Perfil de las familias españolas en las que conviven tres generaciones

  1. Saenz de Jubera Ocón, Magdalena 1
  2. Alonso Ruiz, Rosa Ana 1
  3. Ponce de León Elizondo, Ana 1
  4. De-Juanas Oliva, Ángel 2
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas

ISSN: 2340-4256

Año de publicación: 2019

Número: 14

Páginas: 453-473

Tipo: Artículo

DOI: 10.17398/2340-4256.14.453 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDehesa editor

Otras publicaciones en: Cauriensia: revista anual de Ciencias Eclesiásticas

Resumen

The families un which three generation coexist constituye a productive ground for the socialization and the values education of its members, reason why is not considered fundamental to know and to understand un depth the family institution.The objective of this article is to outline some characteristics of Spanish families that are configured by members of three generations, by analyzing some sociodemographic variables such as the academic level, the professional status of parents or the type of center they choose to their sons and daughters - religious or lay - in order to desing lines of action that optimize intergenerational relationships and, therefore, the quality of life of each and every one of the individuals that nurture the family institution.A methodological approach of a quantitative character was adopted, developed through the application of a questionnaire prepared specifically for this purpose to a sample of 1,764 families throughout the Spanish territory. The analysis of the data is configured in two phases, a descriptive analysis and a bivariate inferential analysis, through contingency tables. The results show that neither the educational level nor the professional situation of the parents configure this family profile and that only the type of family is established in an associated factor, since it is discovered that when the parents are separated and their children are studying in secular centers, the percentage of trigenerational households is higher.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, J. y Rodríguez, C. (2008). El valor de la institución familiar en los jóvenes universitarios de la Universidad de Granada. Bordón, 60(1), 7-21.
  • Aranda, L. (2013). Doubling up: ¿a gift or a same? Multigenerational household and parental depression of older Europeans. Venice: Department of Economics. University of Venice.
  • Badenes, N. y López, M.T. (2011). Doble dependencia: abuelos que cuidan nietos en España. Revista de servicios sociales, 49, 107-125. doi: http://dx.doi.org/10.5569/1134-7147.49.09
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
  • Brazelton, T. y Greenspan, S. (2005). Las necesidades básicas de la infancia. Barcelona: Biblioteca de infantil.
  • Castillo, M. E. (2018). Prospectiva de la familia en la socialización de valores comunitarios. Revista Redine, 10(2), 56-59.
  • Cavalotti, R. (2015). La familia como comunidad de generaciones y la solidaridad familiar intergeneracional como su cohesión interna. Familia. Revista de Ciencias y Orientación Familiar, 51, 9-16.
  • De-Juanas, A. y García-Castilla, F.J. (2018). Educación y ocio en jóvenes vulnerables (presentación). Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 31, 13-17. doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.01
  • De Fuenmayor, A., Granell, R., y Villareal, E. (2003). Determinantes de la elección de centro educativo por parte de los padres. Estudios de economía aplicada, 21(2), 377-389.
  • Demaray, M. K. & Malecki, C. K. (2002). The relationship between perceived social support and maladjustment for student at risk. Psychology in the Schools, 39(3), 305-316. doi: http://dx.doi.org/10.1002/pits.10018
  • Elzo, J. (2004). Tipología y socialización de las familias españolas. Arbor, 702, 205-229. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2004.i702.566
  • Encinas, M. R. (2007). Hombre, familia y amor: una visión evolucionista. Cauriensia, vol. II, 389-414.
  • Escardíbul, J. O. y Villarroya, A. (2009). Desigualdades en la elección de centro escolar en España. XVI Encuentro de Economía Pública. Granada.
  • Europapress (23 de julio de 2016). Los abuelos continúan siendo fundamentales en la estructura familiar española, sobre todo en materia de conciliación. Recuperado de http://www.europapress.es/epsocial/noticia-abuelos-continuan-siendo-fundamentales-estructura-familiar-espanola-todo-materia-conciliacion-20160723132956.html
  • Fragüela, R., De-Juanas, A. y Franco, R. (2018). Ocio deportivo en jóvenes potencialmente vulnerables: beneficios percibidos y organización de la práctica. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 31, 49-58. doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.04
  • García-Roca, J. (1999). Composición y funciones básicas de la familia. En Gimeno, A. La familia: el desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel.
  • González Bernal, J. y de la Fuente, R. (2007). Intergenerational Grandparent/Grandchild Relations: The Socioeducational Role of Grandparents. Educational Gerontology, 34(1), 67-88. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03601270701763993
  • Instituto Nacional de Estadística. (2017). Estadística de financiación y gastos de la Enseñanza privada. Madrid. Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176760&menu=resultados&idp=1254735573113
  • Instituto Universitario de la Familia de la Universidad Pontificia Comillas (2016). Demandas educativas de los padres en España. Estudio de Escuelas Católicas. Madrid.
  • Jackson, Y. & Warren, J. S. (2000). Appraisal, social support, and life events: predicting outcomes behavior in schoolage children. Child Development, 71(5), 1441-1457. doi: http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00238
  • Juang, L. P. & Silbereisen, R. K. (1999). Supportive parenting and adolescent adjustment across time informer East and West German. Journal of Adolescence, 22(6), 719-736. doi: http://dx.doi.org/10.1006/jado.1999.0267
  • Lloyd, J. (2008). The State of Intergenerational Relations Today. London: ILC-UK.
  • MacCallum, J., Palmer, D., Wright, P., Cumming-Potvin, W., Northcote, J., Booker, M., & Tero, C. (2006). Communitybuildingthroughintergenerationalexchangeprograms. Australia: NationalYouthaffairsResearchScheme.
  • Mancebón, M. J. y Pérez, D. (2007). Conciertos educativos y selección académica y social del alumnado. Hacienda Pública Española, Revista de Economía Pública, 180, 77-106.
  • Mari-Klose, P. y Escapa, S. (2015). Solidaridad intergeneracional en época de crisis: ¿mito o realidad? Panorama Social, 22(2), 61-78.
  • Martínez de Miguel, S., Escarbajal, A., y Moreno, P. (2012). El rol de los abuelos en la relación con sus nietos. Una aproximación cualitativa desde el punto de vista socioeducativo. En G. Pérez (Coord.): Envejecimiento activo y solidaridad intergeneracional: claves para un envejecimiento activo (pp. 1-35). Madrid: UNED.
  • Megías, I. y Ballesteros, J. C. (2011). Abuelos y Abuelas…para todo: Percepciones en torno a la educación y el cuidado de los nietos. Madrid: FAD.
  • Organización Mundial de la Salud (2015). Informe Mundial sobre el envejecimiento y la salud. Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/186466/1/9789240694873_spa.pdf.
  • Osuna, M. J. (2006). Relaciones familiares en la vejez: vínculos de los abuelos y de las abuelas con sus nietos y nietas en la infancia. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 16(1), 16-25.
  • Peña Acuña, B. y Pezzoli, S. (2018). Propuesta de comunicación intergeneracional entre tercera edad y jóvenes en la sociedad del conocimiento. Revista de Comunicación de la SEECI, 45, 01-14. doi: http://doi.org/10.15198/seeci.2018.45.01-14.
  • Romano, M. C. y Cappadozzi, T. (2002). Generazioniestreme: nonni e nipoti. In Sgritta (Ed). Il gioco delle generazioni. Famiglie e scambi sociali nelle reti primarie. Milano: Franco Angeli.
  • Romero, C. (2002). La familia desde una perspectiva sistémico-dinámica. En: Gervilla, E. (Coord.). Educación familiar. Nuevas relaciones humanas y humanizadoras (pp. 155-165). Madrid: Narcea.
  • Sellés, J. F. (2006). La filiación personal humana. Estudio acerca de su lo más radical de la antropología es ser hijo. Cauriensia, vol. I, 201-217.
  • Valdemoros, M. A., Ponce de León, A., Sanz, E., y Caride, J. A. (2014). La influencia de la familia en el ocio físico-deportivo juvenil: nuevas perspectivas para la reflexión y la acción. Arbor, 190 (770): a192. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6013