La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales

  1. Mª Carmen López Berlanga 1
  2. Cristina Sánchez Romero 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Year of publication: 2019

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 114-130

Type: Article

More publications in: Revista de Educación Inclusiva

Abstract

Social networks have become the key tool for communication and interaction among teenagers that has led to a new digital coexistence. In this new coexistence noxious attitudes have been detected that generate in the networks a space of vulnerability for some and, in turn, a refuge for others in which aggressive, disruptive and criminal attitudes are hidden. Given these types of attitudes that students suffer we analyze the ability of students to detect these attitudes in social networks. To do this, we have analyzed the interactions in the social networks of students (N 1073) with an age range between (9-18 years). The results show that the social networks in which they recognize harmful attitude are on Instagram, WhatsApp and YouTube. What coincides with the social networks in which this coexistence takes place on a regular basis. According to the results age groups and gender. The female gender would be the one that detects more cases of cyberbullying in the social network of Instagram compared to the male gender that would be what would detect more cases of cyberbullying on YouTube and both genders by WhatsApp. If we add to these data those that have resulted in this study regarding age, it is worrying that those of age range under 9 years of age are immersed in social networks, becoming the most vulnerable in being able to suffer any type of aggression or harmful attitude. In conclusion, reflect students connect to social networks from an early age with an increasing connection time and in most cases without parental control. Therefore, they become a vulnerable group that can suffer cyberbullying.

Bibliographic References

  • Allport, G. W. (1935). Actitudes Handbook of Social Psycholgv. Woscester, mass.
  • Arab, L. E., y Díaz, G. A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13.
  • Boyd, DM y Ellison, NB (2007). Sitios de redes sociales: definición, historia y becas. Revista de comunicación mediada por computadora, 13 (1), 210-230.
  • Burgueño, P. (2009). Clasificación de Redes Sociales. Pablo F. Burgueño. Recuperado de http://www.pablofb.com/pabloburgueno.com/2009/03/clasificacion-de-redes-sociales/
  • Buxarrais, M. R. (2016). Redes sociales y educación. Education in the Knowledge Society, 17(2), 15-20.
  • Cabero, J y Córdoba, M (2009) Inclusión educativa, Inclusión Digital. Revista de Educación Inclusiva. Nº 9 pp.61.77.
  • Del Moral, J. A. (2005). Redes Sociales ¿Moda o nuevo paradigma? Madrid: Asociación de usuarios de Internet.
  • Echauri, A. M. F., Minami, H., y Sandoval, M. J. I. (2014). La Escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos. Perspectivas docentes, (50).
  • Echeburúa y Requesens (2012) “Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes” pág. 22
  • García Llamas, J. L., Quintanal Díaz, J., y CUENCA PARÍS, M. E. (2016). Análisis de la percepción que tienen los profesores y las familias de los valores en los jóvenes en vulnerabilidad social. Revista española de pedagogía, 91-108.
  • González Alonso, J., y Pazmiño Santacruz, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62-67.
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., y Batista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5ta. Edición. México: Editorial Mc Graw Hill. Hernández, C.
  • Informe We are Social: https://es.slideshare.net/FtimaLopez/informe-we-are-social-digital-en-españa-2019
  • INE, I. D. E. (2016). Demografía y Población (http://www. ine. es/).
  • Johnson, R. B., y Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
  • Kowalski, R., Limber, S. y Agatston P. (2010). Cyber Bullying: el acoso escolar en la era digital. Desclée De Brouwer
  • López, A. L. (2004). Adicción a Internet: conceptualización y propuesta de intervención. Revista Profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual, 2(1), 22-52. Madrid: Editorial Popular, S.A.
  • Livingstone, S., Mascheroni, G., y Staksrud, E. (2018). Investigación europea sobre el uso de Internet por los niños: evaluar el pasado y anticipar el futuro. New Media y Society, 20(3), 1103-1122.
  • Labrador Encinas, F., Requesens, A., Mayte, M., y Fuentes, H. (2011). Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos.
  • Mason, K. L. (2008). “Cyberbullying: A preliminary assessment for school personnel”. Psychology in the School, Vol. 45, núm. 4, p. 323-348.
  • Munshi, J. (2014). A method for constructing Likert scales.
  • Orihuela, M. (2008). Internet: la hora de las redes sociales, Nueva Revista, 119, 57-62. Recuperado de http://mccd. udc.es/orihuela/documentos/nueva_ revista_08.pdf
  • Ortega, S. y Gacitúa, J. (2008). Espacios interactivos de comunicación y aprendizaje
  • Romero, C. S., y González, E. Á. (2018). Actitudes nocivas y riesgos para los menores a través de los dispositivos móviles. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 2(3), 147-161.
  • Smith, PK, Mahdavi, J., Carvalho, M., y Tippett, N. (2006). Una investigación sobre el acoso cibernético, sus formas, conciencia e impacto, y la relación entre la edad y el género en el acoso cibernético. Resumen de investigación No. RBX03-06. Londres: DfES.
  • Thomas y F. Znaniecki, The Polish Peasant in Europe and America, 1(Boston: Badger, 1918)
  • Triandis, H. C. (1971). Attitude and attitude change (Vol. 8). New York: Wiley
  • Utz, S., Tanis, M., y Vermeulen, I. (2012). Se trata de ser popular: los efectos de la necesidad de popularidad en el uso de sitios de redes sociales. Ciber-psicología, comportamiento y redes sociales, 15 (1), 37-42.
  • Varela J. (2011) “La forja de una identidad digital”. Red.es, disponible en: http://www.red.es/reportajes/articles/id/3545/forjauna-identidad-digital-.html