad, Poltiica Social E Igualdad, , Verhttp://www.injuve.es/sites/default/files/JCifras-Va-Iores-Dic2010.pdf, Consultado el 5.XI.2015
  • Lorente, M., (2013) Los Nuevos Hombres Nuevos. Los Miedos de Siempre en Tiempos de Igualdad, , Pamplona, Leer-e
  • Martinez, M., Esteban, F., Buxarrais, M.R., (2011) Escuela, Profesorado Y Valores, Revista de Educacion, Numero Extraordinario, pp. 95-113
  • Martinez, R., (2007) La Investigation en la Practica Educativa. Subdireccion General de Information Y Publicaciones, , http://www.gse.upenn.edu/pdfLa%20investigaci%-C3%B3n%20en%201a%20pr%C3%Alctica%20educativa.pdf, Ver, (Consultado el 5.XI.2015
  • Melendro, M., Bautista-cerro, M.J., Competencias para la intervention so- cioeducativa con jovenes en dificultad social (2011) Educacion, 21 (14), pp. 179-200
  • Melendro, M., Rodriguez Bravo, A.E., (2013) Intervention Con Menores Y Jovenes en Dificultad Social, , (coords.) Madrid, UNED
  • Moral, M.V., Rodriguez, F.J., Sirvent, C., (2006) Factores Relacionados Con Las Actitudes Juveniles Hacia El Consumo de Alcohol Y Otras Sustancias Psicoactivas, Psicothema, 18 (1), pp. 52-58
  • Nieto, C., (2015) Discurso de Los Menores Bajo Medida Judicial, , Madrid, Dykinson
  • Pardo, A., Ruiz, M.A., (2002) SPSS 11: Guia Para El Analisis de Datos, , Madrid, McGrawHill
  • Perez, R., Aguilar, W., Viquez, D., (2007) El Periodo Juvenil Visto Desde la Perspectiva Adul- Ta, Revista Ciencias Sociales, 2, pp. 15-33. , Ver http://iip.ucr.ac.cr/sites/default/files/Curricu- lum/Rolando-Perez/Juventud%20desde%20 la%20perspectiva%20adulta.pdf. (Consultado el 5.XI.2015
  • Quintanal, J., Perez Bonet, G., Politicas, modelos y planificacion de la intervention (2013) Intervention Con Menores Y Jovenes en Dificultad Social, pp. 177-223. , en MELENDRO, M. y RODRIGUEZ BRAVO, A. E. (coords.), (Madrid, UNED
  • Richaud De Minzi, C., Lemos, V., Oros, L., Vargas, J., (2015) Ensenar en Contextos de Vulnerabilidad Social, , http://www.resear-chgate.net/publication/264741673_Ensear_en_contextos_de_vulnerabilidad_social_Apor-tes_de-la-psicologa-para-mejorar-el-desem-pleo-general-de-los-alumnos-del-ciclo-bsico, Ver, Consultado el 15.V.2015
  • Rubio Serrano, L., (2011) Hacia Un Nuevo Con- Cepto de Cultura Moral en Los Centros Educa- Tivos, Revista Espanola de Pedagogia, 250, pp. 503-520. , septiembre-diciembre
  • Sandoval, M., Sociologia de los valores y juventud (2007) Revista Ultima Decada, 15 (27), pp. 95-118
  • Tarin, M., Navarro, J.J., (2012) Adolescentes en Riesgo, , Madrid, CCS
  • Tejedor, F.J., Etxeberria, J., (2006) Andli- Sis Inferential de Datos en Educacion, , (Madrid, La Muralla
  • Thomasz, E.O., Castelao, M.E., Massot, J.M., Eriz, M., (2014) Riesgo Social: Medicion de la Vulnerabilidad en Grupos Focaliza- Dos, Cuadernos del Cimbage, 16. , http://www.econ.uba.ar/www/institutos/matemati-ca/cimbage/, Ver, (Consultado el 20.V.2015