The effects of implementing the ESHE on the assessment of teaching competency in Spain

  1. Galán González, Arturo
  2. García Amilburu, María
  3. Muñoz San Roque, Isabel
Revista:
Revista catalana de dret públic

ISSN: 1885-8252 1885-5709

Año de publicación: 2012

Título del ejemplar: Canvi de model a la Universitat?

Número: 44

Páginas: 349-370

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista catalana de dret públic

Referencias bibliográficas

  • Abel Souto, M. (2010). El ABP como nueva técnica pedagógica aplicada a las ciencias jurídicas y al derecho penal en el EEES Dereito. Revista xuridica da Universidade de Santiago de Compostela. Vol. 19, Nº 2. 469-485. ISSN 1132-9947
  • Agasisti, T. 2009. Towards "Lisbon Objectives": Economic Determinants of Participation Rates in University Education--An Empirical Analysis in 14 European Countries. Higher Education Quarterly, 63, no3: 287-307.
  • Aguilar Rubio, M., Luque Mateo, M.A. (2009). El aprendizaje del Derecho Financiero y Tributario en el marco del EEES: experiencias desde la Universidad de Almería (I). Documentos Instituto de Estudios Fiscales. Nº. 30, 95-106. ISSN 1578-0244
  • Attewell, P. 2009. ¿Qué es una competencia? Revista Interuniversitaria, 16. 21-44.
  • Bain, K. 2004. What the best College teachers do. Cambridge Mass., Harvard University Press.
  • Baker, D. 2009. The Educational Transformation of Work: Towards a New Synthesis, Journal of Education and Work, 22 no3: 163-191.
  • Beecham, R. 2009. Teaching Quality and Student Satisfaction: Nexus or Simulacrum?, London Review of Education, Vol. 7, No. 2 (July 2009), 135-46.
  • Benito, A. & Cruz, A. 2005. Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Bertrán Girón, M., Pérez Lara, J.M. (2009). Presentación del proyecto de innovación docente Enseñanza del Derecho mediante supuestos prácticos interdisciplinares e interdepartamentales. Documentos Instituto de Estudios Fiscales. Nº. 30. 45-54. ISSN 1578-0244
  • Biggs, J. 2005. Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, Narcea.
  • Brew, A. & Ginns, P. 2008. The relationship between engagement in the scholarship of teaching and learning and students' course experiences. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33 no5: 535-545.
  • Burchell, H. 1995. A useful role for competence statements in post-compulsory teacher education?, Assessment and Evaluation in Higher Education, 20 no3: 251-259.
  • Conrad, C.F., Johnson, J. & Gupta, D.M. 2007. Teaching-for-Learning (TFL): A Model for Faculty to Advance Student Learning, Innovative Higher Education, 32, 153-165.
  • Cottrell, S.A. & Jones, E.A. 2003. Researching the Scholarship of Teaching and Learning: An Analysis of Current Curriculum Practices, Innovative Higher Education, 27 no3: 169-184.
  • Coutts, R., Gilleard, W., & Baglin, R. 2011. Evidence for the impact of assessment on mood and motivation in first-year students. Studies in Higher Education, 36 no3: 291-300.
  • De la Calle, M. J. 2004. El Reto de ser profesor en el contexto de la convergencia europea. La formación pedagógica como necesidad, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 51 no1: 251-258.
  • Elsen, M., Visser-Wijnveen, G.J., Van der Rijst, R.M. & Van Diel, J.H. 2008 How to Strengthen the Connection between Research and Teaching in Undergraduate University Education, Higher Education Quarterly, 63, Issue 2, 64-85.
  • Exeter, D. J., Ameratunga, S., Ratima, M., Morton, S., Dickson, M., Hsu, D., & Jackson, R. 2010. Student engagement in very large classes: the teachers' perspective. Studies in Higher Education, 35 nº7, 761-775.
  • Fach, K. (2012). Ventajas del ‘Problem Based Learning’ (PBL) como método de aprendizaje del Derecho Internacional. Bordón, 64 (1), 59-73.
  • Katia Ll. M. Fernández, A. 2006. Metodologías activas para la formación de competencias, Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
  • Fernández, M.J., Carballo, R. & Galán, A. 2010. Faculty attitudes and training needs to respond the new European Higher Education challenges, Higher Education. Volume 60, Issue 1, 101-118.
  • Ferrer, J. & González, P. 1999. El profesor universitario como docente, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 329-335.
  • Galán, A. (Ed.) 2007. El perfil del profesor universitario: situación actual y retos de futuro. Madrid: Ed. Encuentro.
  • González Losada, S y Muñoz Catalán, E. (2010). Análisis de las competencias de los estudiantes de derecho en los nuevos planes de estudio de Andalucía en el EEES. Revista de educación. Nº 12. 147-162. ISSN 1575-0345
  • Gray, K., Chang, R. & , Radloff, A. 2007. Enhancing the Scholarship of Teaching and Learning: Evaluation of a Scheme to Improve Teaching and Learning Through Action Research, International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 19 no1: 21-32.
  • Guerra, E. 2008. Las competencias ¿en educación?, Nuevas Tendencias, 71, 67-80. (Viewed May 9, 2011).
  • Hubball, H.T. & Burt, H.2006. The Scholarship of Teaching and Learning: Theory–Practice Integration in a Faculty Certificate Program. Innovative Higher Education, 30 nº5: 327-344.
  • Jabalera Rodríguez, A. (2009). Innovación en la evaluación de las disciplinas jurídicas: nuestra experiencia en la asignatura Derecho Fiscal Comunitario. Documentos Instituto de Estudios Fiscales, Nº. 30. 75-86. ISSN 1578-0244
  • Kane, R., Sandretto, S. & Heatch, C. 2004. An investigation into excellent tertiary teaching: Emphasising reflective practice, Higher Education, 47 no3: 283-310.
  • Kember, D. & Wong, A. 2000. Implications for evaluation from a study of students’ perceptions of good and poor teaching, Higher Education, 40 no1: 69-97
  • Kinchin, I.M., Lygo-Baker, S. & Hay, D.B. 2008. Universities as centers of non-learning, Studies in Higher Education, 33 no1: 89-103.
  • Kreber, C. 2006. Developing the Scholarship of Teaching through Transformative Learning, Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 6 no1: 88-109.
  • Kreber, C. 2010. Academics' teacher identities, authenticity and pedagogy. Studies in Higher Education, 35 no2: 171-194.
  • Lattuca, L., Terenzini, P., Harper, B., & Yin, A. 2010. Academic Environments in Detail: Holland’s Theory at the Subdiscipline Level. Research in Higher Education, 51 no1: 21-39.
  • León Benítez, M. R. (coord.) (2007). La licenciatura de derecho en el contexto de la convergencia europea. España: Tirant lo Blanch. ISBN: 978-84-8456-849-0
  • Light, G. & Cox, R. 2002. Learning and Teaching in Higher Education: The Reflective Professional. London: SAGE.
  • Loiola, F.A. & Tardif, M. 2001. Formation pedagogique des professeurs d’université et conceptions de l’enseignement, Revue de sciences de l’education. 27: 305-326.
  • Martín Sánchez, C. y Ruiz, C. (2005). Innovación docente en la Universidad en el marco del EEES. Educatio Siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación (Ejemplar dedicado a: Convergencia europea), Nº. 23. 171-190. ISSN 1699-2105
  • McKenzie, N. 2007. Teaching excellence awards: an apple for the teacher?, Australian Journal of Education, 51 no2: 190-204.
  • Monereo, C. & Pozo, I. 2003. La universidad ante la nueva cultura educativa: enseñar y aprender para la autonomía. Madrid: Síntesis.
  • Moore, S., & Nyiel, K. 2007. Retrospective insights on teaching: exploring teaching excellence through the eyes of the alumni, Journal of Further & Higher Education, 31, no2: 133-143.
  • Muñoz, I. 2006. El perfil del profesor en el EEES, Monográfico sobre EEES de la Revista Miscelánea Comillas, 64, no 124: 39-62.
  • Muñoz, J. M., Ríos, M. P. & Abalde, E. 2002. Evaluación Docente vs. Evaluación de la Calidad, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8, no 2. Online: http://www.uv.es/RELIEVE/v8n2/RELIEVEv8n2_4.htm (Viewed May 19, 2011)
  • Nogueira Guastavino, M. (2011). El constructivismo como base teórica del nuevo método docente y su proyección en los estudios de Derecho del Trabajo. Revista General de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social
  • Norton, L., Richardson, T. E., Hartley, J., Newstead, S. & Mayes, J. 2005. Teachers’ beliefs and intentions concerning teaching in higher education, Higher Education, 50 no4: 537-571.
  • Otting, H., Zwaal, W., Tempelaar, D., & Gijselaers, W. 2010. The structural relationship between students' epistemological beliefs and conceptions of teaching and learning. Studies in Higher Education, 35 no7: 741-760.
  • Palmer, A., & Collins, R. 2006 Perceptions of rewarding excellence in teaching: motivation and the scholarship of teaching, Journal of Further & Higher Education, 30 no2: 193-205.
  • Pérez, M.P., Pozo, J.I. & Rodríguez, B. 2003. Concepciones de los estudiantes universitarios sobre el aprendizaje. La universidad ante la nueva cultura educativa: enseñar y aprender para la autonomía. Madrid: Síntesis, 33-44.
  • Prieto, L. 2007. Autoeficacia del profesor universitario: eficacia percibida y práctica docente. Madrid: Narcea.
  • Ramsden, P. 1992. Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge.
  • Rioja, A. 2007. Hacia qué modelo de Universidad converge Europa, Revista Interuniversitaria, 14: 21-44.
  • Schaeper, H. 2009. Development of competencies and teaching-learning arrangements in higher education: findings from Germany. Studies in Higher Education, 34, no6: 677-697.
  • Shepard, K., Harland, T., Stein, S. & Tidswell, T. 2011. Preparing an application for a highereducation teaching-excellence award: whose foot fits Cinderella's shoe?, Journal of Higher Education Policy & Management, 33, no1: 47-56.
  • Skelton, A. 2009. A 'teaching excellence' for the times we live in?, Teaching in Higher Education, 14 no1: 107-112.
  • Tigelaar, D., Dolmans, D., Wolhagen, I. & Dan der Vleuten N. 2004. The development and validation of a framework for teaching competencies in higher education, Higher Education, 48: 253–268.
  • Times Higher Education World Universities Rankings, Online: http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/ (Viewed January 8, 2011).
  • Torre, J.C. 2007. Una triple alianza para un aprendizaje universitario de calidad. Madrid, Universidad P. Comillas.
  • Valcárcel, M. et al. 2003. La preparación del profesorado Universitario Español para la Convergencia Europea en Educación Superior. Estudio EA2003-0040 MECD.
  • Villa, A. & Poblete, M. (Dir.) 2007. Aprendizaje basado en competencias. Bilbao: Universidad de Deusto/Mensajero.
  • Woody, W. 2010. Teaching Excellence Award Winners. Teaching of Psychology, 37, no4: 229236..
  • Yorke, M. 2011. Summative assessment: dealing with the 'measurement fallacy'. Studies in Higher Education, 36 no3: 251-273.
  • Yorke, M. 2010. How finely grained does summative assessment need to be?. Studies in Higher Education, 35 no6: 677-689.
  • Legislation:
  • Ley 14/2000, de 29 de diciembre, de Medidas Fiscales, Administrativas y del Orden Social.
  • Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades (BOE 13/04/2007) (LOMLOU)
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades (BOE 24/12/2001) (LOU)..(LOMLOU)
  • Real Decreto 1312/2007, October 5, por el que se establece la acreditación nacional para el acceso a los cuerpos docentes universitarios.
  • Documents from Public Administrations:
  • Conferencia de Ministros de la Unión Europea (1999). El Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999. Disponible en: http://www.upcomillas.es/eees/Documentos/declaracion_bolonia.pdf [May, 4, 2011].
  • Consejo Europeo (2000). Conclusiones de la presidencia. Lisboa: Consejo Europeo de Lisboa, March, 23 & 24.
  • Ministerio de Educación Español 2010. Documento-Marco: La Integración del Sistema Universitario Español en el Espacio Europeo de Educación Superior. 378:371(460)