Atención a la diversidad e inclusión en España

  1. María Ángeles Pascual Sevillano 1
  2. Marta Soledad García Rodríguez 1
  3. Esteban Vázquez-Cano 2
  1. 1 Universidad de Oviedo, Departamento de Ciencias de la Educación
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia, Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Específicas
Journal:
Sinéctica

ISSN: 1665-109X 2007-7033

Year of publication: 2019

Issue: 53

Type: Article

DOI: 10.31391/S2007-7033(2019)0053-011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Sinéctica

Abstract

This article presents the specific measures adopted in Spain to attend the specific needs of educational support in the stages of Infant and Primary Education. The research is approached from a quantitative methodology with the implementation of a questionnaire designed and validated by the researchers. The sample selection has been randomized and stratified by conglomerates in order to be representative of the population of the region of Asturias. The sample is composed of 89 schools and 1,062 questionnaires answered by teachers. The results show that, in Primary Education, the most frequent measures are aimed at students with learning difficulties and the measures of attention to the diversity that are more planned in the schools are the support in the ordinary group and the specialized support. Also, in the Primary Education stage, the results indicate that the percentages of support outside the ordinary group, the significant curricular adaptation and the specific plan for the student who does not promote the course increase. Taking into account these results, educational policies that promote educational support within the ordinary classroom and teacher training in attention to learning difficulties are recommended.

Bibliographic References

  • Ainscow, M.. (2005). Developing inclusive education systems: What are the levers for change?. Journal of Educational Change. 6. 109
  • Ainscow, M.. (1998). Theorising special education. Routledge. Londres.
  • Ainscow, M.,Booth, T.,Dyson, A.. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge. Londres.
  • Ainscow, M.,Dyson, A.,Hopwood, L.,Thomson, S.. (2016). Primary schools responding to diversity: Barriers and possibilities. Cambridge Primary Review Trust. York.
  • Botías, M. S.,Mirete, A.B.. (2019). Inclusión en las aulas de apoyo de la Región de Murcia (España) desde la perspectiva de los especialistas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 94. 131
  • Cardona, M. C.. (2005). Pedagogía diferencial. Diversidad y equidad. Pearson. Madrid.
  • Coll, C.,Miras, M.. (2001). Desarrollo psicológico y educación. Alianza Editorial. Madrid.
  • Davis, P.,Florian, L.. (2004). Searching the literature on teaching strategies and approaches for pupils with special educational needs: Knowledge production and synthesis. Journal of Research by Special Educational Needs. 4. 142
  • Deppeler, J.,Ainscow, M.. (2016). Using inquiry-based approaches for equitable school improvement. School Effectiveness and School Improvement. 27. 1-6
  • Echeita, G.. (2010). Alejandra L. S. o el dilema de la inclusión educativa en España. 25 años de integración escolar en España. Tecnologías e inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. 1-13
  • Echeita, G.. (2006). Educación para la inclusión. Educación sin exclusiones. Morata. Madrid.
  • Escudero, J. M.,González, M. T.,Martínez, B.. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación. 50. 41-64
  • Farrell, P.,Dyson, A.,Polat, F.,Hutcheson, G.,Gallannaugh, F.. (2007). Inclusion and achievement in mainstream schools. European Journal of Special Needs Education. 22. 131
  • Flem, A.,Moen, T.,Gudmunsdottir, S.. (2004). Towards inclusive schools: A study of inclusive education in practice. European Journal of Special Needs Education. 19. 85-98
  • Fulcher, G.. (2016). Disabiling policies? A comparative approach to education policy. Routledge. Londres.
  • García García, M.,García Corona, D.,Biencinto, Ch.,Asensio, I.. (2012). Medidas eficaces en atención a la diversidad cultural desde una perspectiva inclusiva. Revista de Educación. 358. 258
  • Giangreco, M. F.. (2010). One-to-one paraprofessionals for students with disabilities in inclusive classrooms: Is conventional wisdom wrong?. Intellectual & Developmental Disabilities. 48. 1-13
  • González González, M. T.,Méndez García, R. M.,Rodríguez Entrena, M. J.. (2009). Medidas de atención a la diversidad: legislación, características, análisis y valoración. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado. 13. 79-105
  • Hannah, J. N.. (2002). The role of schools in attention deficit/hyperactivity disorder. Pediatric Annals Journal. 31. 507
  • Hehir, T.. (2012). Effective inclusive schools: Designing successful schoolwide programs. Jossey Bass. San Francisco.
  • Kalambouka, A.,Farrell, P.,Dyson, A.,Kaplan, I.. (2007). The impact of placing pupils of special educational needs in mainstream schools on the achievement of their peers. Educational Research. 49. 365
  • Koster, M.. (2009). Being part of the peer group: A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education. 13. 117
  • Lewis, A.,Norwich, B.. (2005). Special teaching for special children? Pedagogies for inclusion. Open University Press. Maidenhead.
  • Lindsay, G.. (2007). Educational psychology and the effectiveness of inclusive education/mainstreaming. British Journal of Educational Psychology. 77. 1-24
  • Lledó, A.,Arnaiz, P.. (2010). Evaluación de las prácticas educativas del profesorado de los centros escolares: indicadores de mejora desde la educación inclusiva. Reice. 8. 97-109
  • Marchesi, A.. (2003). Situación del alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad en la Comunidad de Madrid. Informe de investigación. Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid. Madrid.
  • Martín, E.,Mauri, T.. (2001). La atención a la diversidad en la educación secundaria. ICE-Horsori. Barcelona.
  • Martínez, B.. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado. 25. 165
  • Martínez, R.,De Haro, R.,Escarbajal, A.. (2010). Una aproximación a la educación inclusiva en España. Revista de Educación Inclusiva. 3. 149
  • McLeskey, J.,Waldron, N.,Spooner, F.,Algozzine, B.. (2012). Handbook of Effective Inclusive Schools. Routledge. Nueva York.
  • Miranda, A.,Presentación, M. J.,Soriano, M.. (2002). Effectiveness of a school-based multicomponent program for the treatment of children with ADHD. Journal of Learning Disabilities. 35. 546
  • Moliner, O.,Sales, M.A.,Ferrández, R.,Moliner, L.,Roig, R.. (2012). Las medidas específicas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) desde las percepciones de los agentes implicados. Revista de Educación. 358. 197-217
  • Mortier, K.,Van Hove, G.,De Schauwer, E.. (2010). Supports for children with disabilities in regular education classrooms: An account of different perspectives in Flanders. International Journal of Inclusive Education. 14. 543
  • (2008). Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos Ten Steps to equity in Education. policy brief.
  • Pijl, S. J.,Frostad, P.. (2010). Peer acceptance and self-concept of students with disabilities in regular education. European Journal of Special Needs Education. 25. 93-105
  • Prat, R.,Doval, E.. (2005). Análisis multivariable para las ciencias sociales. Pearson Prentice Hall. Madrid.
  • Pujolàs, P.. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación inclusiva. Una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. VIJornadas de Cooperación Educativa con Iberoamérica sobre Educación Especial e Inclusión Educativa. Guatemala.
  • Sandoval, M.,Simón, C.,Echeita, G.. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación. 117
  • Slee, R.. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata. Madrid.
  • (2004). Unesco. Changing teaching practices. Using curriculum differentiation to respond to students´diversity.
  • Vallejo, P.. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Ormag. Madrid.
  • Vázquez-Cano, M.. (2017). Diversidad, calidad y equidad educativas. Consejería de Educación, Formación y Empleo. Murcia.
  • Vázquez-Cano, E.,Sevillano, M. L.,Méndez, M.A.. (2011). Programar en primaria y secundaria. Pearson. Madrid.
  • Verdugo, M. A.,Rodríguez, A.. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de los alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación. 358. 450
  • York-Barr, J.,Sommersness, J.,Duke, K.,Ghere, G.. (2005). Special educators in inclusive education programmes: Reframing their work as teacher leadership. International Journal of Inclusive Education. 9. 193-215