Diagnóstico de los estilos de aprendizaje de estudiantes de etnia gitana en centros de difícil desempeño. Propuesta de evaluación y actuación
- Ana María Martín Cuadrado
- María José Corral Carrillo
- María José Catalán Marquez
ISSN: 1133-2654
Ano de publicación: 2017
Título do exemplar: Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje.
Número: 30
Páxinas: 153-174
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Tendencias pedagógicas
Resumo
The students who are enrolled in the compulsory secondary level in a context of special difficulty, such as the centers classified as "achievement challenged" (at risk), have different profiles and present different needs; This diversity results in different motivations, interests and expectations that, usually, have not been recognized nor addressed in curriculum development. We can be faced with a totally normalized population sector, composed of structured and functional families, or on the other hand, confronted with another reality that presents dysfunctional and conflictive conditions that affect daily life at home, at school, socially, etc. The main objective of the exploratory-descriptive study was to make a diagnosis of the learning styles of students found in achievement challenged centers at the compulsory secondary level in several of the Institutions of Secondary Education located in the neighborhood of Tres Mil Viviendas (Three Thousand Dwellings) of the city of Seville, in which the population, mainly, is of gypsy ethnicity. The Rita Dunn, Kenneth Dunn and Gary E. Price (1984) Learning Styles Questionnaire was used with a sample of 122 students, between 1º-4º Obligatory Secondary, of which 38.5% were girls, and 61.5% were boys. The results obtained inform about the variety of ways of perceiving, feeling, knowing, doing, etc., reflecting the different learning styles, as well as the need to adjust the teaching style of the teacher to the students. It highlighted the importance of the emotional and sociological elements in the context of a learning situation. Working with others as a team, and the need for motivation and supervision by the teacher, are some of the variables most indicated by the students of gypsy ethnicity in this study. Other products obtained in this context have been a rubric to evaluate the adaptation between teaching styles and learning styles and a proposal of intervention based on tutorial orientation programs and peer mentoring.
Referencias bibliográficas
- Alonso, C. (2008). Estilos de aprendizaje. Presente y futuro. Journal of Learning Styles, 1(1).
- Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1994. Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Ediciones Mensajero. Universidad de Deusto.
- Alonso, M. A., Calles, A. M. y Sánchez C. (2012). Diseño y desarrollo de programas de mentoring en organizaciones. Madrid, España: Síntesis
- Barrera, E., Molina, A. y Pablo, F. (2016). Derrumbando muros desde el gueto. Revista de Enseñantes con Gitanos. Recuperado de: http://aecgit.pangea.org/boletines/boletin33/REVISTA_33_AECGIT_NI.pdf Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), Estudios 2745. Discriminaciones y su percepción. Madrid: CIS. 2007. Recuperado de: http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2740_2759/2745/e274500.html
- Chacón, M., Sayago Q., Zoraida B. y Molina Y., Nuby. Comunidades de aprendizaje: un espacio para la interacción entre la universidad y la escuela Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero-Diciembre. Nº 13 (2008):9-28.
- Corral-Carrillo, M. J., Catalán-Márquez, M. J., Martín-Cuadrado, A. M. Elaboración de erúbrica de estrategia de enseñanza y estilo de aprendizaje identificados en centros de difícil desempeño mayoritariamente de etnia gitana” en el marco del 3º Congreso Internacional “Corubric16, Tecnologías para la evaluación del Prácticum y las prácticas externas en contextos multidisciplinares, Universidad de Málaga, 2016. Recuperado de: http://gtea.uma.es/congresos/wp-content/uploads/2016/09/ACTA-FINAL.pdf
- Dolan, Pat y Brady, B. (2015). Mentoria de menores y jóvenes. Madrid, España: Narcea
- Dunn, R., Dunn, K., Price, G. (1984). La enseñanza y el estilo individual de aprendizaje. Madrid, España: Anaya.
- Española, R. A. (2006). Diccionario de la lengua española (DRAE)[en línea]. Diccionario de la Real academia española.
- Gallego-Gil, D., Gómez, G. y Martín-Cuadrado, A.M. (2007). El educador social en el pueblo gitano [Programa de Radio]. Madrid, España: CANALUNED Recuperado de: https://canal.uned.es/mmobj/index/id/36114
- García Guzmán, A. (2005). La educación con niños gitanos. Una propuesta para su inclusión en la escuela. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación 3 (1), 437-448.
- García-Cué, J.L., Jiménez Velázquez, M.A., Martínez Saldaña, T. y Sánchez Quintanar, C. (2013) (Eds.). Estilos de aprendizaje y otras perspectivas pedagógicas del siglo XXI. Estado de México, México: Colegio de Posgraduados.
- Gardner, H. (2005). Las inteligencias múltiple. La teoría en la práctica. Barcelona, España: Paidós.
- Gotor, M., Domínguez, C. y Berdonces, J.M. (2012). I.E.S Galileo Galilei, una apuesta por la inclusión y la participación. En Redes Educativas: La educación en la sociedad del conocimiento. (1-9), Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Grupo de Investigación Didáctica..
- Groves, T. (2016). Paulo Freire, la educación de adultos y la renovación pedagógica (1970-1983). Tendencias Pedagógicas, 27, 161-176. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.006 Monografía Comunitaria realizada por la Fundación Atenea durante el curso 2015-2016. Recuperado de: http://convivirpoligonosur.fundacionatenea.org/monografia-comunitaria/ FSG (2013). El alumnado gitano en Secundaria: un estudio comparado. Madrid, CNIIE-FSG-MSSSI.
- Hernández, F. y Hervás, R. (2005). "Enfoques y estilos de aprendizaje en educación superior", Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 16, núm. 2, pp. 283-299
- Honey, P. y Mumford, (1986). Los estilos de aprendizaje. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.
- Juch, B. (1983). Personal Development. Theory and Practice in Management Training. Shell International, Wiley.
- Kolb D. A. (1984). Experiential Learning experience as a source of learning and development. NJ: Prentice Hall.
- Kolb, D. (1976). The Learning Style Inventory: Technical Manual. Boston, Ma.: McBer.
- Manzano, N., Martín-Cuadrado, A.M., Sánchez, M. (2007-2008). El programa de Mentoría para nuevos estudiantes de la UNED. Madrid, España: UNED
- Marchena, M. J., y Hernández, E. (2016). Sevilla en la primera década del siglo XXI: transformaciones urbanas hacia un nuevo modelo de ciudad. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (70), 393-417. https://doi.org/10.21138/bage.2176
- Martín-Cuadrado, A.M. (2011). Competencias del estudiante autorregulado y los estilos de aprendizaje. Revista de Estilos de Aprendizaje, 8(1) 136-148. Recuperado de: http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje
- Medina, A. (1998). Didáctica e interacción en el aula. Madrid, España: Cincel
- Márquez, M. J. y Padua, D. (2016). Comunidad Gitana y Educación Pública. La necesidad de construir un proyecto social y educativo compartido. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(1), 91-101.
- Ortega, M. H. S. (1991). La oleada anti-gitana del siglo XVII. Espacio Tiempo y Forma. Serie IV, Historia Moderna, (4).
- Ortega, M. H. S. (1994). Los gitanos españoles desde su salida de la India hasta los primeros conflictos en la península. Espacio Tiempo y Forma. Serie IV, Historia Moderna, 2(7-2).
- Pallarés, M. (2014). El absentismo en la educación secundaria: detección, seguimiento y respuesta de los centros educativos y de los servicios sociales. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 11, 49-68. Recuperado de: http://www.revistareid.net/revista/n11/REID11art3.pdf
- Piaget, J. (1978). La equilibración de las estructuras cognitivas. México: Siglo XXI.
- Pratt, D. D. y Collins, J. B. (2001). Summaries of Five Teaching Perspectives. [Página web] Recuperado de: http://www.teachingperspectives.com/tpi/.
- Pratt, D. D. y Collins, J. B. (2001). Teaching perspectives inventory. [Página web] Recuperado de: http://www.teachingperspectives.com/tpi/.
- Renés, P. y Martínez-Geijo, P. (2015). Estilos de enseñanza y aprendizaje. Conceptualizaciones, investigaciones y orientaciones para la práctica. Bilbao, España: Mensajero.
- Requena, M.C. y Martín-Cuadrado, A.M. (2015). Estudio de convergencia entre perspectivas de enseñanza y estilos de aprendizaje en la danza académica. Journal of Learning Styles, 8 (1), 222-255. Recuperado de http://learningstyles.uvu.edu/index.php/jls/article/view/236/190
- Sordé, T., Flecha, R., y Alexiu, T. M. (2013). El pueblo gitano: una identidad global sin territorio. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, (17), 3.
- Tait, A. y Wosu, H. (2015). Trabajando con menores vulnerables. Madrid, España: Narcea
- Torres, F.J. (2013). Segregación urbana y exclusión social en Sevilla: el paradigma Polígono Sur. Fundación Focus-Abengoa
- Vigotski, L. (2001). Psicología Pedagógica. AIQUE (Trabajo original publicado en 1926)
- Wisker, G., Exley, K., Antoniou M., y Ridley, P. (2012). Trabajando individualmente con cada estudiante. Tutoría personalizada, coaching, mentoría y supervisión en Educación Superior. Narcea.