Evaluación de las creencias actitudinales hacia la violencia en centros educativosel CAHV-25

  1. Ruiz Caballero, José A.
  2. Puebla, Tomás
  3. Llor Esteban, Bartolomé
  4. Llor Zaragoza, Laura
Aldizkaria:
European journal of education and psychology

ISSN: 1888-8992 1989-2209

Argitalpen urtea: 2009

Alea: 2

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 25-35

Mota: Artikulua

DOI: 10.30552/EJEP.V2I1.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: European journal of education and psychology

Laburpena

Assessment of attitudinal beliefs towards violence in educational centres: el CAHV-25. A new questionnaire has been developed in order to have a brief and manageable instrument for the assessment of attitudes towards violence in educational centres. The original pool of 45 items with six theoretical factors, constructed and reviewed using accurate standards, was filled out by 275 subjects. The analyses concluded with the selection of 25 items with four factors: �Violence as a form of diversion� (7 items); �Violence to improve the self-esteem� (5 items); �Violence to manage socials problems and relationships� (6 items), and �Violence perceived as legitimate� (7 items). Both the questionnaire and all 4 factors show a high internal consistency (between .68 and .90). This instrument has got an easy use and interpretation and could be useful to develop predictive models of the violence behaviour in educational contexts.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ando, M. (2005). Psychosocial Influences on Physical, Verbal, and Indirect Bullying Among Japanese Early Adolescents. Journal of Early Adolescence, 25(3), 268-297.
  • Andréu, J.M., Peña, M.E. y Graña, J.L. (2001). Agresividad y aceptabilidad de la agresión en jóvenes de ambos sexos. Clínica y Salud, 12(2), 271-284.
  • Beyers, J.M., Loeber, R., Wikström, P. y Stouthamer-Loeber, M. (2001). What predicts adolescent violence in better-off neighborhooks? Journal of Abnormal Child Psychology, 29, 369-381.
  • Beynon, J. (1989). A school for men: an ethnographic case study of routine violence in schooling. In J. Archer y K. Browne (Eds.), Human Aggression: Naturalistic Approaches (pp. 122-150). Londres: Routledge and Kegan Paul.
  • Björkvist, A. (1994). Sex differences in physical, verbal and indirect aggression: A review of recent research. Sex Roles, 30, 177-188.
  • Cangas, A.J., Gázquez, J.J., Pérez, M.C., Padilla, D. y Miras, F. (2007). Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de estudiantes europeos. Psicothema, 19(1), 114-119.
  • Cerezo, E. y Esteban, M. (1994). El cuestionario BULL. Un procedimiento para la medida de la agresividad entre escolares. Actas del IV Congreso internacional de Evaluación Psicológica. Diputación de Pontevedra.
  • Costa, M. y Morales, J.M. (1998). ¿Por qué hay niños que cuando jóvenes llegan a comportarse violentamente? Claves para comprender el desarrollo de la violencia. Anuario de psicología jurídica, 8, 163-179.
  • Defensor del Pueblo (2007). Informe sobre violencia escolar. http://www.defensordelpueblo.es.
  • Del Barrio, C., Martín, E., Almeida, A. y Barrios, A. (2003). Del Maltrato y otros conceptos relacionados con la agresión entre escolares y estudio psicológico. Infancia y aprendizaje, 26(1), 9-24.
  • Eagly, A.H. (1987). Sex differences in social behaviour: A social-role interpretation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Eagly, A.H. y Chaiken, S. (1998). Attitude structure and function, en D. Gilbert, S. Fiske y G. Lindzey (eds.), Handbook of Social Psychology, 4ª ed, Vol. 1 (pp. 269-322). Nueva York: McGraw-Hill.
  • Edward, A.L. (1957). Techniques of attitude scale construction. Nueva York: Appleton-CenturyCrofts.
  • Etchebarría, I., Apodaca, P., Eceiza, A., Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J. (2003). Diferencias de género en emociones y en conducta social en la edad escolar. Infancia y aprendizaje, 26(2), 147-161.
  • Farrel, A. y Sullivan, T. (2004). Impact of witnessing violence on growth curves for problem behaviors among early adolescents in urban and rural settings. Journal of Community Psychology, 32, 505-525.
  • Fazio, R.H. (1986). When do attitudes guide behaviour? En R.M. Sorrentino y E.T. Higgins (Eds.), Handbook of Motivation and Emotion: Foundacion of Social Behavior (pp. 204- 243). Nueva York: Guilford Press.
  • Fein, S. y Spencer, S.J. (1997). Prejudice as Self-Image Maintenance: Affirming the Self through derogating others. Journal of Personality and Social Psychology, 73(1), 31-44.
  • García, A. (2001). La violencia en centros educativos de Norteamérica y diferentes países de Europa. Medidas políticas tomadas para la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41, 167-177.
  • Gázquez, J.J., Cangas, A.J., Pérez, M.C., Padilla, D. y Cano, A. (2007). Percepción de la violencia escolar por parte de los familiares: un estudio comparativo en cuatro países europeos. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), 93-105.
  • Gázquez, J.J., Pérez, M.C., Lucas, F. y Palenzuela, M.M. (2008). Percepción del alumnado universitario sobre el origen de la violencia escolar. European Journal of Education and Psychology, 1(1), 68-80.
  • Gómez, R., Navarro, M.T. y Ruiz, J.A. (2005a). Construcción de una escala de actitudes hacia la violencia: el CAHV-8. IX Congreso Nacional de Psicología Social. La Coruña.
  • Gómez, R., Navarro, M.T. y Ruiz, J.A. (2005b). Estudio sobre las actitudes hacia la violencia escolar en adolescentes. En J. Romay y R. García (Eds.), Psicología Social y Problemas Sociales. Vol 5: Psicología Ambiental, Comunitaria y de la Educación (pp. 367-374). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Hawkins, J.D., Catalana, R.F. y Millar, J.Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescente and early childhood: Implications for substance abuse prevention. Psychological bulletin, 112, 64-105.
  • Heinemman, P.P. (1972). Mobbing-gruppvald blant barn och vuxna. Stockholm: Naturoch Kultur.
  • Hoglund, W. (2007). Managing Threat: Do Social-Cognitive Processes Mediate the Link between Peer Victimization and Adjustment Problems in Early Adolescence? Journal of Research on Adolescence, 17(3), 525-540.
  • Kaiser, H.F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-151.
  • Kazdin, A.E. (1988). Tratamiento de la conducta antisocial en la infancia y la adolescencia. Barcelona: Martínez Roca.
  • Krauss, S.J. (1995). Attitudes and the prediction of behavior: a metanalysis of the empirical literature. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 58-75.
  • Lowry, R., Sleet, D., Duncan, C., Powell, K. and Kolbe, L. (1995). Adolescent at Risk for Violence. Educational Psychology, 7, 7-39.
  • Nunnally, J.C. y Berstein, I.H. (1994). Psychometric theory. Nueva York: McGraw Hill.
  • Olweus, D. (1973). Personality and aggression. En J.K. Cole y D.D. Jensen (Eds), Nebraska Symposium on Motivation (pp. 261-321). Lincoln University of Nebraska Press: Hemisphere.
  • Olweus, D. (1978). Aggression in the school: Bullies and whipping boys. Washington D.C: Hemisphere.
  • Ortega, R. (1994). Violencia interpersonal en los centros educativos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre el maltrato y la intimidad entre compañeros. Revista de Educación, 304, 55-67.
  • Ortega, R. y Mora-Merchán, J.A. (2000). Violencia escolar. Mito o realidad. Sevilla: Mergablum.
  • Parault, S. (2007). The Social Contexts of Bullying and Victimization. Journal of Early Adolescence, 27(2), 145-174.
  • Rodríguez, F.J. y Paíno, S. (1994). Violencia y desviación social: bases y análisis para la intervención. Psicothema, 6, 229-244.
  • Rutter, M., Giller, H. y Hagell, A. (1998). Antisocial behavior by joung people. Cambridge: Cambridge Univestity Press.
  • Scandroglio, B., Martínez, J.M., Martín, M.J., López, J.S., Martín, A., San José, M.C. y Martín, J.M. (2002). Violencia grupal juvenil: una revisión crítica. Psicothema, 14, 6-15.
  • Schuette, R.A. y Fazio, R.H. (1995). Attitude accessibility and Motivation as Determinants of Biased Processing: a Test of the MODE model. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(7), 704-710.
  • Taylor, L.D., Davis-Kean, P. and Malanchuk, O. (2007). Self-esteem, academic self-concept, and aggression at school. Aggressive Behavior, 33(2), 130-136.
  • Tolan, P. (2006). Family violence. Annual Review of Psychology, 57, 557-583
  • Word, J.J., Cowan, P.A. y Baker, B.L. (2002). Behavior problems and peer rejection in preschool boys and girls. Journal of Genetic Psychology, 163, 72-89.