A chronological proposal for El Castillo Cave (Puente Viesgo, Cantabria) based on its iconographic stratigraphy
- Sergio Ripoll López 1
- Vicente Bayarri Cayón
- Elena Castillo López 2
- José Latova Fernández-Luna
- Francisco Javier Muñoz Ibáñez 1
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
-
2
Universidad de Cantabria
info
ISSN: 1888-976X
Year of publication: 2019
Issue: 85-86
Pages: 149-176
Type: Article
More publications in: BSAA Arqueología
Abstract
Some years ago, we began a review of the work done by E. Ripoll in 1953. During this time, we have examined not only each and every one of the figures discovered by him, but have also expanded the list, reaching nearly all the 450 new figures in the entire cave. This significant increase is thanks to the use of new technologies, such as a 3D scanner, digital filters, multispectral algorithms, giga images, or the newest innovation, the use, for the first time in our studies on cave art, of hyperspectral methodology. The latter gives us access to a much wider light spectrum than the one created by multispectral analysis.
Bibliographic References
- Alcalde Del Río, H., Breuil, H. y Sierra, L. (1911): Les Cavernes de la Région Cantabrique, Mónaco: Chéne.
- Bayarri Cayón, V. (2020): Algoritmos de análisis de imágenes multiespectrales e hiperespectrales para la documentación e interpretación del arte rupestre. Tesis doctoral inédita, leída en la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.
- Bayarri Cayón, V., Sebastián Pérez, M.Á. y Ripoll López, S. (2019): “Hyperespectral Imaging Techniques for the study, conservation and management of rock-art”. Applied Sciences 9, 5011, doi:10.3390/app9235011.
- Bayarri Cayón, V., Castillo, E., Ripoll López, S. y Sebastián Pérez, M.Á. (2021): “Improved application of hyperspectral analysis to rock art panels from El Castillo cave (Spain)”. Applied Sciences,11, 1292. https://doi.org/10.3390 /app11031292.
- Bernaldo De Quirós, F. (1991): “Reflections on the Art of the Cave of Altamira”. Proceedings of the Prehistoric Society, 57, 81-90.
- Clottes, J., Courtin, J., Valladas, H., Cachier, H., Mercier, N. y Arnold, M. (1992): “La Grotte Cosquer datée”. Bulletin de la Socièté Préhistorique Française, 89, 230-234.
- Corchón Rodríguez, M.S. (1995): “Reflexiones acerca de la cronología del magdaleniense cantábrico. Las dataciones 14c de la cueva de Las Caldas (Asturias, España)”. Zephyrus, 47, 3-19.
- D'errico, F., Bouillot, L. D., García-Díez, M., Martí, A. P., Pimentel, D. G. y Zilhão, J. (2016): “The technology of the earliest European cave paintings: El Castillo Cave, Spain”. Journal of Archaeological Science, 70, 48-65.
- Fortea Pérez, J. (2000/01): “Los comienzos del arte paleolítico en Asturias: aportaciones desde una arqueología contextual no postestilística”. Zephyrus, 53-54, 177-216.
- Fortea Pérez, J., Fritz, C., García, M., Sanchidrián, J. L., Sauvert, G., Tosello, G. (2004): L'art pariétal paléolithique à l'épreuve du style et du carbone-14. En M. Otte (dir): La Spiritualité. Liège: ERAUL 106, pp. 163-175.
- Garate Maidagan, D. (2004): “État de la recherche sur les peintures à tracé ponctué dans les grottes paléolithiques de la région cantabrique”, Préhistoire, Art et Sociétés, 59, 31-43.
- Gárate Maidagan, D. (2010): “Las ciervas punteadas en las cuevas del paleolítico. Una expresión pictórica propia de la cornisa cantábrica”. Munibe, suplemento 33. San Sebastián: Sociedad de Ciencias Aranzadi.
- García-Diez, M., Garrido, D., Hoffmann, D.L., Pettitt, P.B., Pike, A.W.G. y Zilhão, J. (2015): “The chronology of hand stencils in European Palaeolithic rock art: implications of new U-series results from El Castillo Cave (Cantabria, Spain)”. Journal of Anthropological Sciences, 93, 135-152
- González Sainz, C. (2000): “Representaciones arcaicas de bisonte en la región cantábrica”. SPAL 9, 257-277.
- González Echegaray, J. (1964): “Nuevos grabados y pinturas en las cuevas del Monte Castillo”. Zephyrus, 15, 27-35.
- González Echegaray, J. & Moure, A. (1970): “Figuras rupestres inéditas en la cueva del Castillo (Puente Viesgo, Santander)”. Boletín del Seminario Arte y Arqueología, 36, 441-446.
- Groenen M., Groenen M. C., Ceballos Del Moral J. M. & González Echegaray J. (2012): “Bilan de sept années de recherches dans la grotte ornée d’El Castillo (Cantabrie, Espagne)”. In Clottes J. (ed): Pleistocene art of the World. Tarascon: Bulletin de la Société Préhistorique Ariège- Pyrénées, pp. 145-163.
- Moure Romanillo, A., González Sáinz, Bernaldo del Quirós, F., Cabrera Valdés, V. (1996): “Dataciones absolutas de pigmentos en cuevas cantábricas: Altamira, El Castillo, Chimeneas y Las Monedas”. En Moure, A. (coord.): El Hombre Fósil 80 años después. Universidad de Cantabria: Santander, pp. 295-323.
- Moure Romanillo, A. y González Sainz, C. (2000): “Cronología del arte paleolítico cantábrico: últimas aportaciones y estado actual de la cuestión”, 3º Congreso de Arqueología Peninsular II, Porto, pp. 461-473.
- Ontañón Peredo, R. (2006): “El arte rupestre paleolítico de Cantabria y el patrimonio mundial de la UNESCO”. Cantabria Infinita, 5, 7-19.
- Ontañón, R., Bayarri, V., Castillo, E., Montes, R., Morlote, J.M., Muñoz, E., y Palacio, E. (2019): “New discoveries of pre-Magdalenian cave art in the central area of the Cantabrian region (Spain)”. Journal of Archaeological Science: Reports 28, 102020.
- Petrognani, S. y Robert, E. (2009): “À propos de la chronologie des signes Paléolithiques. Constance et émergence des symbols”. L’ Anthropologie, XLVII, 169- 180.
- Pettitt, P.B., Maximiano Castillejo, A., Arias, P., Ontañón Peredo, R. y Harrison, R. (2014): “New views on old hands: the context of stencils in El Castillo and La Garma caves (Cantabria, Spain)”. Antiquity 88, 47-63.
- Pike, A.W.G., Hoffmann, D.L, García-Díez, M., Pettitt, P.B., Alcolea, J., Balbín, R. De; González-Sainz, C., Heras, C. De Las Lasheras, J.A., Montes, R. y Zilhão, J. (2012):” En los orígenes del arte rupestre Paleolítico: dataciones por la serie del Uranio en las cuevas de Altamira, El Castillo y Tito Bustillo”. En Heras, C. (ed.): Pensando el Gravetiense: nuevos datos para la región cantábrica en su contexto peninsular y pirenaico. Santander: Monografías del Centro y Museo de Altamira 23, pp. 461-475.
- Pike A. W. G., Hoffmann D.L., García-Diez M., Pettitt P., Alcolea J., Balbín R. De, González Sainz C., Heras C. De Las, Lasheras J.A., Montes R. y Zilhao J. (2012): “U-series dating of Paleolithic art in 11 caves in Spain”. Science, 336, 1409-1413.
- Ripoll, S., Bayarri, V., Muñoz, F.J., Latova Fernández-Luna, J., Gutiérrez, R. & Pecci, H. (2014): “El arte rupestre de la cueva de El Castillo (Puente Viesgo, Cantabria. Unas reflexiones metodológicas y una propuesta cronológica”. En Corchón, M.S. y Menéndez, M. (eds.): Cien años de arte rupestre paleolítico. Centenario del descubrimiento de la cueva de La Peña de Candamo (1914-2014). Acta Salmanticensia. Estudios históricos y geográficos 160. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 155-169.
- Ripoll Perelló, E. (1956): “Nota acerca de algunas nuevas figuras rupestres de las cuevas de El Castillo y La Pasiega (Puente Viesgo, Santander)”. Actas del IV Congreso Internacional de Ciencias Prehistóricas y Protohistóricas (Madrid 1954), Zaragoza: pp. 301-310.
- Ripoll Perelló, E. (1971-1972): “Una figura de "hombre-bisonte" de la cueva del Castillo”. Ampurias, XXXIII-XXXIV, 93-111.
- Ripoll Perelló, E. (1973): “Un palimpsesto rupestre de la cueva del Castillo (Puente Viesgo, Cantabria)”. Santander Symposium, 457-464.
- Ruiz Redondo, A. (2010): “Una nueva revisión del Panel de las Manos de la cueva de El Castillo (Puente Viesgo, Cantabria)”. Munibe, 61, 17-27.
- Tosello, G., Ceballos, J.-M., Sauvet, G., Fritz, C. (2007): “Nouvelle lecture d'une Fig. anciennement connue dans la grotte du Castillo (Cantabrie, Espagne)”. Préhistoire, Art et Sociétés, LXII, 37-45.
- White, R., Bosinski, G., Bourrillon, R., Clottes, J., Conkey, M.W., Corchón Rodriguez, S., Cortés-Sánchez, M., Rasilla, M. De La, Delluc, B., Delluc, G., Feruglio, V., Floss, H., Foucher, P., Fritz, C., Fuentes, O., Garate Maidagan, D., González Gómez, J., González-Morales, M.R., González-Pumariega Solis, M., Groenen, M., Jaubert, J. Man-Estier, E.M. Aránzazu Martinez-Aguirre, M., Medina-Alcaide, Á., Moro Abadia, O., Ontañón, R., Paillet, P., Petrognani, S., Pigeaud, R., Pinçon, G., Plassard, F., Ripoll López, S., Rivero Vilá, O., Robert, E., Ruiz-Redondo, A., Ruiz López, J.F., San Juan-Foucher, C., Sanchidrián Torti, J.L., Sauvet, G., Simón-Vallejo, M.D., Tosello, G., Utrilla, P., Vialou, D. & Willis, M.D. (2019): “Still no archaeological evidence that Neandertals created Iberian cave Art”. Journal of Human Evolution, 144, 102640, https://doi.org/10.1016/j.jhevol.2019.102640.