Academic goal profilesa comparison of blind and sighted students

  1. Holgado Tello, Francisco Pablo 1
  2. Navas, Leandro 2
  3. Jover Mira, Irene 2
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
The Spanish Journal of Psychology

ISSN: 1138-7416

Ano de publicación: 2012

Volume: 15

Número: 3

Páxinas: 1043-1054

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_SJOP.2012.V15.N3.39395 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: The Spanish Journal of Psychology

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

A partir de la teoría de las metas académicas, se compararon las metas entre el alumnado con deficiencia visual y el alumnado vidente. Los participantes fueron 171 estudiantes afiliados a la ONCE (Organización Nacional de Ciegos Españoles) y 163 estudiantes videntes, de entre 8 y 27 años, que respondieron a la adaptación española (González, Torregrosa, & Navas, 2002) del cuestionario de metas elaborado por Hayamizu, Ito, y Yohiazaki (1989) y Hayamizu y Weiner (1991). El análisis factorial indicó que las metas varían en estos estudiantes, que otras metas nuevas emergen y que el modelo se mantiene invariante respecto al estatus (con discapacidad visual versus vidente) de los estudiantes. El análisis de conglomerados mostró que hay tres perfiles diferentes en función de las metas académicas y del análisis discriminante se deduce que estos perfiles varían en función del estatus de los estudiantes (con discapacidad visual versus videntes). Parece que los alumnos con discapacidad visual presentan metas académicas más orientadas al aprendizaje.

Referencias bibliográficas

  • Alonso-Tapia, J. (1991). Motivatión y aprendizaje en el aula. Como ensenar a pensar [Motivation and learning in the classroom. Teaching to learn]. Madrid, Spain: Santillana.
  • Alonso-Tapia, J., Huertas, J. A., & Ruiz, M. A. (2010). On the nature of motivational orientations: Implications of assessed goals and gender differences for motivational goal theory. The Spanish Journal of Psychology, 13, 232-243.
  • Atkinson, J. W. (1987). Michigan studies of fear of failure. In F. Halisch, & J. Kuhl (Eds.), Motivation, intention and volition (pp. 47-60). Berlin, Germany: Springer.
  • Bollen, K. (1989). Structural equations with latent variables. New York, NY: John Wiley.
  • Brophy, J. (2005). Goal theorists should move on from performance goals. Educational Psychologist, 40, 167-176. http://dx.doi.org/10.1207/ sl5326985ep4003-3 (Pubitemid 41561679)
  • Cantalejo, J. J. (2000). Entrenamiento en habilidades de autonomia personal [Personal autonomy skills training]. In M. R. Villalba (Dir.), Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual, Vol. II [Developmental and educational aspects of visual impairment, Vol. II] (pp. 103-141). Madrid, Spain: ONCE.
  • Covington, M. V. (2000). Goal theory, motivation, and school achievement: An integrative review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200. http://dx.doi.org/10.1146/annurev. psych.51.1.171
  • Cruickshank, W. M. (1986). Disputable decisions in special education. Ann Arbor, Mi: University of Michigan Press.
  • Cutsforth, T. D. (1966). Personality and social adjustment among the blind. American Foundation for the Blind Research Bulletin, 12, 53-57.
  • Duran, J. M. (2000). Recursos materiales y adaptaciones especificas [Material resources and specific adaptations]. In M. R. Villalba (Dir.), Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual, Vol. II [Developmental and educational aspects of visual impairment, Vol. II] (pp. 347-446). Madrid, Spain: ONCE.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048. http://dx.doi.org/10. 1037/0003-066X.41.10.1040
  • González, A. (2005). Motivatión académica. Teoría, aplicación y evaluation [Academic motivation. Theory, application and assessment]. Madrid, Spain: Pirámide.
  • González, A. (2008). Las metas y el future: Su importancia para la motivación académica [Goals and the future: Their importance to academic motivation]. Revista de Psicologia General y Aplicada, 61, 285-299.
  • Gonzalez, C., Torregrosa, G., & Navas, L. (2002). Un análisis de las metas en situación de aprendizaje para el alumnado de primaria y secundaria obligatoria [An analysis of goals in learning situations among elementary and obligatory secondary school students]. Revista Española de Orientatión y Psicopedagogía, 13, 69-87.
  • Gonzalez-Cabanach, R., Valle, A., Pineiro, I., Rodríguez, S., & Núñez, J. C. (1999). El ajuste de los estudiantes con múltiples metas a variables significativas del contexto académico [How students with multiple goals exhibit variables that are meaningful in academic contexts]. Psicothema, 11, 313-323.
  • Haring, N. C, & Schiefelbusch, R. L. (1967). Methods in special education. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Hayamizu, T., Ito, A., & Yohiazaki, K. (1989). Cognitive motivational processes mediated by achievement goal tendencies. Japanese Psychological Research, 31, 179-189.
  • Hayamizu, T., & Weiner, B. (1991). A test of Deweck's model of achievement goals as related to perceptions of ability. Journal of Experimental Education, 59, 226-234.
  • Holgado, F. P., Moscoso, S., Barbero, I., & Vila, E. (2010). Polychoric versus Pearson correlations in exploratory and confirmatory factor analysis of ordinal variables. Quality and Quantity. The International Journal of Methodology, 44, 153-166. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-008-9190-y
  • Jöreskog (1971). Simultaneous factor analysis in several populations. Psychometrika, 36, 409-426. http://dx.doi.org/10. 1007/BF02291366
  • Joreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996a). LISREL 8: User's Reference Guide. Chicago, IL: Scientific Software International.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1996b). PRELIS 2: User's Reference Guide. Chicago, IL: Scientific Software International.
  • Jover, I. (2009). Las metas académicas: Analisis comparativo entre estudiantes videntes y estudiantes con deficiencia visual. [Academic goals: An analysis comparing sighted and visually impaired students]. (Unpublished doctoral dissertation). Universidad de Alicante, Spain.
  • Jover, I., Navas, L., & Sampascual, G. (2008). Metas académicas en alumnos con ceguera y deficiencia visual [Academic goals in blind and visually impaired students]. Revista Española de Pedagogía, 239, 49-63.
  • Jover, I., Navas, L., & Sampascual, G. (2009). Los estudiantes con discapacidad visual y sus metas académicas [Visually impaired students and their academic goals]. INFAD Revista de Psicologia. International Journal of Development and Educational Psychology, 3, 203-210.
  • Kelly, R. R. (1987). Computers and sensory impaired individuals. In J. D. Lindsey (Ed.), Computers and exceptional individuals (pp. 125-146). Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Martín-Bias, A. (2000). El aprendizaje del sistema Braille [Learning the Braille system]. In M. R. Villalba (Dir.), Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual [Developmental and educational aspects of visual impairment] (Vol. II, pp. 27-62). Madrid, Spain: ONCE.
  • Martinez-Arias, R. (1999). El análisis multivariante en la investigation cientifica [Multivariate analysis in scientific research]. Madrid, Spain: La Muralla.
  • McClelland, D. C. (1965). Toward a theory of motive acquisition. American Psychologist, 20, 321-333. http://dx.doi.org/10. 1037/h0022225
  • Molden, D. C, & Dweck, C. S. (2000). Meaning and motivation. In C. Sansone & J. M. Harackiewicz (Eds.), Intrinsic and extrinsic motivation and performance. London, England: Academic Press.
  • Navas, L., & Castejón, J. L. (2009). Deficiencia visual [Visual impairment]. In J. L. Castejon & L. Navas (Eds.), Unas bases psicológicas de la educacion especial [Psychological foundations of special education] (pp. 187-209). Alicante, Spain: ECU.
  • Navas, L., Hernández, A., & Sampascual, G. (2006, April). Las metas de los adolescentes en close de Educacion fisica: ¿Academicas o deportivas? [Adolescents' goals in physical education class: Academic or athletic?]. Paper presented at the 13th Congress on Child and Adolescent Psychology. Bilbao, Spain.
  • Núñez, J. C, & González-Pienda, J. A. (1994). Determinates del rendimiento académico [Determinants of academic achievement]. Oviedo, Spain: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., García, M. S., González-Pumariega, & García, S. I. (1995). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio [Learning strategies in students 10 to 14 years-old and how they relate to processes involved in causal attribution, self-concept, and educational goals]. Revista Galega de Psicopedagoxia, 10-11, 219-242.
  • Núñez, J. C., Valle, A., Cabanach, R. G., González-Pienda, J. A., Rodríguez, S., Muñoz-Cadavid, M. A., & & Rosario, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes universitarios [College students' motivational profiles]. Revista de Psicologia y Educación, 1, 15-30.
  • Núñez, M. A. (2000). El desarrollo psicológico del niño ciego. Aspectos diferenciales [Psychological development in blind children. Differential aspects]. In M. R. Villalba (Dir.), Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual [Developmental and educational aspects of visual impairment]. (Vol. I, pp. 63-130). Madrid, Spain: ONCE.
  • Ochaíta, E., Rosa, A., Huertas, J. A., Fernández, E., Asensio, M., Pozo, J. I., & Martínez, C. (1988) Aspectos cognitivos del desarrollo psicologico de los ciegos (II) [Cognitive aspects of psychological development in the blind (II)]. Madrid, Spain: CIDE.
  • Pozo, J. I., Carretero, M., Rosa, A., & Ochaíta, E. (1985). El desarrollo del pensamiento formal en los adolescentes invidentes: Datos para una polémica [The development of formal thought in blind adolescents: Contraversial data]. Revista de Psicología General y Aplicada, 40, 369-394.
  • Roberts, G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. In G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 1-50). Champaign, IL: Human Kinectics.
  • Tood, J. H. (1986). Resources, media, and technology. In G. T. Scholl (Ed.), Foundations of education for blind and visually handicapped children and youth: Theory and practice (pp. 285-296). New York, NY: American Foundation for the Blind.
  • Valle, A., González-Cabanach, R., Cuevas, L. M., & Núñez, J. C. (1997). Patrones motivacionales en estudiantes universitarios: Caracteristicas diferenciales [Motivational patterns in college students: Differential characteristics]. Revista de Investigacion Educativa, 15, 125-146.
  • Valle, A., González-Cabanach, R., Núñez, J. C., Suárez, J. M., Piñeiro, I., & Rodríguez, S. (2000). Enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios [Learning focuses in college students]. Psicothema, 12, 368-375.
  • Valle, A., Núñez, J. C., González-Cabanach, R., Rodríguez, S., González-Pienda, J. A., & Rosario, P. (2009). Perfiles motivacionales en estudiantes de secundaria: Análisis diferencial en estrategias cognitivas, estrategias de autorregulación y rendimiento académico [Secondary school students' motivational profiles: Differential analysis of cognitive strategies, self-regulation strategies, and academic performance]. Revista Mexicana de Psicología, 26, 113-124.
  • Valle, A., Núñez, J. C., González-Cabanach, R., Rodríguez, S., González-Pienda, J. A., & Rosário, P. (2008). Capacidad predictiva de las metas académicas sobre el rendimiento en diferentes áreas curriculares [Academic goals' capacity to predict achievement in different academic areas]. Revista Latinoamericana de Psicologia, 40, 111-122.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R. G., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., & Rosário, P. (2009). Metas académicas: Perspectiva histórica y conceptual e implicaciones educativas [Academic goals: A historical and conceptual perspective and educational implications]. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7, 1073-1106.
  • Wentzel, K. R. (1989). Adolescent classroom goals, standards for performance, and academic achievement: An interactionist perspective. Journal of Educational Psychology, 81, 131-142. http://dx.doi. Org/10.1037//0022-0663.81. 2.131
  • Wentzel, K. R. (1991a). Relations between social competence and academic achievement in early adolescence. Child Development, 62, 1066-1078. http://dx.doi.org/10.2307/1131152
  • Wentzel, K. R. (1991b). Social and academic goals at school: Motivation and achievement in context. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich (Eds.), Advances in motivation and achievement: Goals and self-regulatory processes (pp. 185-212). Greenwich, CT: JAI Press.
  • Wentzel, K. R. (1991c). Social competence at school: Relation between social responsibility and academic achievement. Review of Educational Research, 61, 1-24. http://dx.doi.org/10.2307/1170665
  • Wentzel, K. R. (1993). Social and academic goals at school. Motivation and achievement in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 13, 4-20.
  • Wentzel, K. R. (1996). Motivation in context: Social relationships and achievement in middle school. In J. Juvonen & K. R. Wentzel (Eds.), Social Motivation: Understanding children's school adjustment (pp. 226-247). New York, NY: Cambridge University Press.
  • Wentzel, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91, 76-97. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.91.1.76
  • Wentzel, K. R. (2000). What is it that I'm trying to achieve? Classroom goals from a content perspective. Contemporary Educational Psychology, 25, 105-115. http://dx.doi.org/10.1006/ceps. 1999.1021
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance. Educational Psychology Review, 10, 155-175. (Pubitemid 128405271)