Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional

  1. Bonifacio Sandín 1
  2. Rosa M. Valiente 1
  3. Julia García-Escalera 1
  4. Paloma Chorot 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España
Revista:
Revista de psicopatología y psicología clínica

ISSN: 1136-5420

Ano de publicación: 2020

Volume: 25

Número: 1

Páxinas: 1-22

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RPPC.27569 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Revista de psicopatología y psicología clínica

Resumo

The COVID-19 pandemic has been spreading rapidly in Spain. The objective of this work was to examine the psychological impact of the pandemic and the Spanish national quarantine that took place during March and April 2020. We investigated the prevalence of fear of coronavirus, emotional symptoms and sleep problems. We also examined possible positive effects. A sample of 1,161 participants (aged 19 to 84 years) completed online the Coronavirus Psychological Impact Questionnaire, the Intolerance to Uncertainty Scale–12, and the Positive and Negative Affect Schedule. Results indicated that the most common fears pertain to the domains of contagion/disease/death, social isolation, and employment/income issues. We found high levels of emotional impact reflected in fear of coronavirus, sleep problems, and emotional symptoms (preoccupation, distress, hopelessness, depression, anxiety, nervousness, and restlessness). Regression analyses revealed that intolerance to uncertainty and media exposure are strong predictors of the impact. We also found some effects of the COVID-19 quarantine favoring positive personal experiences. A new self-report instrument to assess psychological impact of coronavirus is provided.

Referencias bibliográficas

  • Adams, T. G., Sawchuk, C. N., Cisler, J. M., Lohr, J. M., & Otalunji, B. O. (2012). Specific phobias. En P. Emmelkamp & T. Ehring (Eds.). The Wiley handbook of anxiety disorders (vol. 1, pp. 297-320). Chichester, UK: Wiley.
  • Barrera-Herrera, A., Neira-Cofré, M., Raipán-Gómez, P., Riquelme-Lobos, P., y Escobar, B. (2019). Apoyo social percibido y factores sociodemográficos en relación con los síntomas de ansiedad, depresión y estrés en universitarios chilenos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 24, 105-115. https://doi.org/10.5944/rppc.23676.
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., &p; Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Lancet, 395, 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934.
  • Carleton, R. N., Norton, M. P. J., & Asmundson, G. J. (2007). Fearing the unknown: A short version of the Intolerance of Uncertainty Scale. Journal of Anxiety Disorders, 21, 105-117. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.03.014.
  • Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A., y Morales, A. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID-19. Clínica y Salud (in press). https://doi.org/10.5093/clysa2020a14.
  • Gao, J., Zheng, P., Jia, Y., Chen, H., Mao, Y., Chen, S., ... & Dai, J. (2020). Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. Plos One, 15, e0231924. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231924.
  • Garfin, D. R., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2020). The novel coronavirus (COVID-2019) outbreak: Amplification of public health consequences by media exposure. Health Psychology, 39, 355-357.
  • Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., Sun, L., ... & Liu, W. (2020). Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardest-hit areas: Gender differences matter. Psychiatry Research, 112921. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112921.
  • Pineda, D. (2018). Procesos transdiagnóstico asociados a los síntomas de los trastornos de ansiedad y depresivos. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Tesis doctoral.
  • Rosser, B. A. (2019). Intolerance of Uncertainty as a Transdiagnostic Mechanism of Psychological Difficulties: A Systematic Review of Evidence Pertaining to Causality and Temporal Precedence. Cognitive Therapy and Research, 43, 438–463. https://doi.org/10.1007/s10608-018-9964-z.
  • Roy, D., Tripathy, S., Kar, S. K., Sharma, N., Verma, S. K., & Kaushal, V. (2020). Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic. Asian Journal of Psychiatry, 102083. doi: 10.1016/j.ajp.2020.102083.
  • Sandín, B. (1997). Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescents. Madrid: Dykinson.
  • Sandín, B. (2009). El estrés. En A. Belloch, B. Sandín y F. Ramos (Eds.). Manual de psicopatología, Vol. 2 (ed. rev., pp. 3-42). Madrid: McGraw-Hill.
  • Sandín, B. (Ed.) (2008). Las fobias específicas (ed. rev.). Madrid: Klinik
  • Sandín, B., y Chorot, P. (2017). Cuestionario de Sucesos Vitales (CSV). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22, 95-115. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.2.2017.19729.
  • Sandín, B., Chorot, P., Lostao, L., Joiner, T. E., Santed, M. A., y Valiente, R. M. (1999). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo: Validación factorial y convergencia transcultural. Psicothema, 11, 37-51. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.12.num.2.2007.4036.
  • Sandín, B., Chorot, P., y Valiente, R. M. (2012). Transdiagnóstico: Nueva frontera en psicología clínica. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 17, 185-203. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.17.num.3.2012.11839.
  • Sandín, B., Chorot, P., y Valiente, R. M. (2018). Trastornos de ansiedad en niños y adolescentes. En J.C. Arango-Lasprilla, I. Romero, N. Hewitt-Ramírez, y W. Rodríguez (Eds.), Trastornos psicológicos y neuropsicológicos en la infancia y la adolescencia (pp. 119-161). Bogotá: Manual Moderno.
  • Sandín, B., Chorot, P., Valiente, R. M., y Pineda, D. (2012). Versión española de la Intolerance of Uncertainty Scale–12. Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.