Aprendizaje de lenguas modernas basado en redes sociales

  1. Ruipérez García, Germán
  2. García Cabrero, José Carlos
Revue:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Année de publication: 2012

Número: 18

Pages: 821-827

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2012.V18.40960 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Estudios sobre el mensaje periodístico

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The use of social networks is spreading more and more, so that many authors use the term Social Learning for this new form of learning. In order to evaluate the potential of social media in learning modern languages, and, moreover, to compare it with that of conventional eLearning platforms, we carried out a research on the subject �Methodology for teaching practice online foreign language �, in which we used the social network Google+ in the experimental group and the UNED platform (.LRN) in the control group. The final results confirmed a very favourable opinion of the users in terms of usability and about potential of social media in online learning. However, we were unable to demonstrate any advantages of social networks compared to conventional LMS, although collaborative work that could be performed with the social network Google+ would have been practically impossible to carry out in the institutional platform.

Références bibliographiques

  • DALSGAARD, Christian (2006): “Social software: E-learning beyond learning management systems”. European Journal of Open, Distance and E-Learning, Vol. II, 2006. Disponible en http://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Christian_Dalsgaard.htm. [Fecha de consulta: 10 de septiembre de 2012].
  • ELLIOT, John (2000): La investigación-acción en educación. Madrid, Morata.
  • FACEBOOK INC (2012): Amendment No. 4 to Registration Statement. U.S. SEC. Disponible en http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1326801/000119312512175673/d287954ds1a.htm. [Fecha de consulta: 8 de septiembre de 2012].
  • MIGUEL DÍAZ, Mario de (coord., 2006): Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid, Alianza Editorial.
  • PANCKHURST, Rachel y MARSH, Debra (2011): “Utilización de redes sociales para la práctica pedagógica en la enseñanza superior impartida en Francia: perspectivas del educador y del estudiante”. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2011, Vol. 8, nº 1, pp. 233-252. Disponible en http://hdl.handle.net /10609/8931. [Fecha de consulta: 9 de septiembre de 2012].
  • SIEMENS, George (2007): “Future of learning: LMS o SNS?” Disponible en: http://www.connectivism.ca/?p=192. [Fecha de consulta: 6 de julio de 2012].
  • VIZOSO MARTÍN, Clara María (2012): Estudio comparativo del uso de las redes sociales por los adolescentes en tres Comunidades españolas: Andalucía, Cataluña y Madrid. Tesis Doctoral sin publicar. Universidad Camilo José Cela, Madrid.