Educación mediática y formación del profesorado. Educomunicación más allá de la alfabetización digital

  1. Sara Osuna-Acedo 1
  2. Divina Frau-Meigs 2
  3. Carmen Marta-Lazo 3
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Université de la Sorbonne Nouvelle Paris 3 (France)
  3. 3 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Revista:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Ano de publicación: 2018

Volume: 32

Número: 91

Páxinas: 29-42

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Resumo

The determining conditions that educators have to address in the classroom to carry out the media education required by the digital society need to be clearly developed and implemented in teacher training. This media education is broader than digital literacy. Endowed with such education, citizens will be able to acquire the digital competences that enable them to analyze and create media documents. Additionally, they will also develop a critical and responsible attitude for their daily actions in a participatory process, through the “relational factor”, to leave their cultural and creative footprint. Consequently, this paper argues that communicators and educators should work together and in coordination under the umbrella of educommunication, which is itself part of the international context of media and information literacy.

Referencias bibliográficas

  • Alvarado, M. (2012). Critical Reading of Media: A Methodological Proposal. [Lectura crítica de medios: una propuesta metodológica]. Comunicar, 39, 101-108. https://doi. org/10.3916/C39-2012-02-10
  • Aparici, R. (2010). Introducción a la educomunicación más allá del 2.0. En R. Aparici (ed.), Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona, España: Gedisa Editorial, S.A.
  • Aparici, R. y Osuna-Acedo, S. (2010). Educomunicación y cultura digital. En R. Aparici (ed.), Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona, España: Gedisa Editorial, S.A.
  • Aparici, R. y Osuna-Acedo, S. (2013). La Cultura de la Participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2), 137-148. DOI: 10.14198/MEDCOM2013.4.2.07
  • Buckingham, D. (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona, España: Paidós.
  • Buckingham, D. (2011). Media Literacy: New Directions or Losing our Way? Manifesto for Media Education Symposium. London, Reino Unido: Royal Institute of British Architects.
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012) La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82.  
  • Frau-Meigs, D. (2017). Media and Information Literacy  (MIL): Taking the digital social turn for online freedoms and education 3.0. En H. Tumber and S. Waisbord (eds.), The Routledge Companion to Media and Human Rights, London: Routledge.
  • Frau-Meigs, D. (2011). Socialisation des jeunes et éducation aux médias. Toulouse, France: Eres.
  • Gabelas, J. A., Marta-Lazo, C. y Aranda, D. (2012). Por qué las TRIC y no las TIC. Comein, Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, 9. http:// www.uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero09/articles/Article-Dani-Aranda.html
  • García-Ruiz, R., Ramírez, A. y Rodríguez, M.M. (2014). Media Literacy Education for a New Prosumer Citizenship. [Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora]. Comunicar, 43, 15-23. DOI: https://doi.org/10.3916/C43-201
  • Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2012). Media Education, Media Literacy and Digital Competence. [Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital]. Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • Hepp, A. (2013). Cultures of mediatization. Cambridge, Reino Unido: Polity. Hjarvard, S. (2013). The mediatization of culture and society. London, Reino Unido: Routledge.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
  • Marsh, J. y Elaine, M. (2000). La alfabetización y la Cultura Popular. Londres, Reino Unido: Paul Chapman.
  • Marta-Lazo, C. y Gabelas, J.A. (2016). Comunicación Digital. Un modelo basado en el Factor R-elacional. Barcelona, España: Editorial UOC.
  • Marta-Lazo, C. y Grandío-Pérez, M. (2012). Critical insights in media literacy research in Spain: educational and political challenges. Media Studies, 3(6): 139-151.
  • Molina Ríos, J. y Romero Chala, B. (2012). Lectura y escritura de las representaciones sociales: hacia la conformación de una postura crítica en la educación superior. Revista Enunciación.17,1, 149-157.
  • Park, G. (2017). Screens are a game changer: How environments influence social capital in the digital era. Cogent Social Sciences, 3(1), 1372028. DOI: https://doi.org/ 10.1080/23311886.2017.1
  • Pérez, M. A., y Delgado, A. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, XX(39), 25-34.
  • Pérez Alcalá, M. S., Ortiz Ortiz, M. G., y Flores Briseño, M. M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, docencia y tecnología, (50), 188-206. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S1851-17162015000100008&lng=en&tlng=en
  • Pérez Ortega, I. (2016). Media competency in academic programs: Is there space for educational innovations with information and communication technology?. Innovación educativa (México, DF), 16(70), 61-83. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script= sci_arttext&pid=S1665-26732016000100061&lng=en&tlng=en
  • Pinto, M. y Sarmento, M. (eds.) (1997). Como Crianças Contextos e identidades. Braga, Portugal: CESC-Universidade do Minho.
  • Ramírez-Correa, P. y Fuentes-Vega, C. (2015). Factors that affect the formation of networks for collaborative learning: an empirical study conducted at a Chilean university. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 23(3), 341-347. https://dx.doi.org/10.4067/ S0718-33052015000300003
  • Tyner, K., Gutiérrez, A. y Torrego, A. (2015). «Multialfabetización» Sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y «la cultura del hacer» como revulsivos para una educación continua. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(2), 41-56. http://hdl.handle.net/10481/37363
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, C. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. París, Francia: UNESCO.
  • Frau-Meigs, D. (sous la dir.) (2007). Media Education. A Kit for Teachers, Students, Parents and Professionals. Paris, France: UNESCO (en inglés y francés) http://www.unesco.org/ci