La adaptación de los test en estudios comparativos interculturales

  1. Barbero García, María Isabel
  2. Vila Abad, Enrique
  3. Holgado Tello, Francisco Pablo
Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Any de publicació: 2008

Títol de l'exemplar: Innovaciones metodológicas en la evaluación psicológica : perspectivas de futuro

Volum: 5

Número: 2

Pàgines: 7-16

Tipus: Article

DOI: 10.5944/AP.5.2.454 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Acción psicológica

Resum

The globalization phenomenon, the emigration and its needs of adaptation, the students mobility strengthened by the European Higher Education convergence, and the interest of the countries in stabilising international psychological and educative standards that make possible comparative studies, are some of the factors that has been promoted the interest about the instruments used in cross-cultural studies. The differences found should be based on real differences and not on other factors (culture, language, etc.) that could contaminate the interpretation of the results. Considering this problem the main objective of this paper is to analyse the phases established by the International Test Commission in test adaptation and translation. We try to show these phases in a simple way in order to provide a practical guide to the people related to psychological and educational evaluation.

Referències bibliogràfiques

  • American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA) y National Council on Measurement in Education (NCME) (1985). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington DC: American Psychological Association.
  • American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA) y National Council on Measurement in Education (NCME) (1985). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington DC: American Psychological Association.
  • American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA) y National Council on Measurement in Education (NCME) (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington DC: American Psychological Association.
  • American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA) y National Council on Measurement in Education (NCME) (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington DC: American Psychological Association.
  • Angoff, W.H. (1984). Scales, norms, and equivalent scores. Princenton, NJ: Educational Testing Service.
  • Angoff, W.H. (1984). Scales, norms, and equivalent scores. Princenton, NJ: Educational Testing Service.
  • Barbero, M.I. y Prieto, P. (1997). Evaluación del rendimiento en Ciencias de los niños y niñas de 13 años en las distintas comunidades Autónomas: Impacto o sesgo. Psicothema, 9(2), pp. 433- 440.
  • Barbero, M.I. y Prieto, P. (1997). Evaluación del rendimiento en Ciencias de los niños y niñas de 13 años en las distintas comunidades Autónomas: Impacto o sesgo. Psicothema, 9(2), pp. 433- 440.
  • Barbero, M.I., Prieto, P. y San Luis, C. (2000). Procedimientos para la detección de FDI tanto en ítems politómicos como dicotómicos. Psicothema, vol 12 (2), 69-73.
  • Barbero, M.I., Prieto, P. y San Luis, C. (2000). Procedimientos para la detección de FDI tanto en ítems politómicos como dicotómicos. Psicothema, vol 12 (2), 69-73.
  • Barbero, M.I., Suárez, J.C., Prieto, P. y San Luis, C. ( 2002). Invarianza de los parámetros en el modelo de Rasch. Un estudio de simulación. Revista de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Suplemento (1) 73-78.
  • Barbero, M.I., Suárez, J.C., Prieto, P. y San Luis, C. ( 2002). Invarianza de los parámetros en el modelo de Rasch. Un estudio de simulación. Revista de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Suplemento (1) 73-78.
  • Barbero, M.I., Holgado, F.P., Vila, E. y Chacón, S. (2007). Actitudes, hábitos de estudio y rendimiento en matemáticas: Diferencias por género. Psicothema, 10(3), pp. 413- 421.
  • Barbero, M.I., Holgado, F.P., Vila, E. y Chacón, S. (2007). Actitudes, hábitos de estudio y rendimiento en matemáticas: Diferencias por género. Psicothema, 10(3), pp. 413- 421.
  • Brown, R. y Marcoulides, G.A. (1996). Across- cultural comparison to the Brown locus of control scale. Educational and Psychological Measurement, 56, 858-863.
  • Brown, R. y Marcoulides, G.A. (1996). Across- cultural comparison to the Brown locus of control scale. Educational and Psychological Measurement, 56, 858-863.
  • Burt, C. (1948). The factorial study of temperamental traits.British Journal of Psychology, statistical section, 1, 178-203.
  • Burt, C. (1948). The factorial study of temperamental traits.British Journal of Psychology, statistical section, 1, 178-203.
  • Byrne, B. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Byrne, B. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Byrne, B. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL. Comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing. 1, 55-86.
  • Byrne, B. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL. Comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing. 1, 55-86.
  • Byrne, B. (2003). Confirmatory factor analysis. En R. FernándezBallesteros (Ed.), Enciclopedia of Psychological Assessment (vol 1). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Byrne, B. (2003). Confirmatory factor analysis. En R. FernándezBallesteros (Ed.), Enciclopedia of Psychological Assessment (vol 1). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ellis, B.B. (1991). Item response theory: A tool for assessing the equivalence of translated tests. Bulletin of the International Test Commission, 18, 33- 51.
  • Ellis, B.B. (1991). Item response theory: A tool for assessing the equivalence of translated tests. Bulletin of the International Test Commission, 18, 33- 51.
  • Elosúa, P y López, A. (1999). Funcionamiento diferencial de los ítems y sesgo en la adaptación de dos pruebas verbales. Psicológica, 20, 23-40.
  • Elosúa, P y López, A. (1999). Funcionamiento diferencial de los ítems y sesgo en la adaptación de dos pruebas verbales. Psicológica, 20, 23-40.
  • Elosúa, P; López, A. y Torres, E. (1999). Adaptación al euskera de una prueba de inteligencia verbal. Psicothema, 11 (1)151-161.
  • Elosúa, P; López, A. y Torres, E. (1999). Adaptación al euskera de una prueba de inteligencia verbal. Psicothema, 11 (1)151-161.
  • Elosúa, P.; López, A. y Egaña, J. (2000). Fuentes potenciales de sesgo en una prueba de aptitud numérica. Psicothema, 12, (3), 376- 382.
  • Elosúa, P.; López, A. y Egaña, J. (2000). Fuentes potenciales de sesgo en una prueba de aptitud numérica. Psicothema, 12, (3), 376- 382.
  • Fidalgo, A.M. (1996). Funcionamiento diferencial de los ítems. En J. Muñiz ( Coord.), Psicometría,( pp. 371-455), Madrid: Universitas
  • Fidalgo, A.M. (1996). Funcionamiento diferencial de los ítems. En J. Muñiz ( Coord.), Psicometría,( pp. 371-455), Madrid: Universitas
  • Gómez, J. e Hidalgo, M.D. (1997). Evaluación del funcionamiento diferencial en ítems dicotómicos: Una revisión metodológica. Anuario de Psicología, 74, 3-32.
  • Gómez, J. e Hidalgo, M.D. (1997). Evaluación del funcionamiento diferencial en ítems dicotómicos: Una revisión metodológica. Anuario de Psicología, 74, 3-32.
  • Hambleton, R.K. y Bollwark, J. (1991). Adapting tests for use in different cultures: Technical issues and methods. Bulletin of the International Test Commission, 18, 3-32.
  • Hambleton, R.K. y Bollwark, J. (1991). Adapting tests for use in different cultures: Technical issues and methods. Bulletin of the International Test Commission, 18, 3-32.
  • Hambleton, R.K. (1993). Translating achievement tests for use in crossnational studies. European Journal os Psychological Assessment, 9, 57-68.
  • Hambleton, R.K. (1993). Translating achievement tests for use in crossnational studies. European Journal os Psychological Assessment, 9, 57-68.
  • Hambleton, R.K. (1994). Guidelines for adapting ed- ucational and psychological tests: A progress report. European Journal of Psychological Assessment, 10, pp.229-240.
  • Hambleton, R.K. (1994). Guidelines for adapting ed- ucational and psychological tests: A progress report. European Journal of Psychological Assessment, 10, pp.229-240.
  • Hambleton, R.K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. En J. Muñiz ( Coord.), Psicometría ( pp. 203- 238). Madrid: Universitas.
  • Hambleton, R.K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. En J. Muñiz ( Coord.), Psicometría ( pp. 203- 238). Madrid: Universitas.
  • Hambleton, R.K. Merenda, P.F. y Spielberger, Ch.D. (2005). Adapting Educational and Ppsychological Tests for Cross-Cultural Assessment. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Hambleton, R.K. Merenda, P.F. y Spielberger, Ch.D. (2005). Adapting Educational and Ppsychological Tests for Cross-Cultural Assessment. Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (1999). Técnicas de detec- ción de funcionamiento diferencial en ítems politómicos. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 1, 39-60.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (1999). Técnicas de detec- ción de funcionamiento diferencial en ítems politómicos. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 1, 39-60.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2003). Test purification and the evaluation of differential item functioning with multinomial logistic regression. European Journal of Psychological Assessment, 19, 1-11.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2003). Test purification and the evaluation of differential item functioning with multinomial logistic regression. European Journal of Psychological Assessment, 19, 1-11.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2006 a) . Nonuniform DIF detection using discriminant logistic analysis and multinomial logistic regression: a comparison for polytomous items. Quality & Quantity, 40, 805- 823.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2006 a) . Nonuniform DIF detection using discriminant logistic analysis and multinomial logistic regression: a comparison for polytomous items. Quality & Quantity, 40, 805- 823.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2006 b). DIF detection in small samples: logistic regression analysis and effect size measure. Paper presented at the 5th Conference of the International Test Commission, Bruselas, Bélgica, Julio 8-9.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2006 b). DIF detection in small samples: logistic regression analysis and effect size measure. Paper presented at the 5th Conference of the International Test Commission, Bruselas, Bélgica, Julio 8-9.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2007 a). Almost forty years of Differential Item Functioning: efficacy and utility. Comunicación presentada en el Sym- posium « Methodological issues in crosscultural Psychology» en el Xth European Congress of Psychology, Praga, 3-6 de Julio.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2007 a). Almost forty years of Differential Item Functioning: efficacy and utility. Comunicación presentada en el Sym- posium « Methodological issues in crosscultural Psychology» en el Xth European Congress of Psychology, Praga, 3-6 de Julio.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2007 b). Education Measurement: Differential Item Functioning. En International Encyclopedia of Education. 3rd. Ed.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J. (2007 b). Education Measurement: Differential Item Functioning. En International Encyclopedia of Education. 3rd. Ed.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J (2007 c). DIF detection in small simples using logistic regression analysis with effect size measure: Manuscript submitted for publication.
  • Hidalgo, M.D. y Gómez, J (2007 c). DIF detection in small simples using logistic regression analysis with effect size measure: Manuscript submitted for publication.
  • Holland, P.W. y Wainer, H. (1993) Differential item functioning. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Holland, P.W. y Wainer, H. (1993) Differential item functioning. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Holland, P.W.y Thayer , D.T. (1988). Differential item functioning and the Mantel-Haenszel procedure. En H. Wainer y H.I. Braun ( Eds.), Test validity ( pp. 129-145). Hilldale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Holland, P.W.y Thayer , D.T. (1988). Differential item functioning and the Mantel-Haenszel procedure. En H. Wainer y H.I. Braun ( Eds.), Test validity ( pp. 129-145). Hilldale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Hulin, C.L. (1987). A psychometric theory of evaluations of item and scale translation: Fidelity across languages. Journal of Cross-Cultural Psychology, 18, 115-142.
  • Hulin, C.L. (1987). A psychometric theory of evaluations of item and scale translation: Fidelity across languages. Journal of Cross-Cultural Psychology, 18, 115-142.
  • Lonner, W.J. (1990) An overwiew of cross-cultural testing and assessment. En R.W. Brislin ( Ed.), Applied cross-cultural psychology ( vol. 14, pp. 56- 76). Newbury Park, CA: Sage
  • Lonner, W.J. (1990) An overwiew of cross-cultural testing and assessment. En R.W. Brislin ( Ed.), Applied cross-cultural psychology ( vol. 14, pp. 56- 76). Newbury Park, CA: Sage
  • Lord, F.M. (1980) Applications of item response theory to practical testing problems Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lord, F.M. (1980) Applications of item response theory to practical testing problems Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Mantel, N. y Haenszel, W. (1959). Statistical aspects of the analysis of data from retrospective studies of disease. Journal of the National Cancer Institute, 22, 19-48.
  • Mantel, N. y Haenszel, W. (1959). Statistical aspects of the analysis of data from retrospective studies of disease. Journal of the National Cancer Institute, 22, 19-48.
  • Muñiz, J. (1996). Psicometría. Madrid: Universitas.
  • Muñiz, J. (1996). Psicometría. Madrid: Universitas.
  • Muñiz, J. (1998). Teoría clásica de los tests.. Madrid: Pirámide.
  • Muñiz, J. (1998). Teoría clásica de los tests.. Madrid: Pirámide.
  • Navas, M.J. (1996). Equiparación de puntuaciones. En J. Muñiz (Coord.), Psicometría, ( pp. 293- 369), Madrid: Universitas.
  • Navas, M.J. (1996). Equiparación de puntuaciones. En J. Muñiz (Coord.), Psicometría, ( pp. 293- 369), Madrid: Universitas.
  • Poortinga, Y.H. (1991). Conceptual implications of item bias. En P.L. Dann, S.H. Irvine y J.M. Collins (Eds.) Advances in computer-based human assessment (pp. 279-290). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic.
  • Poortinga, Y.H. (1991). Conceptual implications of item bias. En P.L. Dann, S.H. Irvine y J.M. Collins (Eds.) Advances in computer-based human assessment (pp. 279-290). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic.
  • Prieto, P., Barbero, M.I. y San Luis, C. (1997) Identi- fication of nonuniform dif. A comparison of Mantel – Haenszel and IRT analysis procedures. Educational and Psychological Measurement. Vol 57 (4), 559 – 568.
  • Prieto, P., Barbero, M.I. y San Luis, C. (1997) Identi- fication of nonuniform dif. A comparison of Mantel – Haenszel and IRT analysis procedures. Educational and Psychological Measurement. Vol 57 (4), 559 – 568.
  • Prieto, P. Barbero, M.I. y San Luís, C.(1999). Detección del funcionamiento diferencial de los ítems en una prueba de Ciencias. Psicothema, 11(3), 691-697.
  • Prieto, P. Barbero, M.I. y San Luís, C.(1999). Detección del funcionamiento diferencial de los ítems en una prueba de Ciencias. Psicothema, 11(3), 691-697.
  • Reise, S.P., Widaman, K.F. y Pugh, R.H. (1993). Confirmatory factor analysis and item response theory: Two approaches for exploring measurement invariance. Psychological Bulletin, 114, U552- U566.
  • Reise, S.P., Widaman, K.F. y Pugh, R.H. (1993). Confirmatory factor analysis and item response theory: Two approaches for exploring measurement invariance. Psychological Bulletin, 114, U552- U566.
  • Robie, C. y Ryan, A.M. (1996). Structural equivalente of a measure of cross-cultural adjustment. Educational and Psychological Measurement, 56, 514- 521.
  • Robie, C. y Ryan, A.M. (1996). Structural equivalente of a measure of cross-cultural adjustment. Educational and Psychological Measurement, 56, 514- 521.
  • Sireci, S.G., Bastari, B. y Allalouf, A. (August, 1998). Evaluating construct equivalence across adapted tests. Invited paper presented at the meeting of the American Psychological Association, San Francisco.
  • Sireci, S.G., Bastari, B. y Allalouf, A. (August, 1998). Evaluating construct equivalence across adapted tests. Invited paper presented at the meeting of the American Psychological Association, San Francisco.
  • Swaminathan, H. y Rogers, H.J. (1990). Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal of Educational Measurement, 27, 361- 370.
  • Swaminathan, H. y Rogers, H.J. (1990). Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal of Educational Measurement, 27, 361- 370.
  • van der Vijver, F.J. y Hambleton, R.K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European psychologist, 1, 89-99.
  • van der Vijver, F.J. y Hambleton, R.K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European psychologist, 1, 89-99.
  • van der Vijver, F.J. y Poortinga,Y.H. (1991). Testing across cultures. En R.K. Hambleton y J. Zaal (Eds.), Advances in educational and psychological testing ( pp. 277- 308). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic.
  • van der Vijver, F.J. y Poortinga,Y.H. (1991). Testing across cultures. En R.K. Hambleton y J. Zaal (Eds.), Advances in educational and psychological testing ( pp. 277- 308). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic.