Actitudes sobre derechos fundamentales procesal-penales: una dimensión inexplorada de la punitividadUn análisis de clases latentes

  1. Serrano Maíllo, Alfonso
Revista:
Revista electrónica de ciencia penal y criminología

ISSN: 1695-0194

Ano de publicación: 2011

Número: 13

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista electrónica de ciencia penal y criminología

Resumo

La punitividad se ha convertido en uno de los principales objetos de estudio de la Criminología. Sin embargo, el concepto, naturaleza y medición de la "punitividad" son cuestiones muy complejas. Una prueba de ello son las dudas que encierra la dimensionalidad de la punitividad. En particular, puede argumentarse que elementos relativos al proceso penal forman parte de la misma, por ejemplo de un país. Utilizando datos de una encuesta nacional del Centro de Investigaciones Sociológicas que incluye algunas preguntas sobre la materia, en el presente trabajo se trata de testar la hipótesis de que, a nivel individual, existe una variable latente unidimensional de punitividad con indicadores categóricos de actitudes ciudadanas sobre derechos fundamentales-procesales. Se discute si esta variable es categórica o continua. Por limitaciones de los datos a nuestra disposición, sin embargo, no es posible analizar la relación de este constructo con otros relacionados con el castigo. A tal fin, se recurre aquí a una herramienta estadística poderosa y cada vez más importante en ciencias humanas y sociales, sobre todo en el caso de indicadores categóricos u ordinales, como son los análisis de clases latentes. Esta estrategia ofrece la oportunidad de testar la hipótesis de unidimensionalidad, a la vez que también permite una aproximación al error de medición. Entre sus dificultades se encuentran sus relativamente fuertes asunciones, a cuya comprobación debe asegurarse. En el presente trabajo también se testa la existencia de una clase latente de "ideólogos" y un modelo de rasgo latente según el cual nuestra variable sería en realidad continua y se distribuiría de modo normal. Finalmente, se valora la influencia de los datos perdidos en nuestros modelos.

Referencias bibliográficas

  • Agresti, A. 2002. Categorical data analysis, 2.ª ed. Hoboken, NJ: John Wiley and sons. — 2010. Analysis of ordinal categorical data, 2.ª ed. Hoboken, NJ: John Wiley and sons. Allison, P.D. 2002. Missing data. Thousand Oaks, Ca. [etc.]: Sage. Alwin, D.F. 1992. «Information transmission in the survey interview: number of response categories and the reliability of attitude measurement». Sociological Methodology, 22, 83-118.
  • Agresti, A 2007. Margins of error. A study of reliability in survey measurement. Hoboken, NJ: John Wiley and sons.
  • Anderson, C. y J.K. Vermunt. 2000. «Log-multiplicative association models as latent variable models for nominal and/or ordinal data». Sociological Methodology, 30, 81- 122.
  • Basilevsky, A. 1994. Statistical factor analysis and related methods. Theory and applications. New York [etc.]: John Wiley and sons.
  • Biemer, P.P. 2004. «Modeling measurement error to identify flawed questions». Pp. 225- 246 en Methods for testing and evaluating survey questionnaires (S. Presser et al. eds.). Hoboken, NJ: John Wiley and sons.
  • Biemer, P.P, 2011. Latent class analysis of survey error. Hoboken, NJ: John Wiley and sons. Blumstein, A., M. Tonry y A. van Ness. 2005. «Cross-national measures of punitiveness».
  • Crime and Justice, 33 – Crime and punishment in Western countries, 1980-1999, 347- 376.
  • Böckenholt, U. 2002. «Comparison and choice. Analyzing discrete preference data by latent class scaling models». Pp. 163-182 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Bollen, K.A. 1989. Structural equations with latent variables. New York [etc.]: John Wiley and sons.
  • Braithwaite, J. 1979. Inequality, crime, and public policy. London [etc.]: Routledge and Kegan Paul.
  • Britt, C.L. 1994. «Versatility». Pp. 173-192 en The generality of deviance (T. Hirschi y M.R. Gottfredson eds.). New Brunswick, NJ y London: Transaction Publishers.
  • Brown, E.K. 2006. «The dog that did not bark: punitive social views and the “professional middle classes”». Punishment and Society, 2006, 287-312.
  • Clarke, H.D. y A.L. McCutcheon. 2009. «The dynamics of party identification reconsidered». Public Opinion Quarterly, 73, 704-728.
  • Clogg, C.C. y W.D. Manning. 1996. «Assessing reliability of categorical measurements using latent class models». Pp. 169-182 en Categorical variables in developmental research. Methods and analysis (A. von Eye y C.C. Clogg eds.). San Diego, Ca. [etc.]: Academic Press.
  • Collins, L.M. y S.T. Lanza. 2010. Latent class and latent transition analysis with applications in the social, behavioral, and health sciences. Hoboken, NJ: John Wiley and sons.
  • Collins, L.M., P.L. Fidler y S.E. Wugalter. 1996. «Some practical issues related to the estimation of latent class and latent transition parameters». Pp. 133-146 en Categorical variables in developmental research. Methods and analysis (A. von Eye y C.C. Clogg eds.). San Diego, Ca. [etc.]: Academic Press.
  • Croon, M. 2002. «Ordering the classes». Pp. 137-162 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Cullen, F.T., J.D. Unnever, K.R. Blevins, J.A. Pealer, S.A. Santana, B.S. Fisher y B.K. Applegate. 2009. «The myth of public support for capital punishment». Pp. 73-95 en Public opinion and criminal justice (J. Wood y T. Gannon eds.). Cullompton: Willan.
  • Dayton, C.M. 1998. Latent class scaling analysis. Thousand Oaks, Ca. [etc.]: Sage. D'Unger, A.V., K.C. Land, P. McCall y D.S. Nagin. 1998. «How many latent classes of delinquent/criminal careers? Results from mixed poisson regression analysis of the London, Philadelphia, and Racine cohorts studies». American Journal of Sociology, 103, 1593-1630.
  • Embretson, S.E. y S.P. Reise. 2000. Item response theory for psychologists. Mahwah, NJ y London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Enders, C.K. 2006. «Analyzing structural equation models with missing data». Pp. 315- 344 en Structural equation modeling. A second course (G.R. Hancock y R.O. Mueller eds.). Greenwich, CT: IAP.
  • Finney, S.J. y C. DiStefano. 2006. «Nonnormal and categorical data in structural equation modeling». Pp. 269-314 en Structural equation modeling. A second course (G.R. Hancock y R.O. Mueller eds.). Greenwich, CT: IAP.
  • Frost, N.A. 2006. The punitive State. Crime, punishment, and imprisonment across the United States. New York: LFB Scholarly Publishing.
  • García España, E., F. Pérez Jiménez, M.J. Benítez Jiménez y A. Cerezo Domínguez. 2009. Encuesta a víctimas en España (J.L. Díez Ripollés y E. García España directores). Málaga: IAIC y Fundación Cajasol.
  • Garland, D. 2001. The culture of control. Crime and social order in contemporary society. Chicago y Oxford: The University of Chicago Press.
  • Garland, D. 2002. «Ideology and crime: a further chapter». Pp. 3-19 en Ideology, crime and criminal justice. A symposium in honour of Sir Leon Radzinowicz (A. Bottoms y M. Tonry eds.). Cullompton: Willan.
  • Goodman, L.A. 2002. «Latent class analysis: the empirical study of latent types, latent variables, and latent structures». Pp. 3-55 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Hagenaars, J.A. 1990. Categorical longitudinal data: log-linear panel, trend, and cohort. Newbury Park, Ca.: Sage.
  • Harrendorf, S. 2011. «How to measure punitiveness in global perspective: what can be learned from international survey data». Pp. 125-148 en Punitivity. International developments, 1 Punitiveness – a global phenomenon? (H. Kury y E. Shea eds.). Bochum: Universitätsverlag Dr. Brockmeyer.
  • Van der Heijden, P.G.M., L.A. van der Ark y A. Mooijaart. 2002. «Some examples of latent budget analysis and its extensions». Pp. 107-136 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Heinen, T. 1996. Latent class and discrete latent trait models. Similarities and differences. Thousand Oaks, Ca. [etc.]: Sage.
  • Kaplan, D. 2009. Structural equation modeling. Foundations and extensions, 2.ª ed. Los Angeles, Ca.: Sage.
  • Keil, T.J. y G.F. Vito. 1991. «Fear of crime and attitudes toward capital punishment: a structural equations model». Justice Quarterly, 8, 447-464.
  • Kline, R.B. 2005. Principles and practice of structural equation modeling, 2.ª ed. New York y London: The Guilford Press.
  • Kruttschnitt, C. y R. Macmillan. 2006. «The violent victimization of women. A life course perspective». Pp. 139-170 en Gender and crime. Patterns of victimization and offending (K. Heimer y C. Kruttschnitt eds.). New York y London: New York University Press.
  • Kuhn, A. 1993. «Attitudes towards punishment». Pp. 271-288 en Understanding crime experiences of crime and crime control (A. Alvazzi del Frate et al. eds.). Roma: UNICRI.
  • Kuhn, A. 2002. «Public and judicial attitudes to punishment in Switzerland». Pp. 115-127 en Changing attitudes to punishment. Public opinion, crime and justice (J.V. Roberts y M. Hough eds.). Cullompton: Willan Publishing.
  • Kurki, L. 2001. «International standards for sentencing and punishment». Pp. 333-374 en Sentencing and sanctions in Western countries (M. Tonry y R.S. Frase eds.). Oxford y New York: Oxford University Press.
  • Kury, H. y J. Obergfell-Fuchs. 2008. «Methodological problems in measuring attitudes to punishment (punitivity)». Pp. 277-302 en Fear of crime – Punitivity. New developments in theory and research (H. Kury ed.). Bochum: Universitätsverlag Dr. N. Brockmeyer.
  • Kury, H. y E. Putkaradze. 2009. «Attitudes to punishment in Georgia. Results from a student survey». Ponencia presentada al Congreso Anual de la European Society of Criminology. Inédito.
  • Kury, H., J. Obergfell-Fuchs y M. Würger. 2002. Strafeinstellungen. Ein Vergleich zwischen Ostund Westdeutschland. Freiburg i.Br.: MPI.
  • Kury, H., J. Obergfell-Fuchs y U. Smartt. 2002. «The evolution of public attitudes to punishment in Western and Eastern Europe». Pp. 93-114 en Changing attitudes to punishment. Public opinion, crime and justice (J.V. Roberts y M. Hough eds.). Cullompton: Willan Publishing.
  • Kury, H., H. Kania y J. Obergfell-Fuchs. 2004. «Worüber sprechen wir, wenn wir über Punitivität sprechen? Versuch einer konzeptionellen und empirischen Begriffsbestimmung». Kriminologisches Journal, 36, 51-88.
  • Kutateladze, B. 2011. «Measuring State punitiveness in the United States». Pp. 151-179 en Punitivity. International developments, 1 Punitiveness – a global phenomenon? (H. Kury y E. Shea eds.). Bochum: Universitätsverlag Dr. Brockmeyer.
  • Langeheime, R., J. Pannekoek y F. van de Pol. 1996. «Bootstrapping goodness-of-fit measures in categorical data analysis». Sociological Methods and Research, 24, 492- 516.
  • Mayhew, P. y J. van Kesteren. 2002. «Cross-national attitudes to punishment». Pp. 63-92 en Changing attitudes to punishment. Public opinion, crime and justice (J.V. Roberts y M. Hough eds.). Cullompton: Willan Publishing.
  • McCutcheon, A.L. 1987. Latent class analysis. Newbury Park, Ca. [etc.]: Sage. —2002. «Basic concepts and procedures in singleand multiple-group latent class analysis». Pp. 56-85 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • McCutcheon, A.L. y J.A. Hagenaars. 1997. «Comparative social research with multisample latent class models». Pp. 266-277 en Applications of latent trait and latent class models in the social sciences (J. Rost y R. Langeheine eds.). Münster [etc.]: Waxman.
  • McCutcheon, A.L. y C. Mills. 1998. «Categorical data analysis: log-linear and latent class models». Pp. 71-94 en Research strategies in the social sciences. A guide to new approaches (E. Scarbrough y E. Tanenbaum eds.). Oxford: Oxford University Press.
  • Long, J.S. 1997. Regression models for categorical and limited dependent variables. Thousand Oaks, Ca. [etc.]: Sage.
  • Powers, D.A. y Y. Xie. 2000. Statistical methods for categorical data analysis. San Diego, Ca. [etc.]: Academic Press.
  • Rabe-Hesketh, S. y A. Skrondal. 2001. «Parameterization of multivariate random effects models for categorical data». Biometrics, 57, 1256-1264.
  • Rabe-Hesketh, S., A. Skrondal y A. Pickles. 2004a. GLLAMM Manual. Berkeley, Ca.: University of California. Accesible en <http://www.bepress.com/ucbbiostat/paper160>.
  • Rabe-Hesketh, S. «Generalized multilevel structural equation modeling». Psychometrika, 69, 167- 190.
  • Reeve, B.B. y L.C. Mâsse. 2004. «Item response theory modeling of questionnaire evaluation». Pp. 247-273 en Methods for testing and evaluating survey questionnaires (S. Presser et al. eds.). Hoboken, NJ: John Wiley and sons.
  • Roberts, C. 2010. «Measuring social attitudes». Pp. 194-214 en Social measurement through social surveys. An applied approach (M. Bulmer et al. eds.). Farnham y Burlington, VT: Ashgate.
  • Rudas, T. 2002. «A latent class approach to measuring the fit of a statistical model». Pp. 345-365 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Sacco, P., K.K. Bucholz, E.L. Spitznagel. 2009. «Alcohol use among older adults in the National Epidemiologic Survey on alcohol and related conditions: a latent class analysis». Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 70, 829-838.
  • Serrano Maíllo, A. 2006. «Punitivität und Gesetzgebung: Die Situation in Spanien». Pp. 245-252 en Kriminalität und Kriminalprävention in Ländern des Umbruchs (H. Kury y E. Karimov eds.). Bochum: Universitätsverlag Dr. N. Brockmeyer.
  • Serrano Maíllo, A. y H. Kury. 2008. «Insecurity feelings and punitivity: relationship in a national sample of adolescents and young adults in Spain». Pp. 321-348 en Fear of crime – Punitivity. New developments in theory and research (H. Kury ed.). Bochum: Universitätsverlag Dr. N. Brockmeyer.
  • Serrano Maíllo, A. y A. Serrano Gómez. 2009. «El aumento de la punitividad a nivel legislativo en España». Pp. 293-316 en Estudios sobre punitividad y victimación (H. Kury y A. Serrano Maíllo eds.). Madrid: Dykinson.
  • Skrondal, A. y S. Rabe-Hesketh. 2004. Generalized latent variable modeling. Multilevel, longitudinal, and structural equation models. Boca Raton, FL [etc.]: Chapman and Hall/CRC.
  • Skrondal, A. 2007. «Latent variable modelling: a survey». Scandinavian Journal of Statistics, 34, 712-745.
  • Stalans, L.J. 2002. «Measuring attitudes to sentencing». Pp. 15-32 en Changing attitudes to punishment. Public opinion, crime and justice (J.V. Roberts y M. Hough eds.). Cullompton: Willan Publishing.
  • Timberlake, T.S. 2008. «A latent class analysis of nicotine-dependence criteria and use of alternate tobacco». Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 69, 709-717.
  • Tonry, M. y D.P. Farrington. 2005. «Punishment and crime across space and time». Crime and Justice, 33 – Crime and punishment in Western countries, 1980-1999, 1-39.
  • Uebersax, J. 1993. «Dimension reduction and latent class analysis. A simple method for interpretation of latent class analysis parameters, with possible implications for factor analysis of dichotomous and ordered-category measures». Ponencia presentada al Congreso Anual de la Classification Society of North America. Inédito.
  • Uebersax, J. «Analysis of student problem behaviors with latent trait, latent class, and related probit mixture models». Pp. 188-195 Applications of latent trait and latent class models in the social Sciences (J. Rost y R. Langeheine eds.). New York: Waxman.
  • Uebersax, J. «Probit latent class analysis with dichotomous or ordered category measures: conditional independence/dependence models». Applied Psychological Measurement, 23, 283-297.
  • Uebersax, J. A practical guide to conditional dependence in latent class analysis, última versión. Accesible en <http://www.john-uebersax.com/stat/condep.htm>.
  • Uebersax, J. y W.M. Grove. 1990. «Latent class analysis of diagnostic agreement». Statistics in Medicine, 9, 559-572.
  • Varona Gómez, D. 2008. «Ciudadanos y actitudes punitivas: un estudio piloto de población universitaria española». Revista Española de Investigación Criminológica, 6-1, 1- 38.
  • Vaughn, M.G., M. DeLisi, K.M. Beaver y J.P. Wright. 2009. «Identifying latent classes of behavioral risk based on early childhood manifestations of self-control». Youth Violence and Juvenile Justice, 7, 16-31.
  • Vermunt, J.K. 1997a. Log-linear models for event histories. Thousand Oaks, Ca. [etc.]: Sage.
  • Vermunt, J.K.. LEM: a general program for the analysis of categorical data. Tilburg: Department of Methodology and Statistics, Tilburg University.
  • Vermunt, J.K. «A general class of non-parametric models for ordinal categorical data». Sociological Methodology, 29, 187-223.
  • Vermunt, J.K. «Applications of latent class analysis in social science research». Lecture Notes in Artificial Intelligence, 2711, 22-36.
  • Vermunt, J.K. y J. Magidson. 2002. «Latent class cluster analysis». Pp. 89-106 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Vermunt, J.K.. «Latent class models for classification». Computational Statistics and Data Analysis, 41, 531-537.
  • Vermunt, J.K. 2007. «Latent class analysis with sampling weights. A maximum likelihood approach». Sociological Methods and Research, 36, 87-111.
  • Vermunt, J.K., J.R. van Ginkel, L.A. van der Ark y K. Sijtsma. 2008. «Multiple imputation of incomplete categorical data using latent class analysis». Sociological Methodology, 33, 369-297.
  • Viki, G.T. y G. Bohner. 2009. «Achieving accurate assessment of attitudes toward the criminal justice system: methodological issues». Pp. 96-119 en Public opinion and criminal justice (J. Wood y T. Gannon eds.). Cullompton: Willan.
  • Winship, C., R.D. Mare y J.R. Warren. 2002. «Latent class models for contingency tables with missing data». Pp. 408-432 en Applied latent class analysis (J.A. Hagenaars y A.L. McCutcheon eds.). Cambridge [etc.]: Cambridge University Press.
  • Yang, X., J. Shaftel, D. Glasnapp y J. Poggio. 2005. «Qualitative or quantitative differences? Latent class analysis of mathematical ability for special education students». Journal of Special Education, 38, 194-207.
  • Zugaldía Espinar, J.M. 2006. «Contrarreforma penal (el annus horribilis de 2003) y el anteproyecto de reforma del código penal de 2006». Pp. 1347-1382 en Derecho penal y Criminología como fundamento de la Política criminal. Estudios en homenaje al Profesor Alfonso Serrano Gómez (F. Bueno et al. directores). Madrid: Dykinson.