La visibilidad de las revistas científicas de educación en el entorno 2.0el uso de las redes sociales

  1. Marta Ruiz-Corbella
  2. Arturo Galán 1
  1. 1 Sociedad Española de Pedagogía.
Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2017

Issue Title: Aniversario de la revista Edetania

Issue: 50

Pages: 59-72

Type: Article

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

Access and dissemination of scientific journals radically changes with the irruption of ICT by enabling multiple channels of interaction between the researchers and any kind of publication. This reality demands editorial teams to learn how to position their journal on social media and achieve its visibility through the communication channels that are facilitated by this scenario 2.0. In this context this article proposes to check the use of social media by the scientific journals of education, as tools 2.0. We have reviewed the 120 journals incorporated in the area “Education & educational research” of the Journal Citation Reports of 2015. The website of each one of them has been accessed, identifying the used social media in order to disseminate their articles. Among the results Facebook, Twitter and LinkedIn are predominant, being indispensable to any scientific journal 2.0. Google + and Pinterest take the second place and, finally, YouTube assumes the new ways to completing the editing of an article (interviews, video article, etc.). As for blogs, it is incorporated as a priority in journals which are published by independent publishers. In sum, the important role that these tools assume in order to increase the visibility of these publications is evidenced. For this reason, they cannot be ignored.

Bibliographic References

  • Aguillo, I. F. (2014) “Políticas de información y publicación científica” en El Profesional de la Información, 23 (2): 113-118. DOI: 10.3145/epi.2014.mar.02.
  • Alonso Arévalo, J., Cordón-García, J. A. y Maltras, B. (2016) “Altmetrics: medición de la influencia de los medios en el impacto social de la investigación” en Cuadernos de Documentación Multimedia, 27 (1): 75-101. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/ rev_CDMU.2016.v27.n1.52870.
  • Diestro, A., Ruiz-Corbella, M. y Galán, A. (en prensa) “Calidad editorial y científica en las revistas de educación. Tendencias y oportunidades en el contexto 2.0” en Revista de Investigación Educativa.
  • Fresco, A. M. (2013) Edición y comunicación científica: evolución y tendencias actuales. [Trabajo fin de máster]. Getafe, Universidad Carlos III de Madrid.
  • García-Romero, J. E. y Faba Pérez, C. (2015) “Desarrollo e implementación de un modelo de características e indicadores de calidad para evaluar los blogs de bibliotecas escolares” en Revista Española de Documentación Científica, 38 (1). DOI: http:// dx.doi.org/10.3989/redc.2015.1.1169.
  • Gardner, T. y Inger, S. (2016) How readers discover content in Scholarly Publications. Trends in reader behavior from 2005 to 2015. Abingdon (UK), Renew Training Simon Unger Consulting. Disponible en: <goo.gl/RmzF1j>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Gil, L. (2015, 13 de abril) “Google Scholar: el buscador académico con mayor impacto” en Social Media en Investigación [blog]. Disponible en: <https://goo.gl/o0O87m>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Nassi-Calò, L. (2015, 24 de abril) “La revisión por pares como objeto de estudio” en Scielo en Perspectiva. Disponible en: <https://goo.gl/o8K3T6>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Nicholas, D., Williams, P., Rowlands, I. y Jamali, H. R. (2010) “Researchers’ e-journal use and information seeking behavior” en Journal of Information Science, 36 (4): 494-516. DOI:10.1177/0165551510371883.
  • O’reilly, T. (2005, 30 de septiembre) “What is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software” en O’Reilly Media [blog]. Disponible en: <https://goo.gl/r4yY>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Rebiun (2011) Ciencia 2.0. Aplicación de la web social a la investigación. Disponible en: <https://goo.gl/byPUEq>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Robinson-Garcia, N., Delgado-López-Cózar, E. y Torres-Salinas, D. (2011) “Cómo comunicar y diseminar información científica en Internet para obtener mayor visibilidad e impacto” en Aula Abierta, 39 (3): 41-50.
  • Ruiz-Corbella, M. y Diestro, A. (2016, 20 de mayo) “25 blogs académicos y alguno más (I)” en Aula Magna 2.0 [blog]. Disponible en: <https://goo.gl/g2L7gG>. [Última consulta: 23 de octubre de 2016].
  • Ruiz-Corbella, M., Galán, A. y Diestro, A. (2014) “Las revistas científicas de Educación en España: evolución y perspectivas de futuro” en RELIEVE, 20 (2), art. M1. DOI: 10.7203/relieve.20.2.4361.
  • Torres-Salinas, D. (2008). “El paradigma 2.0 en las grandes revistas científicas”. 3rd International LIS-EPI Meeting 2008. Innovación en Información, Valencia. Disponible en: <https://goo.gl/uOndYr>. [Última consulta: 23 de octubre 2016].
  • WOS (2016) 2016 JOURNAL CITATION REPORTS. Disponible en: <https://goo. gl/65zaHY>. [Última consulta: 13 de septiembre 2016].