Análisis de las competencias del orientador profesionalimplicaciones para su formación

  1. Sánchez García, María Fe
  2. Álvarez-González, Beatriz
  3. Manzano-Soto, Nuria
  4. Pérez-González, Juan Carlos
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2009

Issue Title: Orientación para el desarrollo de competencias

Volume: 20

Issue: 3

Pages: 284-299

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.3.2009.11503 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The present study is intended to analyze the competencies of the professional counselor in order to identify the key aspects that may allow the specific design of this professional training. This study was divided in two phases with the following goals: the first one focused on the description of the professional counselor profile, and the second one was dedicated to the identification of contents that need to be included in the specialized training in professional counseling. To carry out this research, we have applied a mixed methodology (quantitative and qualitative), and the data gathering was based on different types of data sources: an online questionnaire, personal interviews, review of specialized documents, and information from diverse audiences. The validation of the online questionnaire was developed through consultation with key informants. The samples selected for both phases was incidental and the statistical analysis were mainly quantitative and descriptive. From the results derived, we stand out the following: a) the recognition, need and demand of quality career guidance, b) the identification of key competencies for the professional counselor, and c) the consensus on core contents that allow to start with the design of specific postgraduate training. Conclusions in this study reveal the existence of a social interest in formal university training, as well as specialized vocational guidance, agreement on core contents, and the recognition of the contribution of a postgraduate proposal to cover this particular gap in the Spanish University academic offer.

Bibliographic References

  • Comisión Europea (2003). Educación y formación 2010. Urgen las reformas para coronar con éxito la Estrategia de Lisboa. Bruselas, 11.11.2003. COM(2003) 685 final. Consultado en Internet (09/03/2009): http://www.mec.es/educa/incual/files/es_com_2003_685-a1_23013.pdf.
  • Comisiones Obreras País Valenciá (2005). ORIENT. Estudio de los mecanismos de información y orientación profesional existentes y propuestas de mejora. Acciones complementarias y de acompañamiento a la formación 2004 nº FCA13/2004/117/46. FSE-SERVEF.
  • Descriptores de Dublín (2004). Informe en español. Consultado en Internet (09/03/2009): http://www.jointquality.nl/content/Spanish%20Descriptores_de_Dublin/Spanish_Descriptores_de_Dublin.doc.
  • Dinamia (2007). Perfil profesional del/la técnico/a de orientación para el empleo. Madrid. http://www.e-foroasturias.es/documentos/files/PERFIL%20_ORIENTADOR%20_2007.pdf.
  • FOREM (2005). Diseño de metodologías de orientación profesional para trabajadores/as en activo, como proceso educativo de toma de conciencia. Coordenadas metodológicas para un nuevo sistema integrado de orientación. INTEGRA. Informe de síntesis y conclusiones. FOREM/Universitat de Valencia. http://www.forempv.ccoo.es/2004/ficheros/INFORME%20SINTESIS%20Y%20CONCLUSIONES%20INTEGRA.pdf.
  • Donoso, T. y Rodríguez, Mª L. (2007). “El análisis de las competencias genéricas de profesionales de la psicopedagogía en activo: un ejemplo de formación permanente”. Revista Portuguesa de Peda-gogía, 41(3), 77-99.
  • FOREM (2008). Foro sobre la orientación de los trabajadores en materia de formación profesional. Consultado en Internet (09/03/2009): http://www.orienta-ccoo.es/proyecto.asp.
  • Gavari, E. (2008). “Core elements of the European (Higher) Education Policy: Market-Driven Res-tructuring or Impetus for Intercultural Approach?”. International Review of Education, 54, 409-425.
  • González, J. y Wagenaar, R. (eds.)(2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Univer-sidad de Deusto.Pérez, J. C. (2006). “La Orientación Profesional y la Evaluación desde el Enfoque de Competencias”. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 4(8), 2-13, 2ª época (Marzo/Junio).
  • Repetto, E.; Ferrer-Sama, P.; Manzano Soto, N. y Hiebert, B. (2008). “International competencies for educational and vocational guidance practitioners”. International Journal Educational and Voca-tional Guidance, 8, 135-195.
  • Repetto, E. y Pérez-González, J. C. (2007). “Formación en competencias socioemocionales a través de las prácticas en empresas”. Revista Europea de Formación Profesional, 40(1), 92-112.
  • Rychen, D. S. y Salganik L. H. (Eds.). (2003). Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Göttingen: Hogrefe & Huber Publishers.
  • Sánchez García, M. F. (2004). Orientación laboral para la diversidad y el cambio. Madrid: Sanz y Torres.
  • Sánchez, Mª F.; Álvarez, B.; Pérez-González; J. C. y Manzano, N. (2009). “Perfil de competencias del orientador profesional según profesionales en ejercicio”. En A. Boza, J. M. Méndez, M. Monescillo, Mª C., Aguaded, J. A. Ávila, J. Tello y M. Salas (Coords.), Educación, investigación y desarrollo social. Actas del XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. (pp. 509-516). Huelva: AIDIPE/Universidad de Huelva.
  • Vélaz de Medrano, C. (2008). “Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de competencias”. Educación XXI, 11, 155-181.
  • Yáñiz, C. (2006). “Las competencias en el currículo universitario: implicaciones para diseñar el apren-dizaje y para la formación del profesorado”. Revista de Docencia Universitaria, Núm. Monográfico 1º. Consultado en Internet (09/03/2009): http://www.um.es/ead/Red_U/m1/yaniz.pdf.