La competencia comunicativa en escolares de Educación Primaria

  1. Vieiro Iglesias, Pilar
  2. Gómez Veiga, Isabel
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2000

Volumen: 11

Número: 19

Páginas: 21-33

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.11.NUM.19.2000.11322 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumen

El trabajo que presentamos en este artículo pretende contribuir al conocimiento de la competencia comunicativa desarrollada en la lengua oral por los escolares de ocho años. Analizamos los discursos producidos en la primera y en la segunda lengua, a través de medidas relacionadas con el acceso al léxico, la precisión sintáctica y la complejidad de las construcciones gramaticales construidas por los hablantes. Los resultados apuntan a que las diferencias en la competencia comunicativo en ambos códigos se relacionan, fundamentalmente, con los procesos básicos de codificación léxica y morfosintáctica

Referencias bibliográficas

  • ANDERSON, J. R. (l995): Learning and memory. New York: John Wiley.
  • BIGAS, M., CLARTANA, M., GUASCH, O., LUNA, X., MTLTAN, M., y RTBAS, T. (l994): La lengua escrita en la escuela: el texto narrativo a los ocho años. Infancia y aprendizaje, 65, 79-101.
  • CHAUDRON, C. (l988): Second Language Classrooms: Research on Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • DÓRNYEI, Z. (l995): On the teachability of communication strategies. TESOL Quarterly, 29, 55-85.
  • DÓRNYEI, Z. y SCOTT, M. (l997): Communication strategies in a second language: definitions and taxonomies. Language Learning, 47, 173-210.
  • DÓRNYEI, Z. y KORMOS, J. (l998): Problem-solving mechanisms in L2 communication. Studies in Second Language Acquisition, 20, 349-385.
  • ESTEAIRE, S. y ZANÓN, J. (1990): El diseño de unidades didácticas mediante tareas: principios y desarrollo. Comunicación, lengua)e y educación, 7-8, 55-90.
  • FOSTER, K. y SKEHAN, P. (l996): The influence of planning and task type on second language performance. Studies in Second Language Acquisition, 18-3, 299-323.
  • GARCÍA ALBEA, J. E., DEL VISO, S. E. IGOA, J. M. (l989): Movement errors and levels of processing in sentence production. Journal of Psycholinguistic Research, l8, 145-161.
  • LEVELT, W. (l989): Speaking from intention to articulation. Cambridge MA: the MIT Press.
  • LEVELT, W. (l995): The ability to speak: from intentions to spoken words. European Review, 3, 13-23.
  • MCWHINNEY, B. (l992): Learning and memory. New York: John Wiley.
  • POULISSE, N. (1994): Communication strategies in a second language. En The Encyclopedia of language and linguistics (vol. 2, pp.620-624). Oxford: Pergamon Press.
  • SCHMIDT, R. (l990): The role of consciousness in second language acquisition. Applied Linguistics, 11, 17-46.
  • SCHMIDT, R. (l993): Awareness and Second Language Acquisition. Annual Review of Applied Linguistics, 13, 206-226.
  • SKEHAN, P. (l996): A framework for the implementation of task-based instruction. Applied Linguistics, 17/1, 38-62.
  • SWAIN, M. (l985): Communicative competence: some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. En Gass y Madden (eds.), Input in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • THORNDYKE, P. (1977): Cognitive structures in comprehension and memory of narrative discourse. Cognitive Psychology, 9, 77-110.
  • TOWEL, R., HAWKINS, R. y BAZERGUI, N. (l996): The development of fluency in advanced learners of French. Applied Linguistics, 17, 84-119.
  • TURNER, A. y GREENE, E. (l977): The construction of a propositional text base. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology.
  • VAN DIJK, LT. A. y KINTSCH, W. (1983): Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
  • VAN PATTEN, B. (l990): Attending to content and form in the input: an experiment in consciousness. Studies in Second Language Acquisition, 12, 287-301.
  • VIEIRO, P. y GARCÍA MADRUGA, M. (l997): An analysis of story comprehension through spoken and written summaries in school-age children. Reading and Writting, 9, 41-53.
  • WIESE, R. (l984): Language production in foreign and native language: same or different? En H. DECHERT, D. MOHLE y M. RAUPACH (eds.), Second language productions (pp. 50-68). Tubingen: Gybter Narr.