Ventajas del tratamiento inclusivo de la diversidadperspectivas de los principales agentes encargados de su desarrollo

  1. GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, Raúl 1
  2. MEDINA DOMÍNGUEZ, María del Castañar 1
  3. DOMÍNGUEZ GARRIDO, María C. 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 131-148

Type: Article

DOI: 10.14201/ET2016342131148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Sustainable development goals

Abstract

Recent studies have suggested an initially favorable teacher attitude towards inclusive diversity treatment, with these teachers being the true authors of its development, while at the same time, the numerous advantages of educational inclusion are apparent for both students and the educational system itself. Therefore, using a mixed methodology that combines the search and analysis of quantitative and qualitative data, a study was conducted in order to determine the perception of Early Childhood, Primary and Secondary school teachers regarding the advantages and positive effects of educational inclusion, while at the same time verifying whether or not significant differences exist based on educational stage and years of teaching experience. The data obtained via a questionnaire and interview designed for these purposes reveals that teachers find inclusive diversity treatment to have multiple advantages: for students with special needs, particularly in the area of affective, emotional and social development; for students without special needs, contributing to the development and optimal formation of their ethical and moral values; and, finally, for the functioning of the educational institution itself, mainly in the area of pedagogical renewal and teacher updating. However, significant differences were revealed in this perception based on the educational stage taught by the teachers, and to a lesser degree, based on their years of teaching experience.

Bibliographic References

  • Alemany Arrebola, I. (2004). Las actitudes del profesorado ante el reto de integrar a alumnos con necesidades educativas especiales. Una propuesta de trabajo. Polibea, 72, 44-51.
  • Avramidis, E. y Norwich, B. (2004). Las actitudes del profesorado hacia la integración y la inclusión: revisión de la bibliografía de la materia. Entre Dos Mundos: Revista de Traducción sobre Discapacidad Visual, 25, 25-44.
  • Duk Momad, C. (2014). La formación y el desarrollo profesional de los docentes para una educación inclusiva. En A. Marchesi, R. Blanco y L. Hernández (Coords.). Avances y desafios de la educación inclusiva en Iberoamérica (pp. 61-70). Madrid: oei.
  • Erickan, K. y Roth, W. M. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Research, 35 (5), 14-23.
  • Escarbajal Frutos, A. (2010). La escuela inclusiva en una sociedad pluricultural y la importancia del trabajo colaborativo. Enseñanza & Teaching, 28 (2), 161-179.
  • Escribano González, A. y Martínez Cano, A. (2013). Inclusión Educativa y Profesorado Inclusivo. Madrid: Narcea.
  • García-García, M.; Biencinto-López, C.; Carpintero-Molina, E.; Núñez-del-Río, M. C. y Arteaga-Martínez, B. (2013). Rendimiento en matemáticas y actitud hacia la materia en centros inclusivos: estudio en la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 31 (1), 117-132.
  • Gento Palacios, S. (2003). Integración e inclusión educativa de calidad. En S. Gento Palacios (Coord.). Educación Especial i (pp. 195-288). Madrid: Sanz y Torres.
  • Gento Palacios, S. y González Fernández, R. (2010). Integración educativa e inclusión de calidad con personas con Necesidades Especiales Diversas. Madrid: uned.
  • Gento Palacios, S. y González Fernández, R. (2014). Axiological Basis for a Curriculum Design in Educational Institutions of Quality: A View from Spain. En D. Brook Napier (Ed.). Qualities of Education in a Globalized World (pp. 131-148). The Netherlands: Sense Publishers.
  • González Fernández, R. (2014). Actitud del profesorado ante el Tratamiento Educativo de la Diversidad. Berlín: Publicia.
  • González-Gil, F. y Martín-Pastor, E. (2013). Formación del profesorado para la inclusión en España y Latinoamérica. En B. Vigo y J. Soriano (Coords.). Educación inclusiva: Desafíos y respuestas creativas (pp. 259-269). Zaragoza: Prensa Universitaria de Zaragoza.
  • Ivankova, N. V. (2015). Mixed Methods Applications in Action Research. California: sage Publications.
  • Ledesma Marín, N. (2013). Una escuela inclusiva cada vez más necesaria, también en tiempos de crisis. En M. J. Chisvert Tarazona, A. Ros Garrido y V. Horcas López (Coords.). A propósito de la inclusión educativa (pp. 17-26). Barcelona: Editorial Octaedro.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo (boe 4 de mayo), de Educación.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre (boe 10 de diciembre), para la Mejora de la Calidad Educativa.
  • Morales Vallejo, P. (2012). Tamaño necesario de la muestra: ¿Cuántos sujetos necesitamos? Descargado el día 18 de enero de 2015. http://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%F1oMuestra.pdf.
  • oecd (2010). pisa 2009 Results: Executive Summary. París: oecd.
  • Palomares Ruiz, A.; Domingo Gómez, B. y González Fernández, R. (2015). The educational intervention undertaken as regards students with communication difficulties enrolled in Pervasive Development Disorder (pdd) classrooms, in Bilingual and Preferential Attention Schools in the Community of Madrid (Spain). Journal of Education & Social Policy, 2 (4), 80-84.
  • Palomares Ruiz, A. y López Sánchez, S. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional Inicial y la atención a la diversidad en Castilla-La Mancha. Enseñanza & Teaching, 31 (2), 23-44.
  • Ramírez García, A. y Muñoz Fernández, M. C. (2012). Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de Educación Primaria de la zona norte de Córdoba. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 197-222.
  • Rodríguez Tejada, R. M. (2009). La Atención a la Diversidad en la eso. Actitudes del Profesorado y Necesidades Educativas Especiales. Badajoz: Diputación de Badajoz.
  • Rodríguez Tejada, R. M.; Blázquez Entonado, F. y Cubo Delgado, S. (2007). Profesores de eso y necesidades educativas especiales. Enseñanza & Teaching, 25, 111-134.
  • Sánchez Palomino, A. (2011). La Universidad de Almería ante la integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad: ideas y actitudes del personal docente e investigador. Revista de Educación, 354, 575-603.
  • Sánchez Sainz, M. y García Medina, R. (2013). Diversidad e inclusión educativa. Madrid: Catarata.
  • Sola Martínez, T.; López Urquízar, N. y Cáceres Reche, M. P. (2009). La educación especial en su enmarque didáctico y organizativo. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Tárraga Mínguez, R. y Tarín Ibáñez, J. (2013). Escuela inclusiva: controversias en torno a discursos, políticas y actitudes. En M. J. Chisvert Tarazona, A. Ros Garrido y V. Horcas López (Coords.). A propósito de la inclusión educativa (pp. 27-53). Barcelona: Editorial Octaedro.
  • Tiwari, A.; Das, A. y Sharma, M. (2015). Inclusive education a «rheoric» or «reallity» ? Teachers’ perspectives and beliefs. Teaching and Teacher Education, 52, 128-136.