Aprendizaje-servicio y tecnologías digitalesun desafío para los espacios virtuales de aprendizaje

  1. Juan García-Gutiérrez 1
  2. Marta Ruiz-Corbella 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2020

Issue Title: Monográfico. Aprendizaje-Servicio y tecnologías digitales: Un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 31-42

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.23.1.25390 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Sustainable development goals

Abstract

Information and communication technologies have transformed our way of seeing and acting in the world, which has led to an unprecedented upheaval in the education sector. Nobody questions that teaching-learning processes are enriched by the possibilities posed by technologies, but, at the same time, it must be aware that education must initiate new generations to know how to live and interact in a technological and hyper-connected world. On the other hand, higher education goes through, pedagogically speaking, a stage oriented to innovation in which the technological influence plays an indisputable role. Universities from all regions update their teaching methodologies and the role of innovation and research in their relations with society. Among other things, this has meant a rediscovery of the centrality of students in the educational process, the need to promote more practical apprenticeships in the qualifications and that, in addition, develop the civic commitment of the students. In this way, many universities have implemented innovation policies focused on learning and the development of competencies where the social responsibility of the University itself with the community plays an important role. A paradigmatic example of all this is the service-learning programs that are developed, in a more or less institutionalized way, in face to face and distance universities. Our objective with this special issue is none other than to analyze the dynamics and interactions that take place between both worlds: virtual environments, digital technologies and service-learning.

Bibliographic References

  • Castells, M. (2011). Democracy in the age of the Internet. Transfer: Journal of contemporary culture, 6, 96-103. Recuperado de https://bit.ly/2PqzH3D
  • Cobo, C. y Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d’Interaccions Digitals. Barcelona / México DF.: Universitat de Vic, Flacso.
  • Escamilla, J. (2018). El valor de enseñar para el mañana. Telos, 110, 10-15. Recuperado de https://bit.ly/2GtC5pb
  • Escudero Nahón, A. (2018). Redefinición del “aprendizaje en red” en la cuarta revolución industrial. Apertura, 10(1), 149-163. Doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1140
  • García Aretio, L. y Ruiz-Corbella, M. (2015). Educación a distancia, la perspectiva de la universidad en una sociedad en red: Una perspectiva desde las regiones de América Latina, El Caribe y América del Norte. Revista Española de Educación Comparada, 26, 11-14. Doi: 10.5944/reec.26.2015. 15819
  • García-Gutiérrez, J. (2015). El modelo europeo de protección a la infancia en internet. Del cuidado a la responsabilidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 119-136. Doi 10.14201/teoredu2015271119136
  • Guitert, M. y Pérez-Mateo, M. (2013). La colaboración en la red: hacia una definición de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(1), 10-31. Recuperado de https://bit.ly/2k0whev
  • Ostrowicz, I. (2018). Lo que se esconde detrás de la EdTech y la LearnTech. Telos, 110, 30-35. Recuperado de https://bit.ly/2JRRO39
  • Pérez Escoda, A. (2015). Alfabetización digital y competencias digitales en el marco de la evaluación educativa:Estudio en Docentes y Alumnos de Educación Primaria en Castilla y León . [Tesis Doctoral]. Salamanca: Universidad de Salamanca. Recuperado de https://bit.ly/2lwZKgY
  • Pérez-Mateo, M., Romero, M., y Romeu, T. (2014). La construcción colaborativa de proyectos como metodología para adquirir competencias digitales. Comunicar, 42, 15-24. Doi: https://doi.org/10.3916/C42-2014-01
  • Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos de una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.