La financiación autonómica de la industria cinematográfica en la década de los ochentaun acercamiento al cine político vasco

  1. Josefina Martínez Álvarez 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Historia del presente
  1. Martínez Álvarez, Josefina (coord.)
  2. Rodríguez Jiménez, José Luis (coord.)

ISSN: 1579-8135

Year of publication: 2019

Issue Title: El terrorismo contemporáneo: lecturas desde el cine y la literatura

Issue: 34

Pages: 55-73

Type: Article

More publications in: Historia del presente

Abstract

In the 1980s several key issues converged to prompt the appearing of movies targeting the terrorism matter. This was facilitated firstly by the surging of extremist groups and their terrorist acts as a way of fighting, secondly by the need of European countries to promote their own cinematographic industry in order to compete with the US one. Meanwhile in Spain the democracy was recently born and an Autonomic territory system was established. Cinema was considered as one of the most suitable instruments to show their diversity and different identities. The Basque Country was the one that promoted the most their own movies production, whose Government conceded generous budget to promote Euskadi’s cinematographic industry. The filmmakers took advantage of such opportunity the let the world know one of their priority concerns: terrorism. One out of four movies supported by the Basque administration during that decade was related to this topic. In this article we analyze those movies using data from the General Archive of the Public administration of Euskadi Autonomous Community, which has provided non-previously released data to know better the administrative process and both the Basque and the Spanish reality of those years.

Bibliographic References

  • AGUIRRESAROBE, Javier, Luces y sombras en el cine de Imanol Uribe, Semana Internacional de Cine, Valladolid, 2004.
  • AMIGO, Ángel, Veinte años y un día, Igueldo Comunication, San Sebastián, 2001.
  • ANGULO, Jesús, MARTÍNEZ-VASSEUR, Pilar, SANTAMARINA, Antonio, Los paraísos perdidos. El cine de Ana Díez, Filmoteca Navarra, Pamplona, 2012.
  • DOMÍNGUEZ IRIBARREN, Florencio, Dentro de ETA. La vida diaria de los terroristas, Aguilar, Madrid, 2006.
  • DE MIGUEL MARTÍNEZ, Casilda; REBOLLEDO ZABACHE, José Ángel; MARÍN MURILLO, Flora, Ilusión y realidad. La aventura del cine vasco en los años ochenta, Filmoteca Vasca-Euskadiko Filmategia, Donostia-San Sebastián, 1999.
  • DE PABLO, Santiago, Creadores de sombras. ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, Madrid, 2017.
  • FERNÁNDEZ SOLDEVILLA, Gaizka, Héroes, heterodoxos y traidores. Historia de Euskadiko Exkerra (1974-1994). Tecnos, Madrid, 2013a.
  • FERNÁNDEZ SOLDEVILLA, Gaizka, «El precio de pasarse al enemigo. ETA, el nacionalismo vasco radical y la figura del traidor», Cuadernos de Historia Contemporánea, 2013b, volumen 35, 89-110.
  • JIMÉNEZ MARTÍN, Domingo, «Análisis cuantitativo del terrorismo internacional en Europa occidental (1968-2008)», Athena Intelligence Journal, volumen 4, número 1, 2009, pp. 119-154.
  • GUBACK, Thomas, La industria internacional del cine, Fundamentos, Madrid, 1980.
  • LAQUEUR, Walter, Una historia del terrorismo, Paidos, Barcelona, 2003.
  • MARTÍNEZ ÁLVAREZ, Josefina, «Relatos del sufrimiento: el reconocimiento de las víctimas en las películas sobre el terrorismo», Cuadernos del Centro Memorial de las víctimas del terrorismo,número 4, Vitoria-Gasteiz, 2017a, págs. 98-120.
  • MARTÍNEZ ÁLVAREZ, Josefina, «El ‘Decreto Miró’ y su repercusión en la producción de películas relacionadas con la violencia de ETA (1983-1989)», Communication & Society, volumen 31(3), 2018, pp. 261-278.
  • RIAMBAU, Esteve, La producción cinematogràfica a Catalunya. UAB, Barcelona, 1995.
  • RIPOLL, Xavier, «Cataluña», en CAPARRÓS LERA, José María, Cine español. Una historia por autonomías, I . Barcelona, PPU, 1998, p. 211-244.
  • ROLDÁN LARRETA, Carlos, La producción cinematográfica en el País Vasco desde Ama Lur (1968) hasta nuestros días, Sociedad de Estudios Vascos, Donostia, 1999.
  • ZUNZUNEGUI, Santos, El cine en el País Vasco, Diputación Foral de Vizcaya. Bilbao, 1985.