El Trabajo Fin de Máster (TFM) en las nuevas HumanidadesAnálisis de las necesidades de los estudiantes

  1. San-Mateo-Valdehíta, Alicia 1
  2. Escobar-Álvarez, M.ª Ángeles 1
  3. Chacón-Beltrán, Rubén 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2018

Volume: 16

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2018.9873 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

The incorporation of official Master’s degrees into the European Higher Education Area has required the preparation of new study plans, and the development of assessment procedures at Spanish universities. The Master’s dissertation (TFM, in Spanish) has become an essential element when evaluating the assimilation of knowledge and the acquisition of new competences by postgraduate students. The Master’s dissertation has become a key instrument in the initiation in different areas of research. In the new Humanities fields, there is a need to provide guidelines for the writing of a TFM, as students are required to present their research in line with an innovative paradigm having a triple linguistic, methodological and technological dimension. In order to find out what the academic needs of students are during the elaboration of their Master’s dissertations, this study was carried out at the Faculty of Philology of the Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). This postgraduate program deals with a variety of new fields of study such as: applied linguistics, ICT in language teaching and processing, development of dictionaries, and literary research, among others. Through a series of questionnaires, information was collected from 434 students, either currently enrolled in the writing of their TFM, or already graduated. In the light of these surveys, this article analyses the problems students face at different stages in the process of writing their TFM, such as the selection of the topic, the elaboration and writing of the thesis, the tutoring process, or the public defence, among other aspects.

Bibliographic References

  • Battaner, E., González, C. & Sánchez, J. L. (2016). El TFG en las universidades españolas. Análisis y discusión desde las Defensorías Universitarias. Revista Universidad, ética y derechos, 1, 43-79.
  • Bonilla, M.ª I. & Martín, C. (2012). Evaluación de competencias en el TFG en Administración y Dirección de Empresas: una propuesta de la Facultad de Ciencias Sociales de Talavera de la Reina. Revista de Formación e Innovación educativa Universitaria, 5(4), 241-253.
  • Cabrera, N. (Coord.), Pérez, A., Guitert, M., Sangrà, A., Conesa, J., Guàrdia, L. et al. (2013). Guía para diseñar un TFM. UOC. Recuperado de http://hdl.handle.net/10609/21781
  • Cabrera, N., Sangrà, A. & Rodera, A. (2012). Desarrollar y evaluar competencias a través del TFM. Marco conceptual y guías didácticas. Revista del CIDUI, 1. Recuperado de http://cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/viewFile/400/394
  • Cunha, I. da (2016). El trabajo de fin de grado y de máster: Redacción, defensa y publicación. Barcelona: Editorial UOC.
  • Estapé-Dubreuil, G., Rullán, M., López, C., Pons, J. & Tena, D. (2012). Rúbricas y evaluación de competencias en los TFG. Un paso atrás para saltar. Revista del CIDUI, 1. Recuperado de http://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/401
  • Fernández, J. A., Tarí, J. J., Juana, S. de, Valdés, J., Andreu, R., Manresa, E. et al. (2015). Análisis del proceso de elaboración y tutorización de los TFG y TFM. XIII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 2818-2829). Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/49874
  • González-Calero, J. A. & Turégano, P. (2011). Reflexiones sobre el desarrollo y la evaluación de TFM en el Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato en la especialidad de Matemáticas por la UCLM. Libro de actas VII Intercampus. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4108819
  • Miraflores, E., Fernández, E., Cremades, R., Ramírez, E., Ruiz, G., Avilés, C. A. et al. (2016). La rúbrica como herramienta de evaluación del TFM de Formación del Profesorado de Educación Secundaria y Bachillerato, Formación profesional y Enseñanza de idiomas (especialidad de Educación Física). Proyecto de Innovación Docente. UCM. Recuperado de http://eprints.sim.ucm.es/35930/
  • MIEMBROS DEL GRUPO (en prensa)
  • Rodríguez, M.ª L. & Llanes, J. (Coords.), Burguet, M., Buxarrais, M. R., Esteban, F., Jarauta, B. et al. (2013). Cómo elaborar, tutorizar y evaluar un TFM. AQU. Recuperado de www.aqu.cat/doc/doc_18533565_1.pdf
  • Valero, D. E., Escribano, J., Esparcia, J., Bernat, J. S. & Goicoechea, L. (2015). Rúbricas para la tutorización y (auto)evaluación de TFM en el ámbito del desarrollo local y territorial. Congreso In-Red. UPV. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4995/INRED2015.2015.1566