Memory and taste in the collections and households of the Spanish nobility (nineteenth and early twentieth centuries)an introduction to the topic with some notes on the house of Osuna and the origins of the period room

  1. Antonio Urquízar Herrera
Revista:
Journal of Iberian and Latin American Studies

ISSN: 1469-9524 1470-1847

Ano de publicación: 2019

Volume: 25

Número: 2

Páxinas: 181-209

Tipo: Artigo

DOI: 10.1080/14701847.2019.1632028 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Journal of Iberian and Latin American Studies

Resumo

“Albeit democratic, their coat of arms has pride of place”. Thus Romualdo Nogués defined, in 1890, Spanish collectors of bourgeois origin who had joined the ranks of the aristocracy. A few years later, in 1924, the Duke of Alba’s maiden speech at the Academia de Bellas Artes de San Fernando justified his personal artistic worthiness on the basis of his ancestors’ collecting activities and the artworks they had amassed. These two examples set the scene for the research questions studied in this monographic issue. The present introduction offers a bird’s eye view of the phenomenon and continues with a few remarks about the House of Osuna which, as is well known, occupied a pivotal position in Spanish nobility during the whole of the second half of the nineteenth century.

Referencias bibliográficas

  • Madrid, Archivo Ducal de Alba. C196-9
  • Madrid, Archivo General de Palacio. Sección Histórica, Armería Real, Box 308
  • Madrid, Biblioteca Nacional de España (BNE). MSS/200077
  • Toledo, Archivo Histórico de la Nobleza (AHN). Osuna, CT340, CT397, CT442, CT516, CT517, CT 518, CT519, CT529
  • Álbum de la instalación artístico-arqueológica de la Real Casa en la Exposición Universal de Barcelona con un catálogo razonado: año 1888. 1888. Barcelona: Imprenta de Jaime Jepús.
  • Andrés González, P. 1997. “Noticia De Un Cuadro De Valdés Leal: El Retiro Del Siglo De Fray Juan De La Puebla.” Boletín Del Seminario De Estudios De Arte Y Arqueología 63: 453–462.
  • Arciniega, L., ed. 2001. La Memòria Del Ducat De Gandia I Els Seus Títols Annexos. Redactada per Basilio Sebastián Castellanos per Al Duc d’Osuna (1851-1852). Gandía: CEIC-Alfons el Vell.
  • Atienza Hernández, I. 1987. Aristocracia, Poder Y Riqueza En La España Moderna: La Casa De Osuna, Siglos XV-XIX. Madrid: Siglo XXI.
  • Bassegoda, B. 2007. “Tres Episodis De La Història Del Col.leccionisme a Catalunya. Josep Puiggarí I Les Exposicions De l’Asociación Artístico-arqueológica Barcelonesa, La Pinacoteca De Josep Estruch I Cumella I El Palau Maricel De Charles Deering”. In Col·leccionistes, Col·leccions I Museus: Episodis De La Història Del Patrimoni Artístic De Catalunya, edited by B. Bassegoda, 130–141. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Cacciotti, B. (ed.). 2011. El XIV Duque De Alba Coleccionista Y Mecenas De Arte Antiguo Y Moderno. Madrid: CSIC.
  • Cannadine, D. 1991. The Decline and Fall of the British Aristocracy. New Haven: Yale University Press.
  • Carderera, V. 1877. Descripción Sumaria De Retratos Antiguos De Personajes Ilustres Españoles Y Extranjeros De Ambos Sexos. Madrid: Imprenta de M. Tello.
  • Carrasco, A. 2010. El Poder De La Sangre. Los Duques Del Infantado 1601–1841. Madrid: Actas.
  • Casaus, M. J. 2006. La Pinacoteca De La Casa Ducal De Híjar En El Siglo XIX. Zaragoza: Diputación Provincial.
  • Chamorro, P. 1857. Biografía Del Excmo. Señor General Duque De Osuna Y Del Infantado, Conde Duque De Benavente, Arcos, Béjar Y Gandía […] . Madrid: Imprenta a cargo de Castillo.
  • Cordera, P. 2014. La Fabrica Del Rinascimiento. Frédéric Spitzer Mercante D’arte E Collezionista nell’Europa Delle Nuove Nazioni. Bologna: Bononia University Press.
  • Costa, S., D. Poulot, and M. Volait, eds. 2016. The Period Rooms. Allestimenti Storici Tra Arte, Collezionismo E Museologia. Bologna: Bononia University Press.
  • Crooke Y Navarrot, J., Conde de Valencia de Don Juan. 1898. Catálogo Histórico-descriptivo De La Real Armería De Madrid. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
  • Crooke Y Navarrot, J., Conde de Valencia de Don Juan. 1900. Catalogue Des Objets D’art Exposés Au Pavillon Royal De l’Espagne À l’Exposition Universelle De Paris De 1900. Paris.
  • Cruz Valenciano, J. 2014. El Surgimiento De La Cultura Burguesa. Personas, Hogares Y Ciudades En La España Del Siglo XIX. Madrid: Siglo XXI.
  • Curran, K. 2016. “Period Room in the American Art Museum.” In The Period Rooms. Allestimenti Storici Tra Arte, Collezionismo E Museologia, edited by S. Costa, D. Poulot, and M. Volait, 67–75. Bologna: Bononia University Press.
  • Díez, J. L. (ed.). 1994. Federico De Madrazo Y Kuntz (1815–1894). Madrid: Museo del Prado.
  • Duncan, S. A. 2005. “The Period Room Debate and the Making of America’s Public Art Museum.” Visual Resources: an International Journal of Documentation, 21 (3): 21–23.
  • Elia, G. 2015. “Valentín Carderera, El Príncipe De Anglona, Los Marqueses De Jabalquinto Y Los Duques De Uceda: Noticia De Unas Relaciones Artísticas Y Personales”. Cartas Hispánicas, 002.
  • Escudero, J. M. 1865. Crónica De La Provincia De Guadalajara. Madrid: Editores Ronchi, Vitturi, Grilo.
  • Exposición Histórico-Europea 1892 a 1893: catálogo general. 1893. Madrid: Imprenta de Fortanet.
  • Falcó y Osorio, Rosario, Duquesa de Berwick y Alba. 1898. Catálogo De Las Colecciones Expuestas En Las Vitrinas Del Palacio De Liria. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
  • Fernández de Bethencourt, F. 1900. Historia Genealógica Y Heráldica De La Monarquía Española. Casa Real Y Grandes De España. Madrid: Enrique Teodoro, vol. 2.
  • Fernández de Córdova, F. 1886. Mis Memorias Íntimas. Madrid: Sucesores de Rivadeneira.
  • Fitz-James Stuart, J., Duque de Berwick y Alba. 1924. Discursos Leídos Ante La Real Academia De Bellas Artes De San Fernando En La Recepción Pública Del Excmo. Sr. Duque De Berwick Y De Alba […] Celebrada El Día 25 De Mayo De 1924. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
  • Fitz-James Stuart, J., Duque de Berwick y Alba. 1919. Discurso Del Excelentísimo Señor Duque De Berwick Y De Alba. Madrid: Real Academia de la Historia.
  • Géal, P. 2005. La Naissance Des Musées D’art En Espagne (xviiie-xixe Siècles). Madrid: Casa de Velázquez.
  • Gerard-Powell, V. 2014 “Les Collectionneurs Espagnols Et La Vente D’œuvres D’art À Paris Au XIXe Siècle (1826–1880)”. In España Entre París Y Roma. Miradas Cruzadas En Una Europa De Las Artes (1700–1900), edited by L. Sazatornil and F. Jimeno, 305–324. Madrid: Casa de Velázquez.
  • Glendinning, N., and H. Macartney, eds. 2010. Spanish Art in Britain and Ireland, 1750–1920: Studies in Reception in Memory of Enriqueta Harris Frankfort. London: Tamesis Books
  • González Ramos, R. 2013. “The Armoury of the Dukes of the Infantado.” Journal of the History of Collections 25(3): 335–350. doi:10.1093/jhc/fht007 [Crossref], [Web of Science ®],
  • Herrero Carretero, C. 2014. “Sistemas Expositivos De Tapices Y Textiles. Colección De Patrimonio Nacional: Logros Y Propuestas”. Anales De Historia Del Arte 24, 307–326.
  • Lieven, D. 1992. The Aristocracy in Europe, 1815–1914. New York: Columbia University Press. doi:10.1007/978-1-349-22272-8 [Crossref],
  • MacGregor, A. 2007. Curiosity and Enlightenment. Collectors and Collections from the Sixteenth Century to the Nineteenth Century. New Haven: Yale University Press.
  • Madrazo, F. D. 1994. Epistolario. Madrid: Museo del Prado.
  • Manjón, R., and C. de Lebrija. 1930. Agua Pasada. Poesías Originales. Madrid: Talleres Voluntad.
  • Marichalar, A. 1930. Riesgo Y Ventura Del Duque De Osuna. 3rd ed. Madrid: Espasa Calpe. Quoted from Madrid: Visor (2012).
  • Martínez Plaza, P. J. 2018. El Coleccionismo De Pintura En Madrid Durante El Siglo XIX. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica.
  • Martínez Ruiz, M. J., and J. M. Merino Cáceres. 2012. La Destrucción Del Patrimonio Artístico Español. W. R. Hearst: “el Gran Acaparador”. Madrid: Cátedra.
  • Mayer, A. 1981. The Persistence of the Old Regime: Europe to the Great War. London: Pantheon Books.
  • Mesonero Romanos, R. D. 1854. Nuevo Manual Histórico-topográfico-estadístico Y Descripción De Madrid. Madrid: Imprenta de la viuda de D. Antonio Yenes.
  • Monte-Cristo. 1898. Los Salones De Madrid. Madrid: El Álbum Nacional. Quoted from Madrid: RH Ediciones (2013).
  • Museo-Armería de D. José Estruch y Cumella. 1896. Barcelona s/p
  • Nogués, R. 1890. Ropavejeros, Anticuarios Y Coleccionistas. Madrid: Tipografía de Infantería de Marina.
  • Peck, A., J. Parker, W. Rieder, O. Raggio, M. B. Shepard, A. –C. Daskalakis Mathews, D. O. Kisluk-Grosheide, et al. 1996. Period Rooms in the Metropolitan Museum of Art. New York: Metropolitan Museum.
  • Pilgrim, D. H. 1978. “Inherited from the Past: The American Period Room.” American Art Journal 10 (1): 4–23. doi:10.2307/1594106 [Crossref], [Web of Science ®],
  • Poleró Y Toledo, V. 1875. Catálogo De Los Cuadros Del Excmo. Señor D. Enrique Pérez De Guzmán, Marqués De Santa Marta. Madrid: Imprenta de Eduardo Cuesta.
  • Ponz, A. 1776. Viage De España […] Tomo V. Trata De Madrid. Madrid: Joachim Ibarra.
  • Redín, G. ed. 2018. Las Casas De Alba Y Denia Lerma. Nobleza Y Coleccionismo De Tapices En El Siglo XVII. Madrid: Arco Libros.
  • Reyero Hermosilla, C. 1989. La Pintura De Historia En España: Esplendor De Un Género En El Siglo XIX. Madrid: Cátedra
  • Rodríguez Díaz, M. 2018. El Mecenazgo De Los Duques De Montpensier. Madrid: Arco Libros.
  • Rose Wagner, I. 1983. “Manuel Godoy Patrón De Las Artes Y Coleccionista.” Phd Diss., Universidad Complutense.
  • Rueda, G., ed. 2013. La Nobleza Española, 1780–1930. Madrid, Ediciones RH.
  • Saavedra, Á., and D. de Rivas. 1841. Romances Históricos De Ángel De Saavedra, Duque De Rivas. Madrid: Imprenta de D. Vicente Lalama.
  • Sánchez Marroyo, F. 2013. Los Grandes Cambios Económicos Y Sociales En El Grupo Nobiliario En España: Una Aproximación a La Dinámica De Mediados Del Siglo XIX. Madrid: RH Ediciones.
  • Sánchez-Mora, P. 1956. El Duque De Osuna, Personaje De Las Mil Y Una Noches. Madrid: Mon.
  • Sentenach, N. 1896. Catálogo de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la antigua Casa Ducal de Osuna, expuestos en el Palacio de la Industria y de las Artes. Segunda edición, corregida y aumentada. Madrid: Viuda e Hijos de M. Tello.
  • Silvela, F. 1893. Informe Oral Del Letrado D. Francisco Silvela Y De Le Vielleuze En El Recurso De Casación Interpuesto a Nombre De Los Tenedores De Obligaciones Del Empréstito De La Casa Ducal De Osuna. Madrid: Fortanet.
  • Simal, M., 2002. Los Condes-duques De Benavente En El Siglo XVII. Patronos Y Coleccionistas En Su Villa Solariega. Benavente: CECEL-CSIC.
  • Simal, M. 2008. “La Corte De La Duquesa De Osuna. Un Ejemplo De Mecenazgo Ilustrado.” In Afrancesados Y Anglófilos. Las Relaciones Con La Europa Del Progreso En El Siglo XVIII, edited by R. Pereda de Castro and S. Rodríguez Bernis, 1–10. Madrid: Acción Cultural Española.
  • Solache Vilela, G. 2016. “Cecilio Pizarro, Ilustrador Editorial. El Álbum De Dibujos Del Museo Del Prado.” Boletín Del Museo Del Prado 34(52): 76–93.
  • Sparke, P., B. Martin, and T. Keeble, eds. 2006. The Modern Period Room: The Construction of the Exhibited Interior 1870–1950. London: Routledge.
  • Stirling Maxwell, W. 1853. The Cloister Life of the Emperor Charles the Fifth. London: John W. Parker and Son.
  • Urquízar Herrera, A., and J. A. Vigara Zafra. 2014. “La Nobleza Española Y Francia En El Cambio De Sistema Artístico, 1750‐1850”. In España Entre París Y Roma. Miradas Cruzadas En Una Europa De Las Artes (1700–1900), edited by L. Sazatornil and F. Jimeno, 254–274. Madrid: Casa de Velázquez.
  • Urquízar Herrera, A. 2014. “Teoría De La Magnificiencia Y Teoría De Las Señales En El Pensamiento Nobiliario Español Del Siglo XVI.” Ars Longa: Cuadernos De Arte 23: 93–111.
  • Urquízar Herrera, A. 2016a. “Las Obras De Arte En La Supresión De Los Mayorazgos: El Debate Parlamentario Y El Pleito Por La Testamentaría De La XIII Duquesa De Alba (1802–1844).” Boletín De Arte 37: 203–211. doi:10.24310/BoLArte.2016.v0i37.3279
  • Urquízar Herrera, A. 2016b. “Les Décors Intérieurs De La Casa De La Condesa De Lebrija À Seville Entre Célébration D’une Identité Régionale Et Affirmation D’une Lignée Familiale” In The Period Rooms. Allestimenti Storici Tra Arte, Collezionismo E Museologia, edited by S. Costa, D. Poulot, and M. Volait, 169–178. Bologna: Bononia University Press.
  • Urquízar Herrera, A. 2019. “Islamic Objects in The Material Culture of The Castilian Nobility. Trophies and The Negotiation of Hybridity.” In Jews and Muslims Made Visible in Christian Iberia and Beyond, 14th to 18th Centuries. Another Image, edited by B. Franco Llopis and A. Urquízar Herrera, 187–212. Leyden: Brill.
  • Urriagli Serrano, D. 2014. “Coleccionismo De Pintura En España En La Segunda Mitad Del Siglo XVIII”. In España Entre París Y Roma. Miradas Cruzadas En Una Europa De Las Artes (1700–1900), edited by L. Sazatornil and F. Jimeno, 239–253. Madrid: Casa de Velázquez.
  • Valera, J. 1950. Cartas Desde Rusia. Madrid: Afrodisio Aguado
  • Vázquez, O. E. 2001. Inventing the Art Collection. Patrons, Markets, and the State in Nineteenth-Century Spain. University Park, Penn: Pennsylvania State University Press.
  • Vigara Zafra, J. A. 2017a. “Los Fastos De Los III Duques De Fernán Núñez: Nuevas Políticas De Construcción De La Imagen Nobiliaria En El Siglo XIX.” Caiana. Revista De Historia Del Arte Y Cultura Visual Del Centro Argentino De Investigadores De Arte 11: 69–83.
  • Vigara Zafra, J. A. 2017b. “New Strategies in Art Collecting Amongst The Spanish Nobility in The Later Nineteenth Century.” Journal of The History of Collections 30 (3): 419–431. doi:10.1093/jhc/fhx046.
  • Zalama, M. Á., and M. J. Martínez Ruiz. 2016. “Flemish Tapestries of the Alba Family.” In Treasures of the House of Alba. 500 Years of Art and Collecting, edited by F. Checa, 259–279. Madrid: El Viso.