ASI-3nueva escala para la evaluación de la sensibilidad a la ansiedad

  1. Sandín, Bonifacio
  2. Valiente García, Rosa María
  3. Chorot, Paloma
  4. Santed Germán, Miguel Angel
Journal:
Revista de psicopatología y psicología clínica

ISSN: 1136-5420

Year of publication: 2007

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 91-104

Type: Article

DOI: 10.5944/RPPC.VOL.12.NUM.2.2007.4036 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de psicopatología y psicología clínica

Abstract

The Anxiety Sensitivity Index-3 (ASI-3) is a new 18-item self-report multidimensional instrument de-signed to assess the three best replicated dimensions of anxiety sensitivity, i.e., Physical, Cognitive and Social Concerns (Taylor et al., 2007). In the present study we examined the factor structure, reli-ability, validity and normative data of the Spanish version of the ASI-R in a nonclinical sample of 582 undergraduates. Exploratory and confirmatory factor analyses indicate a hierarchical factor structure consisting of 3 lower-order factors and 1 higher-order factor; where the 3 primary factors were identical to the ones reported by Taylor et al. (2007). Data on reliability (internal consistency and test-retest) and validity (convergent and discriminant) show the ASI-3 to have sound psychometric properties. Normative ASI-3 data reveal that women scored higher than men on the ASI-3 Physical Concerns subscale and on the ASI-3 total score. Implications of these results on psychopathology and clinical psychology are discussed.

Bibliographic References

  • Becoña, E. (2006). Resiliencia: Definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11, 125-146.
  • Bentler, P.M. (2005). EQS Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.
  • Brown, M., Smits, J.A.J., Powers, M.B., & Telch, M.J. (2003). Differential sensitivity of the three ASI factors in predicting panic disorder patients’ subjective and behavioural response to hyperventilation challenge. Journal of Anxiety Disorders, 17, 583-591.
  • Cabrera, P., Urrutia, B., Vera, V., Alvarado, M., y VeraVillaroel, P. (2005). Ansiedad y depresión en niños diagnosticados de cáncer. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 10, 103-114.
  • Cintrón, J.A., Carter, M.M., Suchday, S., Sbrocco, T., & Gray, J. (2005). Factor structure and construct validity of the Anxiety Sensitivity Index among island Puerto Rico. Journal of Anxiety Disorders, 19, 51-68.
  • Chorot, P., Sandín, B., Valiente, R.M., Santed, M.A., y Romero, M. (1997). Actitud hacia la enfermedad, ansiedad y sintomatología somática en pacientes con trastorno de pánico e hipocondría. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 2, 123-136.
  • Davison, M.K., Bershadsky, B., Bieber, J., Silversmith, D., Maruish, M.E., & Kane, R.L. (1997). Develop- ment of a brief, multidimensional, self-report instrument for treatment outcomes assessment in psychiatric settings: Preliminary findings. Assessment, 4, 259-276.
  • Deacon, B.J., Abramowitz, J.A., Woods, C.M., & Tolin, D.F. (2003). The Anxiety Sensitivity Index-Revised: Psychometric properties and factor structure in two nonclinical samples. Behaviour Research and Therapy, 41, 1427-1449.
  • Gimeno, F., y Ezquerro, M. (2006). Intervención psicológica en un caso de evitación interoceptiva en el deporte. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11, 99-106.
  • Nuevo, R. (2005). Sensibilidad y especificidad del Cuestionario de Preocupación y Ansiedad para la detección del trastorno de ansiedad generalizada. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 10, 136-142.
  • Pelechano, V. (1981). Miedos infantiles y terapia familiarnatural. Valencia: Alfaplús.
  • Pelechano, V. (1984). Programas de intervención psicológica en la infancia. Valencia: Alfaplús.
  • Reiss, S. (1991). Expectancy model of fear, anxiety, and panic. Clinical Psychology Review, 11, 141-153.
  • Reiss, S., Peterson, R.A., Gursky, D.M., & McNally, R.J. (1986). Anxiety sensitivity, anxiety frequency, and the prediction of fearfulness. Behaviour Research and Therapy, 24, 1-8.
  • Sandín, B. (2005a). Evitación interoceptiva: Nuevo constructo en el campo de los trastornos de ansiedad. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 10, 103- 114.
  • Sandín, B. (2005b). El síndrome de fatiga crónica: Características psicológicas y terapia cognitivo-conductual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 10, 85- 94.
  • Sandín, B. (1997). Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescentes. Madrid: Dykinson.
  • Sandín, B. (1999). Las fobias específicas. Madrid: Klinik.
  • Sandín, B., Chorot, P., & McNally, R.J. (1996). Validation of the Spanish version of the Anxiety Sensitivity Index in a clinical sample. Behaviour Research and Therapy, 34, 283-209.
  • Sandín, B., Chorot, P., Lostao, L., Joiner, T.E., Santed, M.A., y Valiente, R.M. (1999). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo: Validación factorial y convergencia transcultural. Psicothema, 11, 37-51.
  • Sandín, B., Chorot, P., Santed, M.A., y Valiente, R.M. (2002a). Análisis factorial confirmatorio del Índice de Sensibilidad a la Ansiedad para Niños. Psicothema, 14, 333-339.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R.M., y Santed, M.A. (1998). Frecuencia e intensidad de los miedos en los niños: Datos normativos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3, 15-25.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R.M., y Santed, M.A. (2002b). Relación entre la sensibilidad a la ansiedad y el nivel de miedos en niños. Psicología Conductual, 10, 107-120.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R.M., Santed, M.A., y Lostao, L. (2004a). Dimensiones de sensibilidad a la ansiedad: Evidencia confirmatoria de la estructura jerárquica. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 9, 19-33.
  • Sandín, B., Rodero, B., Santed, M.A., y García-Campayo, J. (2006). Sucesos vitales estresantes y trastorno de pánico: Relación con la ocurrencia del trastorno de pánico, la gravedad clínica y la agorafobia. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11, 179-190.
  • Sandín, B., Valiente, R.M., Chorot, P., y Santed, M.A (2005). Propiedades psicométricas del Índice de Sensibilidad a la Ansiedad. Psicothema, 17, 478-483.
  • Sandín, B., Valiente, R.M., Chorot, P., y Santed, M.A. (2004b). Escala de Sensibilidad a la Ansiedad—Revisada (ASI-R). Ponencia invitada de Symposium. VII European Conference on Psychological Assessment. Benalmádena Costa (Málaga), 1-4 de abril, p. 77 (Libro de Actas).
  • Sandín, B., Valiente, R.M., Chorot, P., Santed, M.A. (2007). SA-45: Forma abreviada del SCL-90. Psicothema. Enviado para publicación.
  • Sandín, B., Valiente, R.M., Chorot, P., Santed, M.A., y Sánchez-Arribas, C. (1999). Escala de Ansiedad Social para Niños-Revisada (SASC-R): Fiabilidad, validez y datos normativos. Análisis y Modificación de Conducta, 25, 827-847.
  • Stewart, S.H., Taylor, S., & Baker, J.M. (1997). Gender differences in dimensions of anxiety sensitivity. Journal of Anxiety Disorders, 11, 179-200.
  • Taylor, S. (Ed.) (1999). Anxiety sensitivity: Theory, research, and treatment of the fear of anxiety. Mahwah, NJ: LEA.
  • Taylor, S., Koch, W.J., Woody, S., & McLean, P. (1996). Anxiety sensitivity and depression: How are they related? Journal of Abnormal Psychology, 105, 474-479.
  • Taylor, S., y Cox, B.J. (1998). An expanded Anxiety Sensitivity Index: Evidence for a Hierarchic structure in a clinical sample. Journal of Anxiety Disorders, 12, 463- 483.
  • Taylor, S., Zvolensky, M.J., Cox, B.J., Deacon, B., Heimberg, R.G., Ledley, D.R., Abramowith, J.S., Holaway, R.M., Sandín, B., Stewart, S.H., Coles, M., Eng, W., Daly, E.S., Arrindell, W.A., Bouvard, M., & Jurado Cardenas, S. (2007). Robust dimensions of anxiety sensitivity: Development and initial validation of the Anxiety Sensitivity Index-3 (ASI-3). Psychological Assessment, 19, 176-188.
  • Valiente, R.M., Sandín, B., y Chorot, P. (2002). Miedos comunes en niños y adolescentes: Relación con la sen- sibilidad a la ansiedad, el rasgo de ansiedad, la afectividad negativa y la depresión. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 7, 61-70.
  • Valiente, R.M., Sandín, B., Chorot, P., y Tabar, A. (2002). Diferencias sexuales en la prevalencia e intensidad de los miedos durante la infancia y la adolescencia: datos basados en el FSSC-R. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 7, 103-113.
  • Valiente, R.M., Sandín, B., Chorot, P., y Tabar, A. (2003). Diferencias según la edad en la prevalencia e intensidad de los miedos durante la infancia y la adolescencia: datos basados en el FSSC-R. Psicothema, 15, 414- 419.
  • Watson, D., Clark, L.A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
  • Zinbarg, R.E., Barlow, D.H., & Brown, T.A. (1997). Hierarchical structure and general factor saturation of the Anxiety Sensitivity Index: Evidence and implications. Psychological Assessment, 9, 277-284.
  • Zvolensky, M.J., Arrindell, W.A., Taylor, S., Bouvard, M., Cox, B.J., Stewart, S.H., Sandín, B., Jurado Cardenas, S., & Eifert, G.H. (2003). Anxiety sensitivity in six countries. Behaviour Research and Therapy, 41, 841- 859.