Eficacia de tres actividades de aprendizaje de vocabulario en español LE/L2la selección de definiciones, la selección de ejemplos y la escritura de oraciones

  1. Alicia San-Mateo Valdehíta 1
  2. M.ª Antonieta Andión Herrero 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Verba hispanica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana

ISSN: 0353-9660

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Nuevos retos y perspectivas en la enseñanza/aprendizaje del léxico en ELE

Número: 27

Páginas: 209-229

Tipo: Artículo

DOI: 10.4312/VH.27.1.209-229 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Verba hispanica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana

Referencias bibliográficas

  • Agustín, M. P. (2009): «The effect of reading only, reading and comprehension, and sentence writing in lexical learning in a foreign language: Some preliminary results». RESLA, 22, 9-33.
  • Alavinia, P., Rahimi, H. (2019): «Task types effects and task involvement load on vocabulary learning of EFL learners». International Journal of Instruction, 12(1), 1501-1516.
  • Alcaraz, G., Almela, A. (2013): «The Involvement Load Hypothesis: Its effect on vocabulary learning in Primary Education». RESLA, 26, 11-24.
  • Andión, M.ª A., San-Mateo, A. (2018): «Tres actividades de adquisición léxica. Resultados en aprendices brasileños de español como lengua extranjera». Calidoscópio, 16(3), 437-449.
  • Browne, C. (2003): Vocabulary Acquisition through Reading, Writing and Tasks: A Comparison. Tesis doctoral. Japan: Temple University Japan.
  • Chaharlang, N., Farvardin, M. T. (2018): «Predictive power of Involvement Load Hypothesis and Technique Feature Analysis across L2 vocabulary learning tasks». International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 6(24), 127-141.
  • Consejo de Europa (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación (MCER). Madrid: Secretaría General Técnica del MECD-Subdirección General de Información y Publicaciones, y Grupo ANAYA, S. A.
  • Coomber, J. E., Ramstad, D. A., Sheets, D. A. R. (1986): «Elaboration in vocabulary learning: A comparison of three rehearsal methods». Research in the Teaching of English, 20(3), 281-293.
  • Folse, K. S. (2006): «The effect of type of written exercise on L2 vocabulary retention». TESOL Quarterly, 40(2), 273-293.
  • Gavett, B. E., Horwitz, J. E. (2012): «Immediate list recall as a measure of short-term episodic memory: Insights from the serial position effect and item response theory». Archives of Clinical Neuropsychology, 27(2), 125-135.
  • Gohar, M. J., Rahmanian, M., Soleimani, H. (2018): «Technique Feature Analysis or Involvement Load Hypothesis: Estimating their predictive power in vocabulary learning». Journal of Psycholinguistic Research, 47(4), 859-869.
  • Hu, H. M., Nassaji, H. (2016): «Effective vocabulary learning tasks: Involvement Load Hypothesis versus Technique Feature Analysis». System, 56, 28-39.
  • Hulstijn, J. H., Laufer, B. (2001): «Some empirical evidence for the Involvement Load Hypothesis in vocabulary acquisition». Language Learning, 51(3), 539-558.
  • IBM Corp. (2016): IBM SPSS Statistics para Windows, Versión 24.0. Nueva York: IBM Corp.
  • Keating, G. D. (2008): «Task effectiveness and word learning in a second language: The Involvement Load Hypothesis on trial». Language Teaching Research, 12(3), 365-386.
  • Khoshsima, H., Eskandari, Z. (2017): «Task effectiveness predictors: Technique Feature Analysis vs. Involvement Load Hypothesis». Iranian Journal of English for Academic Purposes, 6(2), 50-69.
  • Kim, Y. (2008): «The role of task-induced involvement and learner proficiency in SL vocabulary acquisition». Language Learning, 58(2), 285-325.
  • Kondo, H. (2007): «The effects of semantic elaboration on SL vocabulary learning». Research Journal of Jin-Ai University, 6, 71-78.
  • Laufer, B. (2003): «Vocabulary acquisition in a second language: Do learners really acquire most vocabulary by reading? Some empirical evidence». The Canadian Modern Language Review, 59(4), 567-587.
  • Laufer, B. (2017): «From word parts to full texts: Searching for effective methods of vocabulary learning». Language Teaching Research, 21(1), 5-11.
  • Matanzo, G. (1991): Vocabulario y enseñanza: Estudio de la relación existente entre los métodos empleados y la incorporación del léxico nuevo a la competencia lingüística de estudiantes universitarios puertorriqueños. Tesis doctoral. San Juan: Universidad de Puerto Rico.
  • Nation, P. (2001): Learning vocabulary in another language. Cambridge: CUP.
  • Nation, P., Webb, S. (2011): Researching and analyzing vocabulary. Boston: Heinle.
  • Pichette, F., Serres, L. de, Lafontaine, M. (2012): «Sentence reading and writing for second language vocabulary acquisition». Applied Linguistics, 33(1), 66-82.
  • Reyes, M.ª J. (1995): Enriquecimiento de la competencia léxica: análisis estadístico. Tesis doctoral. Las Palmas: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • San-Mateo, A. (2005): Aprendizaje de léxico en español como segunda lengua. Investigación sobre tres métodos. Trabajo Final de Máster. Madrid: UNED.
  • San-Mateo, A. (2012): Aprendizaje de léxico en español como segunda lengua/lengua extranjera: investigación sobre la efectividad de tres tipos de actividades para aprender vocabulario. Tesis doctoral. Madrid: UNED.
  • San-Mateo, A., Chacón, C. (2019): «Learning word class in a second language through vocabulary learning activities: definition-choosing, gap-filling, and sentence-writing». Journal of Spanish Language Teaching, 6(1), 49-63.
  • San-Mateo, A., Criado, C. (en prensa): «Receptive and productive vocabulary acquisition: effectiveness of three types of tasks. Results from French students of Spanish». Onomazéin.
  • Tahmasbi, M., Farvardin, M. T. (2017): «Probing the effects of task types on EFL learners’ receptive and productive vocabulary knowledge: The case of Involvement Load Hypothesis». SAGE Open, 7(3), 1-10.
  • Webb, S. (2005): «Receptive and productive vocabulary learning: The effects of reading and writing on word knowledge». Studies in Second Language Acquisition, 27(1), 33-52.
  • Webb, S., Nation, P. (2017): How vocabulary is learned. Oxford: OUP.
  • Zou, D. (2017): «Vocabulary acquisition through cloze exercises, sentence-writing and composition writing: Extending the evaluation component of the Involvement Load Hypothesis». Language Teaching Research, 21(1), 54-75.
  • Zou, D., Wang, F. L., Kwan, R., Xie, H. (2018): «Investigating the effectiveness of vocabulary learning tasks from the perspective of the Technique Feature Analysis: The effects of pictorial annotations». En: Simon K. S. Cheung, Jeanne Lam, Kam Cheong Li, Oliver Au, Will W. K. Ma, Wai Shing Ho (eds.), Technology in Education. Innovative Solutions and Practices. ICTE 2018. Communications in Computer and Information Science. New York: Springer, 3-15.