Estrategias de enseñanza de la Química en la formación inicial del Profesorado Universitario

  1. Galiano, José Eduardo 1
  2. Sevillano García, María Luisa 2
  1. 1 Universidad Nacional de Santiago del Estero
    info

    Universidad Nacional de Santiago del Estero

    Ciudad de Santiago del Estero, Argentina

    ROR https://ror.org/01v9p7c03

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Zeitschrift:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Datum der Publikation: 2015

Titel der Ausgabe: Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial

Ausgabe: 33

Nummer: 1

Seiten: 215-234

Art: Artikel

DOI: 10.6018/J/222571 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Zusammenfassung

The purpose of this paper is to present the results of a piece of research regarding the use of strategies to teach chemistry on the part of the lecturers in charge of the teacher training degree in Argentina, since the graduates will teach in secondary schools where how to teach and foster students’ interest in chemistry reveal themselves as crucial aspects. To this end, we analyzed the study plan in chemistry teacher training at the National University of Santiago del Estero, university hierarchies, title, and training of the teachers. We interviewed in depth 18 chemistry lecturers and analyzed both the conception of learning strategies and how they were used: type, frequency, relationship to quality education, and the relationships between students and strategies and use of strategies and resources. The results show the lack of teachers’ skills regarding the education process and, therefore, regarding the conceptualization of strategies—although they recognize they use them. The master class and its different variants is the most widely chosen strategy and, consequently, the blackboard is the most used resource. This shows the persistence of traditional teaching models. The predisposition of teachers to incorporate strategies to ensure quality education is remarkable, especially considering the responsibility they have towards the students they are training. The lecturers justify their deficient use of certain strategies by referring to reasons such as the demanding nature of training programs, their lack of skills, institutional practices, refusal to innovation, system exigency related to research, graduate studies, etc.

Bibliographische Referenzen

  • Gabel, D. (1999) Improving teaching and learning through chemistry education research: A look to the future. Journal of Chemical Education, 76(4), 548-554.
  • Galagovsky, L. (2005) La enseñanza de la química pre-universitaria ¿qué enseñar, cómo, cuánto, para quiénes?. Química Viva, Nº 1 año 4, 8-22. Recuperado el 15 de marzo, 2011 de www.quimicaviva.qb.fcen.uba.ar
  • Gimeno Sacristan, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata IZQUIERDO, M. (2004) Un nuevo enfoque de la enseñanza de la química: contextualizar y modelizar. The Journal of the Argentine Chemical Society, Vol. 92 Nº 4/6, 115-136.
  • Johnstone, A. H. (1993) The development of chemistry teaching. Journal of Chemical Education, 70(9), 701-705.
  • MECYT (2007). Mejorar la enseñanza de las ciencias y la matemática: una prioridad nacional. Informe y recomendaciones de la Comisión Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de las Ciencias Naturales y la Matemática. Buenos Aires. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
  • ME, INFOD, SPU (2010). Proyecto de mejora para la formación inicial de profesores para el nivel secundario. Áreas: biología, física, matemática y química. Buenos Aires. Ministerio de Educación de la Nación Argentina, Instituto Nacional de Formación Docente, Secretaría de Políticas Universitarias.
  • MONEREO, C. (Coord.) (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona. Grao.
  • Murillo Torrecilla, F. J. (2006) Panorámica General de las aportaciones innovadoras. En Robalino, M. y Corner, A. (Coords.) Modelos Innovadores en la Formación Inicial Docente. Santiago de Chile. UNESCO/OREALC, 19-47. Recuperado el 8 de junio, 2001 de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001465/146544s.pdf.
  • Pogré, P. (2004). Los temas en cuestión. En Flores Arévalo, I. (Ed.), ¿Cómo estamos formando los maestros en América Latina?. Lima. UNESCO/OREALC – PROEDUCA/GTZ, 120.
  • Pozo, J. y Gómez, M. (1998) Aprender y Enseñar Ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Madrid. Morata.
  • Sánchez Blanco, G. y Valcárcel Pérez, M. V. (1993). Diseño de unidades didácticas en el área de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 11(1), 33 - 44.
  • Sevillano García, M.L. (2005) Estrategias Innovadoras para una Enseñanza de Calidad. Madrid. Pearson.
  • Sevillano Garcia, M. L. (2007) (Coord.) Investigar para innovar en la enseñanza. Madrid. Pearson.
  • Sevillano Garcia, M. L. (2009) Competencias para el uso de herramientas virtuales en la vida, el trabajo y formación permanentes. Madrid. Pearson
  • SEVILLANO GARCÍA, M. L. y QUICIOS GARCÍA, M. (2012) Indicadores del uso de competencias informáticas entre estudiantes universitarios. Implicaciones formativas y sociales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24 (1), 180
  • Stocklmayer, S. y Gilbert, J. (2002) Informal Chemical Education. En GILBERT, J.; DE JONG, O.; JUSTI, R.; TREAGUST, D.;VAN DRIEL, J. (Eds.) Chemical Education: Towards Research-based Practice. The Netherlands. Kluwer Academic Publishers, 143-164.
  • UNSE. (1996) Estatuto. (Capítulos VII y IX). Santiago del Estero. Universidad Nacional de Santiago del Estero. Recuperado el 24 de setiembre, 2010 en http://www.unse.edu.ar/index.php/estatutos-y-reglamentos.html