El desafío tecnológico en el proceso de aprendizaje universitariolos foros formativos

  1. Feliz Murias, Tiberio
  2. Ricoy Lorenzo, María del Carmen
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2008

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 57-72

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

The European Space of Superior Education has created new expectations about the technological, communicative improvement of the university training. In this sense, we have researched in this work on the use of the virtual forums that the students of the higher education practise in order to knowing their experience, demands, and expectations. We analyse the use and experience they have with the computer and the use of the training platform. This work is the result of a wide research the use of the virtual forums in the university teaching. We picked up significant, empirical contributions through a survey with the participation of 328 university students, average of a 36 year-old, and different conditions of training, personal situation, and labour. Among the substantial conclusions we emphasize that the virtual forums motivate to the university student body towards the learning and facilitate training and information in the subjects. In addition, the participants grant importance to the communicative exchange that the forums produce

Bibliographic References

  • Arango, M.L. (2003). Foros virtuales como estrategia de aprendizaje. Obtenido 15 Septiembre 2007. Web site: http://www.rlcu.org.ar/revista/numeros/02-02Abril-2004/documentos/Arango.pdf
  • Ashwin, P. (2006). Variation in Academics' Accounts of Tutorials. Studies in Higher Education, 31(6), 651-665.
  • Banister, S. y Vannatta, R. (2006). Beginning with a Baseline: Insuring Productive Technology Integration in Teacher Education. Journal of Technology and Teacher Education, 14 (1), 209-235.
  • Cohen, L y Manhion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: Muralla.
  • De la Torre, S. (2001). La comunicación didáctica: modelos y pautas para la acción. En F. Sepúlveda y N. Rajadell (Coords.). Didáctica general para psicopedagogos (pp. 101-151). Madrid: UNED.
  • De la Torre, S., Oliver, C., Violant, V., Tejada, J., Rajadell, N. y Girona, M. (2004). El cine como estrategia didáctica innovadora. Metodología de estudio de casos y perfil de estrategias docentes. Contextos Educativos, 6-7, 65-86.
  • Dutt-Doner, K., Allen, S.M. y Corcoran, D. (2006). Transforming Student Learning by Preparing the Next Generation of Teachers for Type II Technology Integration. Computers in the Schools, 22 (3-4), 63-75.
  • Feliz, T. (2007). La interacción didáctica en la formación universitaria: los foros virtuales. Tesis Doctoral. Madrid: UNED (inédita).
  • Feliz, T. y Ricoy, M.C. (2003a). Análisis de los foros virtuales como recurso de formación universitaria. Revista Galego/Portuguesa de Psicopedagogía e Educación, 10 (8), 1200-1213.
  • Feliz, T. y Ricoy, M.C. (2003b). El descubrimiento de la dimensión cualitativa de la investigación a través de un foro educativo. En A. Medina y S. Castillo (Coords.). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales (pp. 131-165). Madrid: Universitas.
  • Gros Salvat, B. y Adrián, M. (2004). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Obtenido 15 Octubre 2007. Web site: http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros_adrian.htm
  • Jackson, L. (2000). Applying virtual technology: a joint projetct between the University of Queensland and Townsville State Hihg School. Australian Science Teachers Journal, 46 (2), 19-23.
  • Jamieson, P., Fisher, K., Gilding, T. Taylor, P.G. y Trevitt, A.C.F. (2000). Place and space in the desing of new learning environments. Higher Education Research and Development, 18 (2), 221-236.
  • Johnson, R. B. y Turner, L. A. (2003). Data collection strategies in mixed methods research. En A. Tashakkori y C. Teddlie (Eds.). Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 297-319). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marcelo, C. (2006). Pregunta cuando quieras. La interacción didáctica en los nuevos ambientes virtuales de aprendizaje. Obtenido 1 Octubre 2007. Web site:http://www.elearningeuropa.info/directory/index.php? page=doc&doc_id=7875&doclng=7
  • Meek, L., Goedegebuure, L., Kivinen, O. y Rinne, R. (Eds.) (1996). The Mockers and Mocked: comparative perspectives on diversity, differentiation and convergence in higher education. Oxford: Pergamon.
  • Palloff, R. y Pratt, K. (2001). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Palloff, R. M. y Pratt, K. (2003). The Virtual Student: A Profile and Guide to Working With Online Learners. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Pérez Gómez, A.I. y Gimeno, J. (1994). Evaluación de un proceso de innovación educativa. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Pino, M. y Ricoy, M.C. (2006). La tutoría como recurso en la enseñanza universitaria: estudio de necesidades y contribuciones actuales. Bordón, 58 (3), 345-358.
  • Ricoy, M.C. (2006). Las tecnologías de la información y comunicación en la educación: potencialidades y condicionantes que presentan. Anuario Ininco, 18 (2), 125-147.
  • Ricoy, M.C. y Feliz, T. (2007). The competencies design as a qualitative process of generalization. Designing the competencies of the educators in the technological resources. En L. Günrtler, K. Mechthild y L.H. Günter (Eds.). Generalization in qualitative psychology (pp. 145-160). Tübingen (Alemania): Verlag Ingeborg Huber.
  • Schellens, T. y Valcke, M. (2006). Fostering knowledge construction in university students through asynchronous discussion groups. Computers & Education, 46, 349-370.
  • Silen, Ch. (2006). The Tutor's Approach in Base Groups (PBL). Higher Education, 51(3), 373-385.
  • VanLehn, K., Siler, S., Murray, Ch., Yamauchi, T. y Baggett, W.B. (2003). Why Do Only Some Events Cause Learning during Human Tutoring? Cognition and Instruction, 21(3), 209-249
  • Walker, R. (1989). Métodos de investigación para el profesorado. Madrid: Morata.
  • Zabalza, M.A. (2004). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos, 6-7, 113-136.