Nuevo modelo de evaluación asistida por ordenador en educación a distancia
- Gil Ortego, Rosario
- Castro Gil, Manuel Alonso
- Díaz Orueta, Gabriel
- Martín Gutiérrez, Sergio
- San Cristóbal Ruiz, Elio
ISSN: 1138-2783
Year of publication: 2012
Volume: 15
Issue: 2
Pages: 143-170
Type: Article
More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia
Abstract
Nowadays, we look for the perfect way to authenticate users but we have found that the systems of access to information along with the technologies that are commonly available do not ensure the identity of users. In general, those protected resources which can only be accessed by specific individuals, can be accessed by assigning roles or by an administrator who manages access to the system. In addition, many Webs have auditing tools by default. Auditing is a strong tool that lets us control the activities of the users. We can also trace actions not permitted. The inconvenience of this is the weak wall of privacy that users have. Given these general tools, the issue at hand is how to ensure the identity of the users. The challenge of this project was to combine the traditional ways of authentication with authentication by something uniquely personal to the user within the online educational communities that are used in colleges.
Bibliographic References
- Castro, M.; Gil, R.; Martín, S.; Colmenar, A.; Díaz, G.; Peire, J. (2006). New Project on Secure Education Services for on-line Learning. ICEE-2006 International Conference on Engineering Education: Education, Research and Development Fostering Economic Growth, (155-156).
- Castro-Gil, M.; Díaz, G.; Gil, R. (2010). Fingerprint Identification in LMS and its Empirical Analysis of Engineer Students’ Views. En: Blázquez, M.; Castro, M.; Tovar, E.; Auer, M. IEEE EDUCON 2010 IEEE Engineering Education 2010 The Future of Global Learning in Engineering Education. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid, (1731-1738).
- Gil, J. A. (2006). Estadística e informática (SPSS) en la investigación descriptiva e inferencial. Madrid: UNED.
- Gil, R.; Martín, S.; Díaz, G.; Sancristobal, E.; Castro, M.; Peire, J. (2008). Biometric Identification System in Higher Education Exams: Test in Laboratory Practices. En: Cunningham, P.; Cunningham, M. Collaboration and the Knowledge Economy: Issues, Applications, Case Studies, (1549- 1556).
- Gil, R.; Martín, S.; Díaz, G.; Sancristobal, E.; Castro, M.; Peire, J.; otros. (2009). Online and In-room Evaluation Integrated in Learning Management Systems. M-2009. 23rd ICDE World Conference on Open Learning and Distance Education including the 2009 EADTU Annual Conference. Holanda: EADTU & ICDE.
- Gil, R.; Sancristobal, E.; Martín, S.; Díaz, G.; Colmenar, A.; Peire, J.; otros. (2008). Diseño de Seguridad para Entornos de Evaluación. INECE’08 II Jornadas Internacionales UPM sobre Innovación Educativa y Convergencia Europea 2008. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
- González, J.; Gaudioso, E. (2006). Sistemas Interactivos de Enseñanza/ Aprendizaje. Madrid: Sanz y Torres, S. L.
- Henríquez Gabante, G.; Ugel Garrido, E. E. (2012). Migración de lo presencial a lo virtual en la asignatura introducción a la computación del programa de enfermería de la UCLA. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (127-142).
- IUED (2005). UNED IUED. [en línea]. Disponible en: http://portal. uned.es/pls/portal/docs/PAGE/ UNED_MAIN/LAUNIVERSIDAD/ VICERRECTORADOS/CALIDAD_E_ INNOVACION/ INNOVACION_ DOCENTE/ IUED/ANUARIOS / ANUARIOS UNED 2005-2006.PDF (consulta 2010, 26 de septiembre).
- Martín Galán, B.; Rodríguez Mateos, D. (2012). La evaluación de la formación universitaria semipresencial y en línea en el contexto del EEES mediante el uso de los informes de actividad de la plataforma Moodle. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (1), (159-178).
- Moodle (1999). Moodle. [en línea] Disponible en: http://moodle.org/ (consulta 2010, 22 de agosto).
- NITGEN (1998). NITGEN. [en línea] Disponible en: http://www.nitgen. com/eng/index.html (consulta 2010, 8 de agosto).
- Rama, C. (2010). La tendencia a la despresencializacion de la educación superior en América Latina. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 13 (1), (39-72).