Los contenidos de formación de los profesionales de la orientación educativa desde la perspectiva de los propios orientadores

  1. Anaya Nieto, Daniel
  2. Pérez-González, Juan Carlos
  3. Suárez Riveiro, José Manuel
Aldizkaria:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Argitalpen urtea: 2011

Zenbakien izenburua: Mejorar la escuela : perspectivas didácticas y organizativas

Zenbakia: 356

Orrialdeak: 607-629

Mota: Artikulua

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-356-053 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de educación

Laburpena

This study explores educational guidance practitioners' opinions about the importance of diverse training areas in preparing highly competent school counsellors. It focuses also on the training needs currently felt by these professionals. The study is based on a nationwide Spanish sample composed of 568 educational guidance practitioners currently working at the pre-school, primary school, compulsory secondary school and non-compulsory secondary school levels. The data collection tool is a new instrument specifically designed for this study, the Counsellors' Training Needs Scale. Correlation analysis, factor analysis, descriptive statistics and mean differences are employed in data analysis. According to our results, practitioners assign the greatest importance to the training domain of the treatment of diversity (i.e., an approach to teaching that pays attention to how to address students' individual differences and cultural diversity), mainly the specific training domains of treatment of students with behavioural problems, treatment of students with mental, sensorial or motor skill disorders and treatment of immigrant students. Likewise, in order to prepare highly competent school counsellors, practitioners also appreciate the importance of the following training domains: guidance of learning and personal development; family counselling; occupational guidance; methods and resources for educational diagnosis; and programme design, application and evaluation. The training needs currently demanded by practitioners basically focus on the treatment of diversity, with special emphasis on students with behavioural problems and immigrant students with no knowledge of Spanish. The results highlight the priorities to be followed in order to design undergraduate education programmes for school counsellors within the framework of the European Higher Education Area (EHEA) and

Erreferentzia bibliografikoak

  • Anaya, D. y Suárez, J. M. (2004). La escala de satisfacción laboral-versión para orientadores (esl-vo) como recurso para la evaluación de la satisfacción laboral. Revista de Investigación Educativa, 22 (2), 519-534.
  • Boza, A. (2004). Evaluación de roles de los orientadores de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 22 (2), 311-326.
  • Cardona, C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: Editorial eos.
  • Cohen, J. (1992). A Power Primer. Psychological Bulletin, 112, 155-159.
  • García, N. y Cano, J. (2008). Aproximación al perfil del orientador en la eso de Aragón. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19 (3), 303-315.
  • González, I. y García, F. J. (2007). Elaboración de un perfil de la orientación en Educación Secundaria desde las demandas de la comunidad educativa. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18 (2), 215-227.
  • Grañeras, M. y Parras, A. (Coords.). (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Madrid: mepsyd.
  • Guerrero, E. y Rubio, J. C. (2008). Fuentes de estrés y síndrome de «Burnout» en orientadores de institutos de Enseñanza Secundaria. Revista de Educación, 347, 229-254.
  • Hendrickson, A. E. & White, P. O. (1964). Promax: a Quick Method for Rotation to Oblique Simple Structure. The British Journal of Statistical Psychology, 17 (1), 65-70.
  • Hernández, V., Santana, L. E. y Cruz, A. E. (2007). El asesoramiento de los Equipos de Orientación Educativa y Psicopedagógica (eoep) en el contexto de los centros educativos: un estudio cualitativo. Revista de investigación educativa, 25 (2), 287-304.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • Reid, H. & Ford, A. (2008). Guide on the Accreditation of Careers Guidance Practitioners: Putting the eas into Practice. Candelo, Italy: European Accreditation Scheme (eas) for careers guidance practitioners project (Leonardo Da Vinci programme; Community vocational training action programme).
  • Repetto, E. (Ed.). (2008). International Competencies for Educational and Vocational Guidance Practitioners: an iaevg Trans-national Study. International Journal for Vocational and Educational Guidance, 8, 135-195.
  • Repetto, E. y Pérez-González, J. C. (2007). Formación en competencias socioemocionales a través de las prácticas en empresas. Revista Europea de Formación Profesional, 40 (1), 92-112.
  • Sanz, R. y Sobrado, L. (1998). Roles y funciones de los orientadores. Revista de Investigación Educativa, 16 (2), 25-57.
  • Vélaz de Medrano, C. (2008). Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de competencias. Educación xx 1, 11, 155-181.
  • Vélaz de Medrano, C., Repetto, E., Blanco, A., Guillamón, J. R., Negro, A. y Torrego, J. C. (2001). El desarrollo profesional de los orientadores de educación secundaria: análisis de necesidades y prospectiva. Revista de Investigación Educativa, 19 (1), 199-220.
  • Consejo de la Unión Europea. (2004). Proyecto de Resolución del Consejo y de los Representantes de los Gobiernos de los Estados miembros reunidos en el seno del Consejo sobre el fortalecimiento de las políticas, sistemas y prácticas en materia de orientación permanente en Europa. Documento nº 8448/04 educ 89 soc 179. Recuperado el 9 de septiembre de 2009, de http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/resolution2004_es.pdf
  • International Association for Educational and Vocational Guidance. (2003). International Competencies for Educational and Vocational Guidance Practitioners. Final Report to the General Assembly of the iaevg, September 4th. Recuperado el 20 de enero de 2009, de http://www.iaevg.org/IAEVG/
  • Sobrado, L. (1996). Formación y profesionalización de orientadores: modelos y procesos. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 2 (2). Recuperado el 23 de octubre de 2008, de http://www.uv.es/RELIEVE/v2n2/RELIEVEv2n2_3.htm