Eficacia de un programa preventivo de problemas emocionales en adolescentes en función del rendimiento académico

  1. Olmedo, Margarita
  2. Barrio Gándara, María Victoria del
  3. Santed Germán, Miguel Angel
Journal:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Year of publication: 2003

Volume: 2

Issue: 3

Pages: 213-222

Type: Article

DOI: 10.5944/AP.2.3.532 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Acción psicológica

Abstract

Children and adolescents� emotional problems had been related to school achievement in many researches. In this work, the differential efficacy of a prevention program was studied. The program was conceived to decrease the levels of anxiety and depression. The school grades in the past and present times were compared in relation to depression and anxiety levels before and after the intervention. The prevention program was applied to 121 students from 12 to 16 years old. The results show the best efficacy of the program to decrese depression symptomatology in students with previous academic problems.

Bibliographic References

  • Battle, J. (1980). Relations between self-steem and depression among high school students. Perceptual and Motor Skills, 51, 157-158.
  • Battle, J. (1987). Relations between self-steem and depression among children. Psychological Reports, 60, 1187-1190.
  • Battle, J. (1988). Relations among self-steem, depression and anxiety of children. Psychological Reports, 62, 999-1005.
  • Bernstein, G.A. y Brochardt, C.M. (1991). Anxiety disorders of childhood and adolescence: a criticalreview. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 30, 519-532.
  • Bower, E. (1977). Mithologies, realities, possibilities. En G. Albee y J. Joffe (Eds.), Primary prevention of psychopatology. (pp. 24-41). New Hampshire: University Press of New England.
  • Bragado, C., Carrasco, I., Sánchez, M.a L. y Bersabé, R. M.a (1996). Trastornos de ansiedad en escolares de 6 a 17 años. Ansiedad y Estrés, 2, 97-112.
  • Burns, D. (1980). Sentirse bien: Una nueva fórmula contra las depresiones. Barcelona: Paidós.
  • Butler, L., Miezitis, S., Frieman, R. y Cole, E. (1980). The effect of two school-based intervention programs on depressive symptoms in preadolescents, Journal of Youth and Adolescence, 15, 111- 119.
  • Casey, R.J. y Berman, J.S. (1985). The outcome of psychotherapy with children. Psychological Bulletin, 98, 388-400.
  • Del Barrio, V. (1997). Depresión Infantil: concepto, evaluación y tratamiento. Barcelona: Ariel.
  • Del Barrio, V. y Mestre, V. (1989). Depresión infantil en Valencia. Valencia: Conselleria de Sanitat.
  • Del Barrio, V., Roa, L., Olmedo, M. y Colodrón, F (1997). Spanich adaptation of Short Children’s Depression Inventory (CDI-S). Regional Congress of Psychology for Professionals in the Americas. México, México.
  • Garaigordobil, M. (2001). Intervención con adolescentes: impacto de un programa en asertividad y en las estrategias cognitivas de afrontamiento de situaciones sociales. Psicología Conductual, 9, 221-246.
  • Gröer, M.W., Thomas, S.P. y Shoffner, D. (1992). Adolescent Stress and Coping: A longitudinal study. Research in Nursing and Health, 15, 209-217.
  • Kovacs, M. (1992).Children’s Depression Inventory, CDI. Toronto: Multi-Health Systems, Inc.
  • Lewinsohn, P.M., Clarke, G.N., Hops, H. y Andrews, J.A. (1990). Cognitive behavioral treatment for depressed adolescents. Behavior Therapy, 21, 385-401.
  • Lorr, M. y Wunderlich, R.A. (1986). Two objective measures of self-steem. Journal of Personality Assesment, 50, 18-23.
  • Mestre, V. (1992). La depresión en población adolescente valenciana. Valencia: Conselleria de Sanitat i Consum.
  • Mestre, V., Frías, M.D., García, R. y del Barrio, V. (1992). Prevalencia de la depresión en la infancia y la adolescencia. En V. Mestre (Ed.), La depresión en población adolescente valenciana. Valencia: Conselleria de Sanitat i Consum.
  • Mestre, V. y Frías, M.D. (1996). La mejora de la autoestima en el aula. Aplicación de un programa para niños en edad escolar (11-14 años). Revista de Psicología General y Aplicada, 49, 279-290.
  • Michelson, L., y Wood, R. (1982). Behavioral assessment and training of children’s social skills. En M.Hersen, P. M. Miller y R.M. Eisler (Eds.). Progress in behavior modifications (Vol. 9). New York: Academy Press.
  • Olmedo, M. (1997). Aplicación y evaluación de un programa de afrontamiento de problemas emocionales en adolescentes. Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Jaén. Micropublicaciones ETD.
  • Olmedo, M., del Barrio, V. y Santed, M.A. (1998) Pre- vención de Emociones Negativas en la Adolescencia: Valoración de Técnicas Cognitivo-Conductuales. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3, 121-137.
  • Olmedo, M., del Barrio, V. y Santed, M.A.. (2000). Valoración de Padres y Maestros de las Emociones Negativas en la Adolescencia: Concordancia de Fuentes y Percepción de Cambio. Revista de Psicología General y Aplicada, 53, 717-733.
  • Pelechano, V. (1996). Habilidades interpersonales: Teoría mínima y programas de intervención (Vol. 2) Valencia: Promolibro, Alfaplus.
  • Polaino-Lorente, A. (1987). Las depresiones infantiles. Madrid: Ed. Morata.
  • Popham, W.J. (1985). Problemas y técnicas de la evaluación educativa. Madrid: Anaya.
  • Sanz, R. (1998). Evaluación de programas en orientación educativa. Madrid: Pirámide.
  • Spielberger, C.D., Edwards, C.D., Lushene, R.E., Montuori, J. y Platzek, D. (1973). STAIC, Statetrait Anxiety Inventory for Children. Palo Alto, C.A.: Consulting Psychologists Press. (Versión española, TEA, 1990).
  • Spivack, G. y Shure, M.B. (1974). Social adjustment of young children: A cognitive approach to solving real-life problems. San Francisco: JosseyBass.
  • Weisz, J.R., Rudolph, K.D., Granger, D.A. y Sweeney, L. (1992). Cognition, competence and coping in child and adolescent depression: Research finding, developmental concerns, therapeutic implications. Development and Psychopathology, 4, 627-653.