Motivation features and motivational self-regulatory strategies in the middle school students

  1. Fernández Suárez, Ana Patricia 1
  2. Anaya Nieto, Daniel 1
  3. Suárez Riveiro, José Manuel 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Year of publication: 2012

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 95-112

Type: Article

More publications in: Revista de psicodidáctica

Sustainable development goals

Bibliographic References

  • Barca, A., Peralbo, M., Porto, A., Marcos, J.L., Brenlla, J.C., Metas académicas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y Bachillerato con alto y bajo rendimiento escolar (2011) Revista de Educación, 354, pp. 341-368
  • Barron, K.E., Harackiewicz, J.M., Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models (2001) Journal of Personality and Social Psychology, 80, pp. 706-722
  • Bernal, A., Cardenas, A.R., Influencia de la competencia emocional docente en la formación de procesos motivacionales e identitarios en estudiantes de educación Secundaria. Una aproximación desde la memoria autobiográfica del alumnado (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (1), pp. 203-222
  • Brophy, J., Goal theorists should move on from performance goals (2005) Educational Psychologist, 40 (3), pp. 167-176
  • Carbonero, M.A., Román, J.M., Martín-Antón, L.J., Reoyo, N., Efecto del programa de habilidades docentes motivadoras en el profesor de secundaria (2009) Revista de Psicodidáctica, 14 (2), pp. 229-243
  • Closas, A.H., de Acedo Sanz, M.L., Ugarte, M.D., An explanatory model of the relations between cognitive and motivational variables and academic goals (2011) Revista de Psicodidáctica, 16 (1), pp. 19-38
  • Dweck, C.S., Motivational processes affecting learning (1986) American Psychologist, 41, pp. 1040-1048
  • Dweck, C.S., Self-theories and goals: Their role in motivation, personality, and development (1991) Nebraska symposium on motivation, pp. 139-235. , En R. Dienstbier (Ed.), Lincoln, Nebraska: University of Nebraska Press
  • Doxson, M., McInerney, D.M., What do students say about their motivational goals?: Towards a more complex and dynamic perspective on student motivation (2003) Contemporary Educational Psychology, 28, pp. 91-113
  • Fernández, A.P., (1999) Metas académicas y su relación con las estrategias autorregulatorias en estudiantes universitarios, , Tesis de Licenciatura: Universidad de La Coruña
  • García, T., Pintrich, P.R., Regulating motivation and cognition in the classroom: The role of self-schemas and self-regulatory strategies (1994) Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications, pp. 127-153. , En Schunk, D. H., y Zimmerman, B. J. (Eds.), Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  • Gargallo, B., Suárez, J., Ferreras, A., Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios (2007) Revista de Investigación Educativa, 25 (2), pp. 421-441
  • Gonida, E.N., Ovúlala, K., Kiosseoglou, G., Students' achievement goal orientations and their behavioral and emocional engagement: Co-examining the role of perceived school goal structures and parent goals during adolescence (2009) Learning and Individual Differences, 19, pp. 53-60
  • González, M.C., Tourón, J., (1992) Autoconcepto y rendimiento escolar, , Pamplona: Eunsa
  • Harackiewicz, J.M., Barron, K.E., Pintrich, P.R., Elliot, A.J., Thrash, T.M., Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating (2002) Journal of Educational Psychology, 94, pp. 638-645
  • Hernández Pina, F., (2007) El estudiante exitoso: Técnicas de estudio paso a paso, , (coord.), Barcelona: Océano
  • Hernández Pina, F., Rosário, P., Cuesta, J.D., Martínez, P., Ruiz, E., Promoción del aprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad: Evaluación de una intervención (2006) Revista de Investigación Educativa, 24 (2), pp. 615-631
  • Martín, A.J., Marsh, H.W., Williamson, A., Debus, R.L., Self-handicapping, defensive pessimism, and goal orientation: A qualitative study of university students (2003) Journal of Educational Psychology, 95, pp. 617-628
  • Miñano, P., Castejón, J.L., Variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en Lengua y Matemáticas: Un modelo estructural (2011) Revista de Psicodidáctica, 16 (2), pp. 203-230
  • Nicholls, J.G., Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance (1984) Psychological Review, 91, pp. 328-346
  • Pintrich, P.R., Multiple goals, multiple pathaways: The role of goal orientation in learning and achievement (2000) Journal of Educational Psychology, 92, pp. 544-555
  • Pintrich, P.R., de Groot, E., Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance (1990) Journal of Educational Psychology, 82 (1), pp. 33-40
  • Pintrich, P.R., Roeser, R.W., de Groot, E.V., Classroom and individual differences in early adolescents' motivation and self-regulated learning (1994) Journal of Early Adolescence, 14 (2), pp. 139-161
  • Roces, C., (1996) Estrategias de aprendizaje y motivación en la universidad, , Tesis doctoral no publicada. Pamplona: Universidad de Navarra
  • Roces, C., Tourón, J., González, M.C., Validación Preliminar del CEAM II (Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje y Motivación II) (1995) Psicología, 16 (3), pp. 347-366
  • Roces, C., Tourón, J., González, M.C., Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento de los alumnos universitarios (1995) Bordón, 47 (1), pp. 107-120
  • Seifert, T.L., O'Keefe, B.A., The relationship of work avoidance and learning goals to perceived competence, externality and meaning (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 81-92
  • Skaalvik, E.M., Self-enhancing and self-defeating ego orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety (1997) Journal of Educational Psychology, 89 (1), pp. 71-81
  • Suárez, J.M., Cabanach, R.G., Valle, A., Multiple-goal pursuit and its relation to cognitive, self-regulatory, and motivational strategies (2001) British Journal of Educational Psychology, 71, pp. 561-572
  • Suárez, J.M., Anaya, D., Gómez, I., Diferencias diagnósticas en función del género respecto a la utilización de estrategias autorreguladoras en estudiantes universitarios (2004) Revista de Investigación Educativa, 22 (1), pp. 245-258
  • Suárez, J.M., Fernández, A.P., (2004) El aprendizaje autorregulado: Variables estratégicas, motivacionales, evaluación e intervención, , Madrid: UNED
  • Suárez, J.M., Fernández, A.P., Escalas de evaluación de las estrategias motivacionales de los estudiantes (2005) Anales de psicología, 21 (1), pp. 116-128
  • Suárez, J.M., Fernández, A.P., Evaluación de las estrategias de autorregulación afectivo-motivacional de los estudiantes: Las EEMA-VS (2011) Anales de Psicología, 27 (2), pp. 369-380
  • Valle, A., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Multiple goals, motivation and academic learning (2003) British Journal of Educational Psychology, 73, pp. 71-87
  • Valle, A., Núñez, J.C., Cabanach, R.G., Rodríguez, S., González-Pienda, J.A., Rosario, P., Metas Académicas y Estrategias Motivacionales de Autoprotección (2007) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5 (3), pp. 617-632. , 13
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., Rosario, P., Academia Goals: Historical and Conceptual Perspectives and Educational Implications (2009) Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (3), pp. 1073-1106. , 19
  • Vermunt, J., Verloop, N., Congruence and friction between learning and teaching (1999) Learning and Instruction, 9, pp. 257-280