The research observatory on the massive online open coursesMOOCSERVATORIO®
- Antonio Hilario Martín Padilla 1
- Eloy López Meneses 1
- César Bernal Bravo 3
- Esteban Vázquez Cano 2
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
-
2
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
-
3
Universidad de Almería
info
ISSN: 2386-4303
Year of publication: 2018
Issue: 10
Pages: 27-50
Type: Article
More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation
Abstract
The new modality of expansion of knowledge (MOOCs), the Massive, Open and Online Courses, which are part of the new educational contexts of most international prestigious universities, can be considered as a dymanic curricular element in the biotic ecosystems of educational institutions, limited in time and space and frequently reserved for social elites. In this way, it will be possible to transcend to new ubiquitous, connective, informal, and horizontal learning scenarios that facilitate the digital inclusion of the most disadvantaged people. Currently, the extraordinary increase in the educational offer of MOOC courses could lead, in most cases, to students’ disorientation. In this sense, the object of this article is to justify the need to design and elaborate a research observatory on MOOCs: MOOCservatorio® , in order to expand scientific knowledge and social empowerment.
Bibliographic References
- Abdolhammadi, M. y Shanteau, J. (1992). Organizational behavior and human decisión processes. Personal attributes of expert auditors, 53 (2), 158-172.
- Aguaded, J. I., Vázquez-Cano, E. y Sevillano, M. L. (2013). MOOCs, ¿Turbocapitalismo de redes o altruismo educativo? En SCOPEO INFORME 2: MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro, 74–90. Salamanca: Universidad de Salamanca. Servicio de Innovación y Producción Digital. Recuperado de http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf
- Aguaded, J. I., Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2016). El impacto bibliométrico del movimiento MOOC en la Comunidad Científica Española. Educación XX1, 19 (2), 77-104. DOI: 10.5944/educXX1.19.2
- Albornoz, L. A. & Herschman, M (2007). Balance de un proceso iberoamericano. Los observatorios de información, comunicación y cultura. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 72, 47-59. Recuperado de http://bit.ly/2pEu8q2
- Bouchard, P. (2011). Network promises and their implications. In The impact of social networks on teaching and learning]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8 (1), 288–302.
- Charmaz. K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Thousand oaks, CA: Sage.
- Christensen, G., Steinmetz, B., Alcorn, B., Bennett, A., Woods, D. & Emanuel, E. J. (2013). The MOOC phenomenon: who takes Massive Open Online Courses and why? Recuperado de: http://bit.ly/2pqRDlv
- Correa, G. y Castellanos, L. (2014). Observatorios académicos: hacia una cultura en el uso de la información. Revista Universidad de La Salle, 64, 131–140. Recuperado de http://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/view/3229/2573
- Daniel J. (2012). Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. Journal of Interactive Media in Education, 3. Recuperado de http://doi.org/10.5334/2012-18
- De la Vega, I. (2007). Tipología de Observatorios de Ciencia y Tecnología. Los casos de América Latina y Europa. Revista Española De Documentación Científica, 30 (4), 545-552.
- Hood Cattaneo, K. (2017). Telling Active Learning Pedagogies Apart: from theory to practice. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(2), 144-152. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2017.7.237
- Gómez-Galán, J. (2017). Interacciones Moodle-MOOC: Presente y Futuro de los Modelos de e-Learning y b-Learning en los Contextos Universitarios. Eccos, 44, 241-257. doi: 10.5585/eccos.n0.7353
- Gómez-Galán, J., & Pérez-Parras, J. (2017). Luces y Sombras del Fenómeno MOOC: ¿Representan una Auténtica Innovación Educativa? Revista de Pedagogía, 38(102), 237-259
- Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión del futuro. Barcelona: Ariel.
- León-Urritia, M., Cobos, R., & Dickens, K. (2018). MOOCs and their Influence on Higher Education Institutions: Perspectives from the Insiders. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1), 40-45. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2018.1.252
- López-Meneses, E. (2017). El Fenómeno MOOC y el Futuro de la Universidad. Fronteras de la Ciencia, 1, 90-97.
- López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E. y Román-Graván, P. (2015). Analysis and implications of the impact of MOOC movement in the scientific community: JCR and Scopus (2010-2013). Comunicar, 44, 73-80. doi: 10.3916/C44-2015-08
- López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E. y Jaén, A. (2017). Los portafolios digitales grupales: un estudio diacrónico en la Universidad Pablo Olavide (2009-2015). Revista de Humanidades, 31. doi: http://dx.doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19076
- Maiorano, J. L. (2003). Los observatorios de derechos humanos como instrumento de fortalecimiento de la sociedad civil. Revista Probidad, 24, 10-15.
- McAuley, A.; Stewart, B.; Siemens, G. y Cormier, D. (2010). Massive Open Online Courses. Digital ways of knowing and learning. The MOOC Model for Digital Practice. University of Prince Edward Island. Recuperado de: http://bit.ly/2oU1MnH
- Mengual, S. (2011). La importancia percibida por el profesorado y el alumnado sobre la inclusión de la competencia digital en educación Superior. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Alicante, Departamento de Didáctica General y Didácticas específicas de la Facultad de Alicante.
- Mengual-Andrés, S., Vázquez-Cano, E., & Meneses, E. L. (2017). La productividad científica sobre MOOC: aproximación bibliométrica 2012-2016 a través de SCOPUS. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 39-58.
- Pérez-Parras, J. y Gómez-Galán, J. (2015). Knowledge and Influence of MOOC Courses on Initial Teacher Training. International Journal of Educational Excellence, 1 (2), 81-99. doi: 10.18562/ijee.2015.0008
- PNUD. (2004). Experiencias comparativas-PNUD Honduras. Observatorios de Desarrollo Humano. Panamá: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
- Radford, A. W., Robles, J., Cataylo, S., Horn, L., Thornton, J. & Whitfield, K. (2014). The employer potential of MOOCs: a survey of human resource professionals' thinking on MOOCs. RTI International. Recuperado de: http://bit.ly/2oQfpo0
- Ramírez-Fernández, M. B. (2015). The MECD Quality Certification Proposal of MOOC Courses. International Journal of Educational Excellence, 1 (2), 111-123. doi: 10.18562/ijee.2015.0010
- Sosa Díaz, M. J., López Andrada, C., & Díaz Flores, S. R. (2014). Comunidad de aprendizaje y participación social en un curso Mooc. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (1), 1-13.
- Tello, O. W., y Ruiz, D. (2016). Uso didáctico de las herramientas Web 2.0 por docentes del área de Comunicación. Campus Virtuales, 5(1), 48-61.
- Torres, A. R. y Martínez, J. C. (2014). Análisis y propuesta de implementación de un observatorio tic para un conjunto de mipymes de la localidad de Usaquén (Bogotá) en la Universidad de San Buenaventura Ingenium, 15 (29), 124-147.
- Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. y Barroso, J. (2015). El futuro de los MOOC: Retos de la formación on-line, masiva y abierta. Madrid: Síntesis.
- Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., e Martín Padilla, A. H. (2018). Los nuevos entornos virtuales de aprendizaje permanente (MOOC). Un estudio diacrónico del estudiantado de la Universidad Pablo de Olavide (2015-2017). EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 350-371.
- Zamora, L. C. (2015). Investigación y Educación en TIC dentro de escenarios de reordenamiento educativo, social y económico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 3, I-III