Costes y consecuencias de no alcanzar un pacto educativo en España

  1. Lucas Gortázar
  2. Juan Manuel Moreno Olmedilla
Journal:
Revista educación, política y sociedad

ISSN: 2445-4109

Year of publication: 2017

Issue: 2

Pages: 9-37

Type: Article

More publications in: Revista educación, política y sociedad

Abstract

In the context of the ongoing debate to reach a National Pact on Education in Spain, this article identifies and attempts to quantify the costs and consequences of failing to reach such Pact, i.e. of not building political consensus around the key policies and fundamental decisions associated to quality learning for all students. We carry out a brief analysis of the Spanish education system and discuss the negative impact that its rigidity and inertia have had on students, particularly on those from low socioeconomic background. With some existing empirical studies and adding new estimations, we quantify the impact of failing to agree on longterm goals in terms of learning, social cohesion, employment and economic growth. The conclusions are relevant and compelling, and warrant an urgent call for action to political parties and education stakeholders.

Bibliographic References

  • Aho, E., Pitkanen, K. y Sahlberg, P. (2006). Policy Development and Reform Principles of Basic and Secondary Education in Finland since 1968. Education. Working Paper Series. Number 2. The World Bank: Washington DC. Disponible en http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079967208/Education_in_Finland_May06.pdf
  • Aidt, T. S. y Dutta, J. (2007). Policy myopia and economic growth. European Journal of Political Economy, 23(3), 734-753.
  • Ball, S. (1994). Education reform: A critical and post-structural approach. McGrawHill Education.
  • D’Angelo, E. y Rusinek, G. (2011). Proyecto COMBAS: Informe de Evaluación Externa. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • De Puelles Benítez, M. (2007). ¿Pacto de estado?: la educación entre el consenso y el disenso. Revista de educación, 344, 23-40.
  • Escudero Muñoz, J. M. (2011). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 9(1).
  • Escudero, J., Bolívar, A., González. M.T. y Moreno, J.M. (1997). Diseño, desarrollo del curriculum en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
  • Eurostat. (2017). Early Leavers from Education and training. Disponible en http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Early_leavers_from_education_and_training
  • Fernández Enguita, M. (2016). La Educación en la Encrucijada. Madrid: Fundación Santillana.
  • Fernández Enguita, M., Mena Martínez, L. y Riviere Gómez, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundación La Caixa.
  • Fullan, M. (2000). The three stories of education reform. Phi Delta Kappan, 81(8), 581-584.
  • García, F.P, Tormo, V. C., Lahiguera, L. H. y Guillén, Á. S. (2016). Cuentas de la educación en España, 2000-2013.: Recursos, gastos y resultados. Madrid: Fundación BBVA. Disponible en ttps://w3.grupobbva.com/TLFU/dat/Informe_Cuentas_Educacion_Espana_2000_2013.pdf
  • García-Pérez, J. I., Hidalgo-Hidalgo, M. y Robles-Zurita, J. A. (2011) Does grade retention affect achievement? Some evidence from PISA, Working Paper 11.09. Sevilla: Departamento de Economía, Universidad Pablo de Olavide.
  • García-Pérez, J. I., Hidalgo-Hidalgo, M. y Robles-Zurita, J. A. (2014). Does grade retention affect students’ achievement? Some evidence from Spain. Applied Economics, 46(12), 1373-1392.
  • García-Pérez, J.I. e Hildalgo-Hidalgo, M. (2016). No student left behind? Evidence from the Programme for School Guidance in Spain. Fedea Policy Papers – 2016, 20. Disponible en http://www.siis.net/documentos/No_student_left_behind.pdf
  • Gersbach, H. (2004). Competition of politicians for incentive contracts and elections. Public Choice, 121(1), 157-177.
  • Gortázar, Lucas (2016). Escuela Concertada: Un mal equilibrio. Politikon. Disponible en http://politikon.es/2016/06/07/escuela-concertada-un-malequilibrio/
  • Hanushek, E. A. y Woessmann, L. (2009). Do better schools lead to more growth? Cognitive skills, economic outcomes, and causation. National Bureau of Economic Research.
  • Hanushek, E.A. y Woessmann, L. (2015). The Knowledge Capital of Nations: Education and the Economics of Growth. Cambridge: The MIT Press.
  • Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Abingdon: Routledge.
  • Jackson, C. K. (2015). The Effects of School Spending on Educational and Economic Outcomes: Evidence from School Finance Reforms. Quarterly Journal of Economics, 131(1), 157-218.
  • Kautz, T., Heckman, J. J., Diris, R., Ter Weel, B. y Borghans, L. (2014). Fostering and measuring skills: Improving cognitive and non-cognitive skills to promote lifetime success. Centre for Educational Research and Innovation. Disponible en https://www.oecd.org/edu/ceri/Fostering-and-Measuring-Skills-Improving-Cognitiveand-Non-Cognitive-Skills-to-Promote-Lifetime-Success.pdf
  • Marciniak, Z. (2015). Reviewing Polish Education Reform in the Late 1990s – Possible Lessons To be Learned. Washington, D.C.: World Bank Group.
  • Martínez, J. (2016). Crisis Económica y Financiación Educativa: Evolución de la Inversión (2009-2013). Madrid: CCOO Enseñanza.
  • MECD. (2017). Las Cifras de la Educación en España. Curso 2014-2015 (Edición 2017). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Muñoz, J. M. E., González, M. T. G. y Domínguez, B. M. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista iberoamericana de educación, 50, 41-64.
  • OECD (2014a), PISA 2012 Results: Creating Problem Solving: Students’ skills in tackling real-life problems (Volume V). PISA, OECD Publishing.
  • OECD (2014), Are Disadvantaged Students more Likely to Repeat Grades? PISA in Focus, 43. OECD. Disponible en http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/pisa-in-focus-n43-(eng)-final.pdf
  • OECD (2015), Universal Basic Skills: What Countries Stand to Gain. Paris: OECD.
  • OECD (2016a). Education at a glance: OECD Indicators. Paris: OECD.
  • OECD (2016), PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education. Paris: OECD Publishing.
  • Roderick, M. (1994). Grade retention and school dropout: Investigating the association. American Educational Research Journal, 31(4), 729-759.
  • Save the Children (2017). Desheredados. Desigualdad infantil, igualdad de oportunidades y políticas públicas en España. Save the Children España. Disponible en https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/desheredados_pobreza_infantil_vlq.pdf
  • Serrano, L. y Soler, A. (Dir.) (2014). Evaluación del Programa de Cooperación Territorial para la Reducción del Abandono Temprano en la Educación. Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas. Disponible en http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/evaluacionpct/pctabandonoivie.pdf?documentId=0901e72b81a1ab03
  • Serrano, L., Soler, Á., Hernández, L. y Sabater, S. (2013). El abandono educativo temprano: análisis del caso español. Documento de Trabajo Nº 290. Madrid: INEE. Disponible en http://www.ivie.es/downloads/docs/mono/mono2013-01.pdf