Estructura factorial del cuestionario de percepción de estilos de crianza CRPBIAbreviado
- Rosa M. Valiente 1
- Ana Magaz 1
- Paloma Chorot 1
- Bonifacio Sandín 1
- 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia, España
ISSN: 2340-8340
Year of publication: 2016
Issue Title: Monográfico sobre avances en evaluación y diagnóstico psicológico en niños y adolescentes
Volume: 3
Issue: 2
Pages: 69-78
Type: Article
More publications in: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes
Abstract
Factor structure of the Child’s Report of Parental Behavior Inventory–Abbreviated (CRPBI-A). The aim of this work was to present the factor structure of a Spanish reduced 29-item version of the Child’s Report of Parental Behavior Inventory (CRPBI). The CRPBI is a 52-item self-report questionnaire designed to assess perceived parental behavior in children and adolescents. It was applied to a large sample of children ranging in age from 9 to 12 years old. The 29-item abbreviated form of the questionnaire (CRPBI-A) consists of six scales assessing the following 6 child-rearing styles: communicative, hostile/rejection, controlling, permissive, overprotective, and negligent. Exploratory and confirmatory factor analyses support the factorial validity of the CRPBI-A, and indicate that the best fit correspond to the model of six correlated factors, which represent the 6 scales of parental behavior styles. Similar results were found for ratings about father and mother behaviors. Data also provided support for reliability of the proposed scales. We suggest that the CRPBI-A is an appropriate multidimensional instrument for assessing parenting styles in research and clinical settings
Bibliographic References
- Bentler, P. M. (2005). EQS Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.
- Carrasco, M. A., del Barrio, M. V., & Holgado, F. P. (2007). Análisis de la estructura del cuestionario de comportamiento parental para niños (CRPBI) en población española. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(24), 95-120.
- Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research, 3(2), 245-276. doi:10.1207/s15327906mbr0102_10.
- Dallaire, D., Pineda, A., Cole, D., Ciesla, J., Jacquez, F., LaGrange, B., & Bruce, A. (2006). Relation of positive and negative Parenting to children’s depressive symptoms. Journal of Clinical and Adolescent Psychology, 35(1), 313-322. doi:10.1207/s15374424jccp3502_15
- Forehand, R., & Long, N. (2010). Parenting the strong-willed child. New York: McGraw-Hill.
- Gorsuch, R. (1983). Factor analysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Iglesias, B., & Romero, E. (2009). Estilos parentales percibidos, psicopatología y personalidad en la adolescencia. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(2), 63-77.
- Magaz, A., Chorot, P., Sandín, B., Santed, M. A., & Valiente, R. M. (2011). Estilos de apego y acoso entre iguales (bullying) en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16(3), 207-221.
- Méndez, X., Orgilés, M., & Espada, J. P. (2008). Ansiedad por separación: Psicopatología, evaluación y tratamiento. Madrid: Pirámide.
- Mendoza, B., Pedroza, F. J., & Martínez, K. I. (2014). Prácticas de crianza positiva: Entrenamiento a padres para reducir bullying. Acta de Investigación Psicológica, 4(3), 1793-1808.
- Muris, P. (2007). Normal and abnormal fear and anxiety in children and adolescents. Amsterdam: Elsevier.
- O’Connor, B. P. (2000). SPSS and SAS programs for determining the number of components using parallel analysis and Velicer’s MAP test. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, 32(1), 396-402.
- Repetti, L. R., Taylor, E. S., & Seeman, T. E. (2002). Risk families: Family social environments and the mental and physical health of offspring. Psychological Bulletin, 128(3), 330-366. doi:10.1037//0033-2909.128.2.330
- Rodríguez, M. A., del Barrio, V., & Carrasco, M. A. (2009). Consistencia interparental y su relación con la agresión y la sintomatología depresiva en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(1), 61-62.
- Sandín, B. (1997). Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescentes. Madrid: Dykinson.
- Sandín, B., Chorot, P., Santed, M. A., & Valiente, R. M. (2002). Análisis factorial confirmatorio del Índice de Sensibilidad a la Ansiedad para Niños. Psicothema, 14(2), 333-339.
- Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., & Santed, M. A. (1998). Frecuencia e intensidad de los miedos en los niños: Datos normativos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3(1), 15-25.
- Sandín, B., Chorot, P., & Valiente, R. M. (2016). TCC de los trastornos de ansiedad: Innovaciones en niños y adolescentes. Madrid: Klinik.
- Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., & Lostao, L. (2009). Validación española del cuestionario de preocupación PSWQ: Estructura factorial y propiedades psicométricas. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(2), 107-122.
- Sandín, B., Valiente, R. M., Chorot, P., Santed, M. A., & Sánchez-Arribas, C. (1999). Escala de Ansiedad Social para Niños-Revisada (SASC-R): Fiabilidad, validez y datos normativos. Análisis y Modificación de Conducta, 25(104), 827-847.
- Samper, P., Cortés, M. T., Mestre, V., Nácher, M. J., & Tur, A. M. (2006). Adaptación del Child’s Report of Parent Behavior Inventory a población española. Psicothema, 18(2), 263-271.
- Schaefer, E. S. (1965). Children’s reports of parental behavior: An Inventory. Child Development, 36(2), 413-424.
- Thurstone, L. L. (1947). Multiple factor analysis. Chicago: University of Chicago Press.
- Van der Put, C. E., Assink, M., & Stams, G. J. (2016). Predicting relapse of problematic child-rearing situations. Children and Youth Services Review, 61(2), 288-295. doi:10.1016/j.childyouth.2016.01.002