Estilos de Aprendizaje en los libros de textopropuesta de un modelo de análisis para los libros de texto de matemáticas
- Santaolalla Pascual, Elsa 1
- Gallego, Domingo J.
- Urosa, Belén M.
- 1 Universidad Pontificia Comillas. Madrid. España
ISSN: 2332-8533, 1988-8996
Any de publicació: 2017
Volum: 10
Número: 20
Pàgines: 262-299
Tipus: Article
Altres publicacions en: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles
Resum
This article presents an instrument that allows for the assessment of the extent to which mathematics textbooks are useful to develop the different learning styles of students. The instrument is based on a design which uses the content analysis technique. The above mentioned tool is structured in five axes (formal aspects, contents, methodology, activities and affective aspects), encompassing fifteen elements described in a handbook in which methods are associated with one of the four learning styles (active, reflexive, theoretical and pragmatic) resulting from the students' internalisation, of a specific phase of the cyclical learning process (experiment, reflect, hypothesize, and apply). The analysed sample is made up of nine textbooks published by three of the most popular publishing houses in Spanish Primary schools, and more in particular, in the second, fourth and sixth years. We have verified that, in general, the representation of the four students’ learning styles is similar in the nine analysed textbooks. It can also be noted that active learning is the less encouraged style in all these books. The findings, which complement those of other studies carried out in the same area, have allowed for the devising of proposals to improve the didactic potential of the aforementioned materials, so that they can meet the needs of every student.
Referències bibliogràfiques
- AAAS (2000). Project 2061.Tools: Middle Grades Mathematics Textbooks: A benchmarks – Based Evaluation. American Association for the Advancement of Science.
- Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (1999). Los Estilos de Aprendizaje. Bilbao: Mensajero.
- Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Épsilon, 33(1), nº. 92, 7-29.
- Camilli, C., López, E. y Barceló, Mª. L. (2012). Eficacia del aprendizaje cooperativo en comparación con situaciones competitivas o individuales. Su aplicación en la tecnología: una revisión sistemática. Enseñanza & Teaching, 30 (2), 81-103.
- Clausen-May, T. (2005). Teaching Maths to Pupils with Different Learning Styles. London: PCP.
- Cockcroft, W. H. (1985). Las Matemáticas sí cuentan. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
- Díaz Pardo, F. (2007). Presente y futuro de los materiales curriculares. Avances de Supervisión Educativa, Núm. 6, junio 2007 – Monográfico sobre Materiales Curriculares.
- Ewing, B. (2006). Go to the page and work it from there: Young people´s experiences of learning mathematics from a text. Australian Senior Mathematics Journal, 20 (1), 9 - 14.
- Fernández Bravo, J. A. (2007). Metodología didáctica para la enseñanza de la matemática: variables facilitadoras del aprendizaje. En M. D. Camarena (Coord.), Aprender matemáticas: metodología y modelos europeos (pp. 9- 26).
- Fernández Palop, M.P., Caballero García, P.A. y Fernández Bravo, J.A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217.
- FGEE (2015). Comercio Interior del libro en España 2014. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
- Flores, P. (2008). Aprendizaje y Evaluación. En E. Castro (Ed.), Didáctica de la matemática en la educación Primaria (pp.41 – 59). Madrid: Síntesis Educación.
- Freinet, C. (1982). Técnicas Freinet de la escuela moderna. Madrid: Siglo XXI de España editores.
- Gallego, D. J. y Nevot, A. (2008). Los Estilos de Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19 (1), 95 - 112.
- García Retana, J. Á. (2013). Reflexiones sobre los estilos de aprendizaje y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(1), 1-28.
- Gómez Chacón, I. Mª. (2002). Afecto y aprendizaje matemático: causas y consecuencias de la interacción emocional. En J. Carrillo (Ed.), Reflexiones sobre el pasado, presente y futuro de las matemáticas (pp. 197- 227). Huelva: Universidad de Huelva.
- González, M. T. y Sierra, M. (2004). Metodología de análisis de libros de texto de matemáticas. Los puntos críticos en la enseñanza secundaria en España durante el siglo XX. Enseñanza de las Ciencias, 22 (3), 389 - 408.
- Guzmán, M. de (2007). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Revista Iberoamericana de Educación, 43.
- Heyneman, S. P. (2007). La función de los libros de texto en un sistema de educación moderno: hacia una educación de buena calidad para todos. Actas del Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (SITE 2006) (pp. 437- 466). Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
- Martí, E. (2001). Procesos cognitivos básicos y desarrollo intelectual entre los 6 años y la adolescencia. En J. Palacios, A. Marchesi y C. Coll. (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 1. Psicología evolutiva (2º ed.) (pp. 329-354). Madrid: Alianza Editorial.
- Martínez Bonafé, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales? Cuadernos de Pedagogía, 203, 14- 18.
- Martínez Geijo, P. (2009). Estilos de enseñanza. Conceptualización e investigación. Revista Estilos de Aprendizaje, 3 (3), 3 – 19.
- Matamoros, Mª. C. (2013). Educación en y para la diversidad y estilos de aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje. Learning Styles Review, 12 (11).
- Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (BOE 106, de 4 de mayo de 2006, pp. 17158-17207).
- Ministerio de Educación y Ciencia (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. (BOE 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921).
- Monterrubio, M. C. y Ortega, T. (2011). Diseño y aplicación de instrumentos de análisis y valoración de textos escolares de matemáticas. Revista de investigación en Didáctica de la Matemática: PNA, 5(3), 105-127.
- Morais, C., Miranda, L. y Melaré, D. (2011). Estilos de aprendizagem de futuros profesores e estratégias de ensino da matemática no 1.º ciclo do ensino básico. En Melaré, D. et al., Estilos de Aprendizagem na atualidade. Universidade Aberta de Portugal. Lisboa. 1 (4).
- Mosquera, D. R. y Salazar, N.J. (2014). Estilos de Aprendizaje: Pensamientos e inquietudes de los estudiantes sobre el aprendizaje de las matemáticas. Journal of Learning Styles. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7 (13), 2 – 25.
- NCTM, (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. [Publicación original en inglés en 2000 por el National Council of Teachers of Mathematics. Reston, Va, EE.UU.].
- Nevot, A. (2004). Enseñanza de las Matemáticas basada en los Estilos de Aprendizaje. Boletín de la Sociedad Española de Matemáticas Aplicadas, 28, 169-184.
- Oteiza, F., Villarreal, G. y Miranda, H. (2007). Formación con integración de medios. El texto como elemento articulador de una red de desarrollo curricular y de desarrollo docente. Actas del Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (SITE 2006) (pp.202 -208). Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
- Pantoja, A. (2014). Innovar con TIC en una escuela inclusiva e intercultural. En Mª. C. Cardona y E. Chiner (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 401-409). Madrid: EOS.
- Parcerisa, A. (1996). Materiales Curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
- Pehkonen, L. (2004). The Magic Circle of the Textbook: an option or an obstacle for teacher change. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 513 - 520.
- Pepin, B. y Haggarty, L. (2001). Mathematics textbooks and their use in English, French and German classrooms: a way to understand teaching and learning cultures. Zentralblatt Für Didaktik der Mathematik, 33 (5), 158 - 175.
- Pu, S. y Song, N. (2016). Research on international development trends of primary mathematics textbooks in the 21st century. 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, 24 – 31 July.
- Qi, C., Zhang, X., y Huang, D. (2016). Research on textbooks used in secondary school from the perspective of teachers’ role. 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, 24 – 31 July.
- Rey, C. y Penalva, M. C. (2002). Análisis del campo afectivo en los libros de texto de matemáticas. En M.C. Penalva, G. Torregrosa y J. Valls (Coords.), Aportaciones de la Didáctica de la Matemática a diferentes perfiles profesionales (pp. 499-512). Alicante: Universidad de Alicante.
- Rico, L. (1997). Los organizadores del Currículo de Matemáticas. En L. Rico (Coord.), La Educación Matemática en la Enseñanza Secundaria (pp. 39-59). Barcelona: ICE Universitat de Barcelona-Horsori.
- Rodríguez, R. C., Zárate, J. F. y Rodríguez, A. (2016). La relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en matemáticas en los alumnos de ciclo V de Educación secundaria. Journal of Learning Styles. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9 (18), 70-95.
- Rojas, J. E. (2012). Método para la extracción de métricas de Estilos de Aprendizaje en Objetos de Aprendizaje. V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, 27- 29 junio.
- Santaolalla, E. (2009). Matemáticas y Estilos de Aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje. Learning Styles Review, 4 (4), 56 – 69.
- Santaolalla, E. (2012). Estilo de Aprendizaje Activo en los libros de texto de matemáticas. V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, 27- 29 junio.
- Santaolalla, E., Gallego, D.J. y Urosa, B. (2015). Los libros de texto de matemáticas y su capacidad para desarrollar los distintos estilos de aprendizaje: estudio piloto. Journal of Learning Styles. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8 (16), 178-210.
- Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20 -26.
- Serradó, A. y Azcárate, P. (2003). Estudio de la estructura de las unidades didácticas en los libros de texto de matemáticas para la educación secundaria obligatoria. Educación Matemática, 15 (1), 67- 98.
- Sotillo, J. F. (2014). El cuestionario CHAEA-JUNIOR o cómo diagnosticar el estilo de aprendizaje en alumnos de primaria y secundaria. Journal of Learning Styles. Revista de Estilos de Aprendizaje, 7 (13), 182-201.
- Souza, S. de y Andrada, O. A. (2013). Adecuación de los recursos didácticos utilizados en clases de geometría proyectiva a los estilos de aprendizaje de los alumnos. Revista de Estilos de Aprendizaje. Learning Styles Review, 12 (11).
- Vincent, J. y Stacey, K. (2008). Do Mathematics Textbooks Cultivate Shallow Teaching? Applying the TIMSS Video Study Criteria to Australian Eighth – grade Mathematics Textbooks. Mathematics Education Research Journal, 20(1), 82 - 107.
- Visnovska, J. y Cortina, J.L. (2016). Resources as a means of supporting teachers in planning for interactions with students’ ideas. 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, 24 – 31 July.
- Zanuy, E. (2007). Generadores de Aprendizaje: Programación Neurolingüística y Estilos de Aprendizaje en los libros de texto de Inglés. Tesis Doctoral no publicada. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.