Goodbye to sex equality. A new approach to research on sex and gender

  1. Álvarez-González, Beatriz
  2. Costa Aguirre, Alicia Dolores
Revista:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Ano de publicación: 2012

Volume: 15

Número: 1

Páxinas: 61-86

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Referencias bibliográficas

  • Allik, J., Must, O., Lynn, R., Sex differences in general intelligence among high school graduates (1999) Personality and Individual Differences, 26 (6), pp. 1137-1141
  • Aluja-Fabregat, A., Colom, R., Abad, F., Juan-Espinosa, M., Sex differences in general intelligence defined as g among young adolescents (2000) Personality and Individual Differences, 28, pp. 813-819
  • Álvarez González, B., (2003) Orientación Familiar, Intervención Familiar en el Ámbito de la Diversidad, , Madrid: Sanz y Torres
  • Barberá, E., Martínez Benlloch, I., (2005) Psicología y Género, , Madrid: Pearson Prentice Hall
  • Bazzano, M.M., (2006) Cuestiones de Género en la Escuela Primaria - 1 st Inter-American Forum of Women Against Corruption, Univ. Buenos Aires
  • Cattell, R.B., (1957) Personality and Motivation Structure and Measurement, , World Book Co
  • Colom, R., Garcia-Lopez, O., Sex differences in fluid intelligence among high school graduates (2002) Personality and Individual Differences, 32 (3), pp. 445-451. , DOI 10.1016/S0191-8869(01)00040-X, PII S019188690100040X
  • Costa Aguirre, A., (2009) Guía Didáctica: Roles de Género y Relación Con la Orientación Académica de los Estudiantes de Bachillerato de los Colegios Mixtos del Ecuador, , Loja-Ecuador. Editorial UTPL
  • Costa, P.T., Terracciano, A., McCrae, R.R., Gender differences in personality traits across cultures: Robust and surprising findings (2001) Why Can't a Man Be More Like a Woman? Sex Differences in Big Five Personality Traits Across 55 Cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 94 (1), pp. 168-182. , In Schmitt, D. P. et al. 2008
  • Goetschel, A.M., (2009) Perspectivas de la Educación en América Latina, , Quito-Ecuador. Flacso
  • Goetschel, A.M., (2007) Educación de las Mujeres, Maestras y Esferas Publicas, , Quito-Ecuador: Flacso
  • Jiménez Fernández, C., Alvarez González, B., Murga Menoyo, M.A., Gil Pascual, J.A., Téllez Muñoz, J.A., Trillo, P., Hacia un modelo sociocultural explicativo del alto rendimiento y de la alta capacidad I: Ámbito familiar (2007) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. REOP, 18 (1), pp. 31-46
  • Jiménez Fernández, C., Murga Menoyo, M.A., Álvarez González, B., Gil Pascual, J.A., Téllez Muñoz, J.A., Estudiantes universitarios ante la cuestión de género. Estudio propedéutico para la investigación pedagógica (2006) Journal: ENSAIO. Avaliagao e Políticas Públicas em Educagáo, 14 (53), pp. 437-465
  • Jiménez Fernández, C., Álvarez González, B., Gil Pascual, J.A., Murga Menoyo, M.A., Téllez Muñoz, J.A., Educación, diversidad de los más capaces y estereotipos de género (2006) RE-LIEVE, 12 (2), pp. 261-287
  • Jiménez Fernández, C., Álvarez González, B., Murga Menoyo, M.A., Gil Pascual, J.A., Téllez Muñoz, J.A., Educación, Alta capacidad y Género: Alumnos con Premio Extraordinario de Bachillerato (2007) Revista de Investigación Educativa (RIE), 23 (2), pp. 391-416
  • Jiménez Fernández, C., Aguado, T., Álvarez, B., Gil, J.A., Jiménez, R., Caracterización de los alumnos con Premio Extraordinario de Bachillerato (2005) Bordón. Revista de Investigación Educativa, 23 (2), pp. 341-416
  • Lynn, R., Allik, J., Irwing, P., Sex differences on three factors identified in Raven's Standard Progressive Matrices (2004) Intelligence, 32 (4), pp. 411-424. , DOI 10.1016/j.intell.2004.06.007, PII S0160289604000510
  • Lynn, R., Sex differences in intelligence: Data from a Scottish standardisation of the WAIS-R (1998) Personality and Individual Differences, 24 (2), pp. 289-290. , PII S0191886997001657
  • Martínez González, M.C., Alvarez González, B., Fernández Suárez, A.P., (2009) Orientación Familiar. Contextos, Evaluación e Intervención, , Madrid: Sanz y Torres
  • McCrae, R.R., (2002) NEO-PI-R Data from 36 Cultures. Further Intercultural Comparisons
  • Schmitt, D.P., Why can't a man be more like a woman? Sex differences in big five personality traits across 55 cultures (2008) Journal of Personality and Social Psychology, 94 (1), pp. 168-182
  • McCrae, R.R., Terracciano, A., Universal features of personality traits from the observer's perspective: Data from 50 cultures (2005) Journal of Personality and Social Psychology, 88 (3), pp. 547-561. , DOI 10.1037/0022-3514.88.3.547
  • Morgado Bernal, I., (2005) Psicobiología: De los Genes a la Cognición y el Comportamiento, , Barcelona: Editorial Ariel
  • Pinel, J.P.J., (2001) Biopsicología, , Madrid: Prentice Hall
  • Purves, D., (2006) Neurociencia, , Madrid: Editorial Médica Panamericana
  • Puyana, Y., (2004) Género y Familia: Asociaciones Necesarias, , Bogota: Observatorio de Asuntos de Género
  • Quintero Velásquez, A.M., (2007) Diccionario Especializado en Familia y Género, , Argentina: Grupo Editorial Lumen
  • Rubia, F., Los cerebros también tienen su sexo, masculino y femenino (2007) Terra Ciencia
  • Sánchez García, M.F., Género y desarrollo profesional: Identificación y valoración de los elementos implicados en la evolución de la carrera profesional de la población joven y adulta desde la perspectiva de género (2007) Report on R&D&i Project 2004-2007, , Instituto de la Mujer, Order TAS/2626/2004, 1 st Sept
  • Sánchez García, M.F., Suárez Ortega, M., Manzano, N., Oliveros Martín-Varés, L., Malik Liévano, B., Estereotipos de género y valores del trabajo entre los estudiantes españoles (2011) Revista de Educación, 355, pp. 331-354
  • Schmitt, D.P., Sociosexuality from to. A 48-nation study of sex, culture, and strategies of human mating (2005) Behavioural and Brain Sciences, 28, pp. 247-311
  • Schmitt, D.P., Realo, A., Voracek, M., Allik, J., Why can't a man be more like a woman? Sex differences in big five personality traits across 55 cultures (2008) Journal of Personality and Social Psychology, 94 (1), pp. 168-182