Evaluación del bullying como victimizaciónEstructura, fiabilidad y validez del Cuestionario de Acoso entre Iguales (CAI)

  1. Magaz, Ana M. 1
  2. Chorot, Paloma 2
  3. Santed, Miguel A. 2
  4. Valiente, Rosa M. 2
  5. Sandín, Bonifacio 2
  1. 1 Hospital General Universitario Gregorio Marañón
    info

    Hospital General Universitario Gregorio Marañón

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/0111es613

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Madrid, España
Journal:
Revista de psicopatología y psicología clínica

ISSN: 1136-5420

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 77-95

Type: Article

DOI: 10.5944/RPPC.VOL.21.NUM.2.2016.16990 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de psicopatología y psicología clínica

Sustainable development goals

Abstract

The aim of the present study was to provide preliminary evidence concerning validation of the Cuestionario de Acoso entre Iguales (CAI) [Peer Bullying Questionnaire] (Magaz, Chorot, Sandín, Santed, & Valiente, 2011). We examined the factor structure, reliability and convergent and discriminant validity of the Conductas de Acoso (CAI-CA) scale [Bullying Behaviors] in a sample of school-aged children and adolescents. Exploratory and confirmatory factor analyses provided support for a structure of seven uncorrelated factors which correspond to the following kinds of bullying: physical aggression, verbal aggression, direct social exclusion, indirect social exclusion, threats, cyberbullying, and aggression based on physical objects. Results provide support for factorial validity, internal consistency, and convergent and discriminant validity of the questionnaire. Data suggest that the CAI-CA is an appropriate assessment instrument of bullying victimization that may be a suitable tool for research and clinical purposes.

Bibliographic References

  • Ahmad, Y., & Smith, P. K. (1990). Behavioural measures: Bullying in schools. Newsletter of Association for Child Psychology and Psychiatry, 12, 26-27.
  • Avilés, J. M. (1999). CIMEI. Cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales. Valladolid: Autor.
  • Avilés, J. M. (2010). Cibullquest. Cuestionario de ciberbullying. Valladolid: Autor.
  • Benítez, J. L., Fernández, M., y Berbén, A.B.G. (2005). Conocimiento y actitud del maltrato entre alumnos (Bullying) de los futuros docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista de Enseñanza Universitaria, 26.
  • Bentler, P. M. (1995). EQS Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.
  • Boulton, M. J. (1997). Teacher’s views on bullying: Defi nitions, attitudes and ability to COPE. British Journal of Educational Psychology, 67 (2), 223-233.
  • Buelga, S., Cava M. J., y Musitu G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de internet. Psicothema, 22 (4), 784-789.
  • Carbonell, J. L. (1999). Programa para el desarrollo de la convivencia y la prevención de la violencia escolar. Madrid: Dirección Provincial del Ministerio de Educación y Cultura.
  • Catell, R. B. (1966). The screen test for the number of factors. Multivariate Behavioural Research, 3, 245-246.
  • Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R., y Martín, G. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia, Vol. 1: La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Fu, Q., Land, K. C., & Lamb, V. L. (2013). Bullying victimization, socioeconomic status and behavioral characteristics of 12th graders in the United States, 1989 to 2009: Repetitive trends and persistent risk differentials. Child Indicators Research, 6 (1), 1-21.
  • Funk, W. (1997). Violencia escolar en Alemania: estado de la cuestión. Revista de Educación, 313, 53-78.
  • Garaigordobil, M. (2014). Programa de intervención para prevenir y reducir el ciberbullying. Madrid: Pirámide.
  • Genta, M. L., Smithe, P. K. Ortega, R., Brighi, A., Guarini, A., Thompson, F., & Calmaestra, J. (2012). Comparative aspects of cyberbullying in Italy, England and Spain: Findings from a DAPHNE Project. In Q. Li, D. Cross, & P. K. Smith (Eds.), Cyberbullying in the global playground: research from international perspectives (pp. 15-31). Chichester: John Wiley and Sons.
  • Genta, M. L., Menesini, E., Fonzi, A., Costabile, A., & Smith, P. (1996). Bullies and victims in schools in Central and Southern Italy. European Journal of Psychology of Education, 11 (1), 97-110.
  • Gorsuch, R. (1983). Factor analysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Hansen, T. B., Steenberg, L. M., Palic, S., & Elklit, A. (2012). A review of psychological factors related to bullying victimization in schools. Aggression and Violent Behavior, 17(4), 383-387.
  • Hazler, R. J., Miller, D. L., Carney, J. V., & Green, S. (2001). Adult recognition of school bullying situations. Educational Research, 43 (2), 133-146.
  • Kokoulina, E., y Martínez, R. F. (2014). Maltrato físico y emocional durante la infancia y conducta suicida en el adulto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 19, 93-103.
  • Magaz, A. (2012). El maltrato entre iguales (bullying): Epidemiología y características psicológicas y sociodemográfi cas. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia (no publicada).
  • Magaz, A. M., Chorot, P., Sandín, B., Santed, M. A., y Valiente, R. M. (2011). Estilos de apego y acoso entre iguales (bullying) en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16, 207-221.
  • Mynard, H., & Joseph, S. (2000). Development of the Multidimensional Peer-Victimization Scale. Aggressive Behaviour, 26, 169-178.
  • Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla. R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). “Bullying behaviours among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment”. Journal of the American Medical Association, 285, 2094-2100.
  • Olweus, D. (1973). Hakkycklingar och översittare. Forskning om skolmobbning. Estocolmo: Almqvist & Wicksell.
  • Olweus, D. (1986). Mobbning -vad vi vet och vad vi kan göra. Estocolmo: Liber.
  • Olweus, D. (1996). The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire. Bergen (Norway): Mimeo.
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
  • Ortega, R. (1998). Trabajo con víctimas, agresores y espectadores de la violencia. La convivencia escolar: Qué es y cómo abordarla. Sevilla: Conserjería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía.
  • Ortega, R., Mora, J., y Mora-Merchán, J. A. (1995). Cuestionario sobre intimidación y maltrato entre iguales. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Piñuel, I., y Oñate, A. (2006). AVE. Acoso y violencia escolar. Madrid: TEA.
  • Quiceno, J. M., Mateus, J., Cardenas, M., Villareal, D., y Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, resiliencia e ideación suicida en adolescentes víctimas de abuso sexual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18, 107-117.
  • Rigby, K. (1997). What children tell us about bullying in schools? Children Australia, 22, 28-34.
  • Rodríguez, M. A., Del Barrio, M. V., y Carrasco, M. A. (2013). Agresión física y verbal en hijos de familias monoparentales divorciadas y biparentales: El efecto moderador del sexo de los hijos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18(2), 119-127.
  • Sandín, B. (1997). Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescentes. Madrid: Dykinson.
  • Sandín, B. (2003). Diagnóstico de los trastornos de ansiedad: Manual para la ADIS-IV: C/P. Madrid: Klinik.
  • Sandín, B., y Chorot, P. (2003). Cuestionario de Afrontamiento del Estrés (CAE): Desarrollo y validación preliminar. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8, 39-53.
  • Sandín, B., Chorot, P., y Valiente, R. M. (2016). TCC de los trastornos de ansiedad: Innovaciones en niños y adolescentes. Madrid: Klinik.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., & Chorpita, B. F. (2010). Development of a 30-ítem version of the Revised Child Anxie ty and Depression Scale. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 15, 165-178.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., y Santed, M. A. (1998). Frecuencia e intensidad de los miedos en los niños: Datos normativos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3, 15-25.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., Santed, M. A., Olmedo, M., Pineda, D., y Campagne, D. (2013). Construcción y validación preliminar de la Escala Multidimensional de Sensibilidad al Asco (EMA). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18, 1-18
  • Sandín, B., Valiente, R. M., y Chorot, P. (2009). RCADS: Evaluación de los síntomas de los trastornos de ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14, 193-206.
  • Silverman, W. K., Albano, A. M., y Sandín, B. (2003). Entrevista para el Diagnóstico de los Trastornos de Ansiedad en Niños (ADIS-IV: C): Entrevista para el niño. Madrid: Klinik.
  • Silverman, W. K., Albano, A. M., y Sandín, B. (2003). Entrevista para el Diagnóstico de los Trastornos de Ansiedad en Niños (ADIS-IV: P): Entrevista para los padres. Madrid: Klinik.
  • Shakeshaft, C., Barber, E., Hergenrother, M. A., Johnson, Y. M., Mandel, L. S., & Sawyer, J. (1995). Peer harassment in schools. Journal for a just and Caring Education, 1, 30-44.
  • Slonje, R., Smith, P. K., & Frisén, A. (2013). The nature of cyberbullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29(1), 26-32.
  • Smith, P. K., & Sharp, S. (1994). School bullying: insights and perspectives. Londres: Routledge.
  • Solberg, M., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behaviour, 29, 239-268.
  • Sullivan, K., Cleary, M., & Sullivan, G. (2003). Bullying en la enseñanza secundaria. El acoso escolar cómo se presenta y cómo afrontarlo. Qué sabemos sobre el acoso escolar en la enseñanza secundaria. Madrid: Ediciones CEAC.
  • Thurstone, L. L. (1947). Multiple-factor analysis. Chicago: University. Chicago Press.
  • Undheim, A. M., & Sund, A. M. (2010). Prevalence of bullying and aggressive behavior and their relationship to mental health problems among 12 to 15-year-old Norwegian adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 19, 803-811.
  • Valiente, R. M., Sandín, B., y Chorot, P. (2002). Miedos comunes en niños y adolescentes: Relación con la sensibilidad a la ansiedad, el rasgo de ansiedad, la afectividad negativa y la depresión. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 7, 61-70.
  • Valiente, R. M., Sandín, B., y Chorot, P. (2002). Miedos comunes en niños y adolescentes: Su relación con la sensibilidad a la ansiedad y otras emociones negativas. Psiquis, 23, 217-225.
  • Valiente, R. M., Sandín, B., y Chorot, P. (2003). Miedos en la infancia y la adolescencia. Madrid: Editorial UNED.
  • Valiente, R. M., Sandín, B., Chorot, P., y Tabar, A. (2002). Diferencias sexuales en la prevalencia e intensidad de los miedos durante la infancia y la adolescencia: Datos basados en el FSSC-R. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 7, 103-113.
  • Valiente, R. M., Sandín, B., Chorot, P., y Tabar, A. (2003). Diferencias según la edad en la prevalencia e intensidad de los miedos durante la infancia y la adolescencia: Datos basados en el FSSC-R. Psicothema, 15, 414-419.