Caracterización de buenas prácticas y necesidades de mejora en los servicios de orientación para el empleo

  1. Suárez-Ortega, Magdalena 1
  2. Sánchez-García, María Fe 2
  3. García-García, María del Carmen 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Volum: 27

Número: 3

Pàgines: 43-60

Tipus: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.27.NUM.3.2016.18799 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This study aims to identify needs and experiences/factors that characterize good practices in the employment services, developing in two phases respectively. For this, a mixed study was carried out, applying a questionnaire to 214 users of various services located in the Region of Andalusia. 25 of them were also interviewed. For the analysis of the data, the content analysis was used by the elaboration of a category system, supported by the SWOT technique and the triangulation. The results indicate the existence of needs related to insufficient infrastructure in services, time and opening hour limitations, and excessive bureaucracy, as well as insufficient provision of information and poor career guidance skills. We also identified good practices associated with actions to improve self-knowledge and to strengthen self-esteem and decision-making as well as actions to optimize networking and to develop job-searching strategies. Triangulation enabled us to identify strong and weak points and to reach the conclusion that a more integrated model is needed for such services with a network of resources to facilitate adequate follow-up of guidance actions. It is also necessary to strengthen the good practices adopted and to make greater efforts to adapt better to users’ needs and characteristics. 

Informació de finançament

Este trabajo aporta resultados parciales del proyecto La orientación del proyecto vital y profesional en la edad adulta: análisis de necesidades, valoración de servicios para el empleo e identificación de buenas prácticas(2011-2013). Plan Nacional I+D+I, EDU2010-21873-C03-01, coordinado por M. T. Padilla-Carmona (U.de Sevilla).

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Aneas, A., Donoso, T., Estudio sobre los procesos de integración laboral de los inmigrantes (2008) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 19 (1), pp. 51-60
  • Álvarez Pérez, P.R., López Aguilar, D., Centralidad del trabajo y estabilidad del proyecto profesional y vital (2012) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 23 (1), pp. 13-25
  • Brinkmann, S., Interviewing and the production of the conversational self (2011) Qualitative Inquiry and Global Crisis, pp. 56-75. , N. K. Denziny M. D. Giardina (Eds.),. Walnut Creek, CA: Left Cost
  • Bobby, C.L., The evolution of specialties in the CACREP Standards: CACREP's role in unifying the profession (2013) Journal of Counseling and Development, 91 (1), pp. 35-43
  • Carrero Planes, V., Soriano Miras, R.M., Trinidad Requena, A., (2012) Teoría Fundamentada. El Desarrollo de Teoría Desde la Generación Conceptual, , Madrid: CIS
  • Mejorando las políticas y sistemas de orientación continua (2006) El Uso de Herramientas de Referencia Comunes en Europa, , CEDEFOP. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, European Centre for the Development of Vocational Training
  • Professionalising career guidance (2009) Practitioner Competences and Qualification Routes in Europe, , CEDEFOP. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, European Centre for the Development of Vocational Training
  • Chisvert Tarazona, M.C., Revisión del desarrollo de la orientación sociolaboral como política activa de empleo (2014) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 25 (1), pp. 8-24
  • (2004) Proyecto de Resolución del Consejo Y de Los Representantes de Los Gobiernos de Los Estudios Miembros, Sobre El Fortalecimiento de Las Políticas, Sistemas Y Prácticas en Materia de Orientación Permanente en Europa, , Consejo de Europa. Consejo de la Unión Europea (18 de mayo de 2004) 8448/04, EDUC89SOC179
  • Council resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies (2008) Youth and Culture Bruselas: Consejo de Europa de 21 de Noviembre de 2008., , Consejo de Europa. 2905th Education
  • (2013) Recomendación del Consejo de 22 de Abril de 2013 Sobre El Establecimiento de la Garantía Juvenil (2013/C 120/01), , Consejo de Europa. Diario Oficial de la Unión Europea, 24-04-2013
  • Creeswell, J.W., Controversies in mixed methods research (269-284) (2011) Handbook of Qualitative Research, , N. K. Denzin & Y. Lincoln, California, Thousand Oaks, SAGE Publications, In
  • Davies, B., Gannon, S., (2006) Doing Collective Biography: Investigating the Production of Subjectivity, , New York, NY: Open University Press
  • De La Fuente, R., González-Castro, J.L., Empleo, formación e inserción de colectivos en riesgo de exclusión (2009) Bordón, 61, pp. 33-46. , Un reto social y económico para la empresa receptora
  • Denzin, N.K., Lincoln, Y., (2011) Handbook of Qualitative Research, , California, Thousand Oaks. SAGE Publications, In
  • (2007) Perfil Profesional Del/la Técnico/a de Orientación para El Empleo, , Dinamia. Madrid: FOREM (Documento interno
  • Fernández Garrido, J., Los retos de los servicios públicos de empleo: Una visión externa (2011) Trabajo, 24, pp. 101-124
  • Fernández Garrido, J., Navarro Aval, Y., Climent Rodríguez, J.A., Cuál es el papel de las políticas activas de mercado de trabajo en tiempos de crisis? (2013) Barataria, Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 15, pp. 95-109
  • Flick, U., Mixing methods, triangulation, and integrated research: Challenges for qualitative research in a world of crisis (2011) Qualitative Inquiry and Global Crisis, pp. 132-152. , N. K. Denzin y M. D. Giardina (Eds.), Walnut Creek, CA: Left Cost
  • Flores-Buils, R., Gil-Beltrán, J.M., Caballer-Miedes, A., Martínez-Martínez, M.A., La orientación vocacional a través de la revista española de Orientación y Psicopedagogía: Estudio cientimétrico (2012) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 23 (2), pp. 42-59
  • Del García Dujo, A., Martín, V., Perfil laboral y necesidades de formación en personas adultas en paro (30-45 años): Un estudio empírico (2004) Revista de Educación, 233, pp. 297-318
  • Guerrero, C., (2005) Orientación de Trabajadores Y Trabajadoras Ocupados: El Caso de la Región de Murcia., , IV Congreso de formación para el trabajo, Zaragoza, 9-11 de Noviembre
  • Splete, H.H., Hoppin, J.M., The career development facilitator project: Then and now (2013) The Career Development Quarterly, 61, pp. 77-82
  • Iriarte, C., Orientar para la vida a través de la orientación para la carrera (2004) Estudios Sobre Educación, 7, pp. 21-32
  • Jiménez Vivas, A., Un modelo creativo para la toma de decisiones en orientación profesional universitaria (2009) Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía E Educación, 17 (1-2), pp. 49-57
  • Krumboltz, J.D., The happenstance learning theory (2009) Journal of Career Assessment, 17, pp. 135-154
  • Krumboltz, J., Foley, P., Cotter, E., Applying the happenstance learning theory to involuntary career transitions (2013) The Career Development Quarterly, 61, pp. 15-25
  • Lent, R.W., Career-life preparedness: Revisiting career planning and adjustment in the new workplace (2013) The Career Development Quarterly, 61 (1), pp. 2-14
  • Lent, R.W., Brown, R.W., Career-life preparedness: Revisiting career planning and adjustment in the new workplace (2013) The Career Development Quarterly, 61, pp. 2-14
  • Lettmayt, C.F., Nehls, H., Working and ageing (2011) Guidance and Counseling for Mature Learners, , Luxembourg: Publications Office of the European Union
  • Lincoln, Y., Denzin, N., The seventh moment: Out of the past (2000) Hand Book of Qualitative Research, pp. 1047-1065. , N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), (2nd ed., ). London, UK. SAGE
  • Loiodice, I., Orientar a las personas adultas en una sociedad compleja (2012) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 23 (1), pp. 12-32
  • Manzanares Moya, A., Sistemas integrados de orientación. Una propuesta para la articulación de estructuras y servicios a nivel local (2013) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 24 (1), pp. 62-77
  • Melo-Silva, L.L., Lassance, M.C.P., Soares, D.H.P., A orientação profissional no contexto da educação e trabalho (2004) Revista Brasileira de Orientação Profissional, 5 (2), pp. 31-52
  • McCarthy, J., La dimensión de servicio público de la orientación (2016) Orientación Profesional, pp. 39-48. , A. Manzanares Moya y C. Sanz López (dir.), Fundamentos y estrategias. Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha, Wolters Kluwer
  • O'Connor, M.K., Netting, F.E., Thomas, M.L., Grounded theory managing the challenge for those facing institutional review board oversight (2008) Qualitative Inquiry, 14 (1), pp. 28-45
  • Orientación Profesional y políticas públicas (2004) Cómo Acortar Distancias, , OCDE. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • (2007) Activating the Unemployed: What Countries Do, en Employment Outlook, , OECD. Paris: OECD
  • (2004) Career Guidance a Handbook for Policy Makers, , OECD y European Commission. Paris: OrganisationforEconomic Co-operation and Development
  • Oliveira-Silva, L.C., Silva, A.P.S.S., Florescimento no trabalho: Interfaces com comportamentos de carreira (2015) Revista Brasileira de Orientação Profissional, 16 (2), pp. 197-205
  • (2009) Resolución Sobre la Formación Y El Desarrollo de Los Recursos Humanos, Conferencia Internacional del Trabajo, , OIT ., 88reunión. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo
  • Respuestas de Los Servicios Públicos de Empleo a la Crisis Económica, , OIT (2009b). Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo
  • Padilla-Carmona, M.T., Sánchez-García, M.F., Suárez-Ortega, M., La orientación del proyecto vital y profesional en la edad adulta: Análisis de necesidades, valoración de servicios para el empleo e identificación de buenas prácticas. (2012) Jornadas Presenciales de Seguimiento Científico-Técnico de Proyectos de Investigación, , Madrid, 17 de abril
  • Rodríguez Fernández, S., Suárez Ortega, M., Padilla Carmona, M.T., Chisvert Tarazona, M.J., Martínez García, I., (2012) Los Servicios de Orientación para El Empleo en Andalucía, pp. 18-20. , I Congreso Internacional e Interuniversitario de Orientación educativa y profesional. Málaga, de octubre
  • Sabirón, F., Epistemología de la educación (2013) Primer Congreso Internacional Formación de Profesionales de la Educación: Perspectivas Y Desafíos Emergentes, , Oaxaca, 11 de octubre
  • Salazar Pérez, M., Cannella, G.S., Using situational analysis for critical qualitative research purposes (2011) Qualitative Inquiry and Global Crisis, pp. 97-117. , N. K. Denzin y M. D. Giardina (Eds.),. Walnut Creek, CA: Left Cost
  • Sánchez García, M.F., (2013) Orientación Profesional Y Personal, , Madrid: UNED
  • Sanz López, C., Manzanares Moya, A., El modelo de orientación profesional en cuestión. Revisión de sus referentes teórico-prácticos (2016) Orientación Profesional. Fundamentos Y Estrategias, pp. 65-87. , A. Manzanares Moya y C. Sanz López (dir.),. Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha, Wolters Kluwer
  • Schiersmann, C., Estelt, B.J., Katsarov, J., Mulvey, R., Reid, H., Weber, P., (2012) Manual NICE para la Formación Académica de Profesionales de la Orientación Y Asesoramiento de la Carrera, , Puntos comunes de referencia. Heidelberg, Germany: Red para la Innovación en la Orientación y el Asesoramiento de la Carrera en Europa, Heidelberg University
  • (2012) Memoria de Actividades 2011-12 (Documento Interno), , Servicio Andaluz de Empleo. Junta de Andalucía
  • Suárez-Ortega, M., El proyecto profesional y de vida de mujeres adultas con escasa cualificación (2008) Un Reto para la Intervención Orientadora, , Sevilla: Mergablum. CARL, Junta de Andalucía
  • Suárez-Ortega, M., Performance, reflexibity and learning through biographical-narrative research (2013) Qualitative Inquiry, 19 (3), pp. 189-200
  • Tanggaard, L., The research interview as a dialogical context for the production of social life and personal narratives (2009) Qualitative Inquiry, 15, pp. 1498-1515
  • Taveira, M.C., Rodríguez Moreno, M.L., La gestión personal de la carrera y el papel de la orientación profesional (2010) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 21, pp. 335-345
  • Taylor, S.J., Bodgan, R., (1986) Introducción a Los Métodos Cualitativos de Investigación: la Búsqueda de Significados, , Barcelona. Paidós
  • Teddlie, Ch., Tashakkori, A., Mixed methods research: Contemporary Issues in anemerging field (2011) Handbook of Qualitative Research, pp. 285-300. , N. K. Denzin Y. Lincoln, California, ThousandOaks, SAGE Publications, In
  • Vuorinen, R., Watts, A.G., Políticas de orientación a lo largo de la vida: Una tarea en marcha (2011) Informe Sobre El Trabajo de la Red Europea Sobre Políticas de Orientación a Lo Largo de la Vida, , (Eds.). European Lifelong Guidance Network y Ministerio de Educación
  • Vuorinen, R., Watts, A.G., (2012) Guidance Policy Development: A European Resource Kit, , (Eds.). Saarijärvi, Finland: The European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN
  • Watts, A.G., Sultana, R.G., McCarthy, J., The involvement of the European Union in career guidance policy: A brief history (2010) International Journal for Educational and Vocational Guidance, 10 (2), pp. 89-107
  • Wong, S.C., Transformation of employment patterns and need for career services in Modern Singapur (2016) The Career Development Quarterly, 64, pp. 287-299