Study abroad on purposepromoting student growth in intercultural competence and creativity
- Visser, Aric
- Chaime Marcuello Servós Zuzendaria
Defentsa unibertsitatea: Universidad de Zaragoza
Fecha de defensa: 2017(e)ko uztaila-(a)k 07
- Antonio López Peláez Presidentea
- Carlos Gómez Bahillo Idazkaria
- John Holmwood Kidea
Mota: Tesia
Laburpena
The research that underlies this doctoral thesis draws from Transformative Learning Theory, a key work by Jack Mezirow (1978) and considers that knowledge is divided into three types: instrumental, communicative and emancipatory. Starting from this postulate, a theoretical deepening is made that allows us to approach the object of the thesis: the influence of studying abroad during secondary education on intercultural competence and creativity. In this sense, the idea of the transformation of the student is explored with the intention of identifying if the popular concept of transformation that is applied in a generalized way is congruent with the transformative learning in other academic areas. That said, the central focus of this study is not to test whether studying abroad is transformative in itself, but to delve deeper into the two common components of study abroad, intercultural competence and creativity, and explore the possible transformation of the student in those areas. ****** La investigación que fundamenta la presente tesis doctoral parte de las teorías transformadoras del aprendizaje (Transformative Learning Theory), trabajo clave de Jack Mezirow (1978) y que considera que el conocimiento se divide en tres tipos: instrumental, comunicativo y emancipador. Partiendo de este postulado, se realiza una profundización teórica que nos permite abordar el objeto de la tesis: la influencia que tiene el hecho de estudiar en el extranjero durante la educación secundaria sobre la competencia intercultural y la creatividad. En este sentido, se explora la idea de la transformación del estudiante con la intención de identificar si el concepto popular de transformación que se aplica de manera generalizada al hecho de estudiar en el extranjero, es congruente con el aprendizaje transformador en otras áreas académicas. Dicho esto, el foco central de este estudio no es probar si el estudiar en el extranjero es transformador en sí mismo, sino profundizar con respecto a los dos componentes comunes de los estudios en el extranjero, la competencia intercultural y la creatividad, y explorar la posible transformación del estudiante.